2020-04-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om du kör ett 7-dagars glidande medelvärde så finner du att ackumulerat dödstal stiger med 8% per dygn sedan 10 april. Det är en rejäl minskning mot tidigare, men det är fortfarande exponentiell tillväxt. Om det fortsätter i den takten når vi 4k till månadsskiftet och 40k till påföljande månadsskifte.
Eller så minskar ökningstakten ytterligare -- den var ju uppe i 50% per dygn i början när dödsfallen började trilla in och det är bara drygt 4 veckor sedan.
Citera
2020-04-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Exakt.

Lite dumt att dra upp jämförelser då med andra sjukdomar som folk har dött i.
Aha, trodde du satt och ville se covid utifrån tidsramen en månad och ropade på perspektiv.

Jämföra med andra sjukdomar är väl fullt legitimt, men även där bör du se på längre sikt.
Citera
2020-04-18, 17:31
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Tänka er att om Regeringen gjort tvärtemot allt Tegnell sagt så hade Adam Alsing sänt i radion ännu 👍

då hade ersättaren varit arbetslös
Citera
2020-04-18, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Men tycker du Tegnells sätt att hantera det här på är det optimalt?

Jag tycker att Sverige i stort har hanterat denna kris bra. Det betyder inte att misstag gjorts vilket inte är så konstigt med tanke på att alla levande människor idag aldrig varit med om något liknande.
Citera
2020-04-18, 17:32
Medlem
Thraxxs avatar
Vad är det med Sverige alltså? Gud så många utländska nyheter om vad i helvete Sverige håller på med, så man skäms! Klart regeringen borta ha gjort någonting för längesedan kanske inte total (Lockdown) men åtminstone stängt ner platser där det är mycket folk på en och samma plats, som stora köpcentrum och liknande ställen där det vistas mycket folk. Men ingenting konkret verkar regeringen göra alls! Dom gör småsaker som är så löjliga som idag på Willys så hade dom markerat golvet där det stod att man skulle ha 1,5 meters mellan rum för kunder till kassan, samtidigt som det står folk packat runtom i butiken på olika platser till mat och liknande.

Blir en väldigt tråkig sommar om denna skit Corona inte försvunnit innan dess! Jag är inte nojig över viruset och lever mitt liv som vanligt, klart man håller sig ifrån stora folkmassor och liknande onödigt att ändå bli smittad. Men annars är jag ute och promenerar varje dag som vanligt och handlar i små affärer där det inte är så mycket folk i.
Citera
2020-04-18, 17:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Aha, trodde du satt och ville se covid utifrån tidsramen en månad och ropade på perspektiv.

Jämföra med andra sjukdomar är väl fullt legitimt, men även där bör du se på längre sikt.

Att det dör en större mängd människor under ett kortare tidsperspektiv är alltid något man uppmärksammar.

9/11, Tsunamin i Thailand och Japan, kriget i Syrien.
Citera
2020-04-18, 17:34
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att uppnå flockimmunitet tror jag inte ett dugg på, för det första vet vi ens om alla får immunitet, vi vet inte hur länge den ev. immuniteten finns kvar, hur många år kommer det att dröja för att uppnå ett acceptabelt antal % för att det verkligen kan kallas flockimmunitet, de som nu har ev. immunitet kanske blir smittade till sommaren igen. Vad kommer denna strävan efter flockimmunitet att kosta rent ekonomiskt för landet, allt lidande för människor, hur många döda anses vara okej för något som kanske aldrig går att uppnå. Skall vi stänga våra gränser för alla som ej varit smittade för annars tar det ännu längre tid om alla inresta skall smittas också
Jag håller med till 100%.
Tegnell & co strävar efter nåt dom inte vet nåt om. Galenskap!
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Sverige ligger på elfte plats och jo ska du jämföra oss med mastodontländer ska du också jämföra oss med småländer. Annars har du en agenda att få saker att se värre ut än vad det är.
Små länder som... Belgien (1a), Nederländerna (6a), Schweiz (7a). Luxemburg 9a efter Sverige!
De här är inget jag hittat på själv.
Kolla själv: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag funderar lite över vilket ställningstagande som blir det riktiga.
Om 20% är bärare, hur länge ska dessa separeras från resten av samhället?
Vad med alla barn som ledarna använt som någon sorts "sköldar" mot viruset?

De här frågorna kanske är lite för tidiga för att kunna ges svar på, men iaf...

Med tanke på de som styr oss rötter så kanske vi ser Corona-läger snart och det följs upp med omskolningsläger för oss som vågar kritisera deras krishantering?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur länge är det aktivt på respektive ytor då?
Koppar 3 timmar
Stål 1 dygn
Plast..tyg och papper 3 dygn enligt BBC.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Hör vad omvärlden säger istället. Är det några som utgör en liten obskyr grupp så är det dessa förnekande nissar i Sverige, godtrogna till våra små politiskt styrda myndigheter. Blinda och dumma som får.
Att du är som ett integritetslöst integritetslöst får och låter dig påverkas så lätt av några kritiker, får stå för dig. Om du tror att alla tycker att Sverige gör fel i andra länder är du mycket dåligt påläst.
Citera
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Tänka er att om Regeringen gjort tvärtemot allt Tegnell sagt så hade Adam Alsing sänt i radion ännu 👍

eller så hade det varit värre
spridningen har knappast gått ner i länder där dom har isolerat folk

sen skulle du gnälla att det finns för många arbetslösa och skylla på invandringen

tycker dom gör jobbet bra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, precis det kan man och det skall man och det gör man.

Jag hoppas att du har rätt om mediciner som fungerar. En del tycks ju inte direkt hjälpa, ,en vi får hoppas att några, redan existerande, gör det. Annars tar det ju ganska många månader till.
Gör man i Sverige? I så fall vilka behandling metoder och mediciner används. vilken utsträckning kan du upplysa?
Jag tror att Sverige är mycket försiktig att ta risk att använda olika mediciner och behandling metoder. Väljer vänta och se strategin.
Har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in