2020-04-18, 14:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är kanske det att du inte behöver ha några andra symptom än just det. Tror jag att de har sagt iaf.

Då är det kört för alla äldre som redan har tappat dessa sinnen, för att förtydliga jag säger inte att det inte är ett problem osv, men det är inte något konstigt för en sjukdom som anfaller just de delar av kroppen som den gör varav därför det förekommer även som permanenta skador hos andra sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
1511 är ganska litet. Om folk bara kan sköta sig som regeringen bestämt, tvätta händer, undvik folk och gamla. Då har vi en chans.

visst, men det finns en sedan århundraden tillbaka en sanning som säger:

”tilldelade mål kommer alltid efter personliga mål”

när målen sammanfaller blir resultatet optimalt, men människan är en varelse som inte alltid tänker o agerar i harmoni därför funkar inte allmänna råd som en lösning i denna situation
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Jag vet inte dagens, det enda jag vet är att dagens dödstal inte stämmer, de är för låga. Men de tal som ligger 7 dagar bakåt borde vara ok.

Skedde precis en korrigering den 8/4.

Dog 101 den dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Lördag och över 100 döda!

Döda, Lördagar en månad
  • 21 mars +4
  • 28 mars +7
  • 4 april +33
  • 11 april +20
  • 18 april +102 nu
c19.se

De har inte dött idag, det är eftersläpningar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det har jag förstått och var något jag redan visste men vad är slutmålet? ska vi ha smittan i samhället för tid och evighet bara vi inte överbelastar sjukvården? Det borde rimligtvis finnas ett slutmål i den strategin förutom det?
Jag får inte ihop detta därför frågar jag hur dumt det än låter.

När minst 60 procent av befolkningen haft covid-19 så kommer SARS COV2 ha mycket svårt att spridas. Tänk dig viruset som en boll som studsar mellan människor. De som redan haft covid-19, ( eller i alla fall 98 procent av dem), fångar då "bollen", så den inte kan studsa vidare. När vi kommit så här långt så kommer antalet nya fall, iva-patienter och döda att sjunka dramatiskt. Men SARS COV2 kommer ändå att finns ibland oss.

I UK, som har betydligt sämre siffror än oss, och där man, dessutom skiter i att räkna med de åldringar som dör i covid-19 infektion på ålderdomshem, räknar man med sex nya smittvågor innan man hunnir få fram ett vaccin.

Om man, i UK, inom några veckor börjar att öppna upp, hur skall man hantera dessa sex smittvågor. Speciellt, om, lockdownen varit framgångsrik, och det finns en stor osmittad majoritet ute i samhället?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-04-18 kl. 15:24.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är märkligt att det inte finns någon överdödlighet. Jag förstår inte vad det beror på .
Du kanske behöver glasögon?:

Ovanligt många dog vecka 14

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/
Citera
2020-04-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja alltså, jag tycker det har varit lite väl många fall där folk har haft väldigt svårt att andas. Inte bara de som söker sjukhusvård men även de som stannar hemma. Har pratat med en hel del folk som sagt att det var riktigt jävla tufft så jag tycker det är felaktigt att prata om mild sjukdom.
Lite halsont och 38 grader, det är milda sjukdom, men svårigheter att andas tycker i alla fall jag INTE tillhör milda symptom eftersom det i värsta fall snabbt kan utvecklas till något värre.

Jag litar helt på Johan Giesecke som person och hans kompetens men tycker inte man ska sopa symptomen under mattan som han gör.
Dom säger att det känns som att andas i en plastpåse runt skallen och ett litet hål bara i påsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tvivlar på att denna idiot och halvalkoholist tycker likadant när han själv ligger i respirator och knappt kan andas.

”Mild pandemi”? Vilket hån mot alla som har dött i covid-19!
De skulle behöva en heldag på IVA för att se verkligheten med egna ögon..även vara med och behandla patienter.
Citera
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenskarna vill njuta av vårsolen och äta glass i det fria.

Ja, det minner om idylliska tider i Berlin sommaren 1942.

https://www.youtube.com/watch?v=xqe2Ph3kSVw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den här krisen kommer kosta statskassan minst 500miljarder kr och kanske räddar livet på 5000 personer Covidsmittade. Det innebär att vi spenderar 100miljoner kronor på varje individ. Dra från att kanske 10000personer kommer att få sina liv förkortade av missade cancerbehandlingar, hjärtinfarkter som missas och liknande. Det här kommer att betalas av dina och mina pensionsbesparingar.
Ja, och normalt sett räknar man på hur mycket pengar vården har råd att allokera åt olika behandlingar, samtidigt som man inte heller lägger hela statsbudgeten på sjukvård. Här ser vi istället ofta känsloargument brukas om att ingen kostnad skulle vara för stor för att rädda ett liv.
Citera
2020-04-18, 14:55
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är märkligt att det inte finns någon överdödlighet. Jag förstår inte vad det beror på .

Inte alls. Dessa människor som dött av corona, skulle dött iallafall av t.ex den vanliga influensan. Inga konstigheter alls.

Men om man bara får sin information av alla alarmister här inne så skulle man ju lätt få för sig att corona har en dödlighet på 89%. Så är inte fallet.
Citera
2020-04-18, 14:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
I London har busschaufförer och andra arbetare inom transportsektorn dött som flugor. Att det också blir så i andra länder är ju ingen direkt nyhet.

https://samnytt.se/flera-busschaufforer-i-stockholm-doda-i-corona-men-sl-forare-som-uppvisar-symtom-testas-inte/

Och argumentet om "som en influensa" är tröttsamt. Brukar busschaufförer och läkare dö extra mycket under en vanlig influensa-period?
Busschaufförer har väl alltid suttit rätt skyddade i lokalbussarna i London på grund av rånrisken? I åratal har ingen kontantbetalning accepterats och plexiglas bör de ha haft redan innan pandemin.

Det vore trevligt om du kunde ge en siffra istället för det vanvördiga "som flugor". Ingen som förlorat en anhörig i corona vill höra deras död beskrivas på det sättet. Varför hånar du dem genom ditt okänsliga ordval?

Hur många procent, det är frågan. Annat = oseriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in