Citat:
Ursprungligen postat av
Corona-Ezpecial
Det har jag förstått och var något jag redan visste men vad är slutmålet? ska vi ha smittan i samhället för tid och evighet bara vi inte överbelastar sjukvården? Det borde rimligtvis finnas ett slutmål i den strategin förutom det?
Jag får inte ihop detta därför frågar jag hur dumt det än låter.
När minst 60 procent av befolkningen haft covid-19 så kommer SARS COV2 ha mycket svårt att spridas. Tänk dig viruset som en boll som studsar mellan människor. De som redan haft covid-19, ( eller i alla fall 98 procent av dem), fångar då "bollen", så den inte kan studsa vidare. När vi kommit så här långt så kommer antalet nya fall, iva-patienter och döda att sjunka dramatiskt. Men SARS COV2 kommer ändå att finns ibland oss.
I UK, som har betydligt sämre siffror än oss, och där man, dessutom skiter i att räkna med de åldringar som dör i covid-19 infektion på ålderdomshem, räknar man med
sex nya smittvågor innan man hunnir få fram ett vaccin.
Om man, i UK, inom några veckor börjar att öppna upp, hur skall man hantera dessa sex smittvågor. Speciellt, om, lockdownen varit framgångsrik, och det finns en stor osmittad majoritet ute i samhället?