2020-04-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så går det till ibland i offentlig sektor.

Väljarna har bett att få det så.

I privat sektor får den som inte sköter sig inga kunder och går i kk.
Så kan det bl, för solarier, nagelsalonger, cafeer, frisörer, falaffelrestauranger, salladsbarer, tatuerare etc.
Och andra samhällsbärare...
Citera
2020-04-18, 21:06
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är inte fakta utan ett lysande exempel på hur du försöker politisera tråden. Vad har du att säga om att Giesecke anser att CoVid19 får ses som en ordinär och mild pandemi?

Det här är tredje gången du påstår något som jag har aldrig påstått.
Om du har problem med att förstå vad folk skriver så hjälper det att läsa en gång extra. Det är ganska så roande att du vrider och vänder på det du läser.

Vart har jag sagt mild och ordinär pandemi?

Jag kan inte argumentera emot dina fantasier...

Gå tillbaka.

Läs om det igen.

Om du ska leka pseudointellekt så hjälper det att vi båda är på samma noter.

Det är väl du som polariserar tråden med en massa osanningar.
Citera
2020-04-18, 21:06
Medlem
Antal döda

346 Danmark
164 Norge
90 Finland
1,511 Sverige

Vi e ett jävla skämt
Citera
2020-04-18, 21:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Om man har sår på tunga, tandkött och slemhinnor i munhålan så skulle viruset teoretiskt kunna angripa den vägen.

Jag tror att COVID-19 kan smitta människor på en rad olika sätt och att det inte behöver ske genom munnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja men New York är unikt på många vis. Visst vi är ett avlångt land med inte lika tät befolkning så givet att vi borde klara oss bättre. Men starten är intressant. Det var lugnt länge i Belgien länge men visar sig nu vara ett av de värst drabbade länderna i världen. Tror inte heller att vi kommer hamna riktigt där, men det är intressant hur länge lugnet före stormen kan pågå innan det blir boom. Läs nyheterna inom några dagar så får ni se. Jag brukar ligga steget före även om jag ursäktar mig för att framställa mig så för det är inte särskilt trevligt.
Ja, följer man Belgiens nuvarande kurva lär man väl hamna på ungefär 10 000 dödsfall totalt när allt är över.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är inte fakta utan ett lysande exempel på hur du försöker politisera tråden. Vad har du att säga om att Giesecke anser att CoVid19 får ses som en ordinär och mild pandemi?

Min morsa har berättat om både Asiaten och Hongkonginfluensan, dessutom blev min gammelmormor sjuk i spanska sjukan (återberättat av morsan), så jag har hört en del. Enligt henne hade varje familj någon som låg sjuk 1957 och 1969, det var så ansträngt läge på vissa arbetsplatser fick köra med reducerad produktion. Min granne blev riktigt sjuk av asiaten, läkare tillkallades men han gick INTE in i sovrummet utan förde ett samtal med mamman i köket.

Nu är det över 50 år sedan vi hade en pandemi, sedan dess har vi glömt bort döden, barnsjukdomarna drabbar inte på samma sätt längre (vaccinationsprogram), förr var döden och sjukdomar ”mer närvarande”, vi har levt i en skyddad verkstad eller vissa av oss. Lägg till att de flesta inte har suttit vid en dödsbädd eller flera. I detta avseende är många söndercurlade av staten, ekonomin, kulturen med framför allt av det allmänna medvetandet som är ganska så begränsat i tid och omfång.

Om Covid19 visar sig vara en svagare pandemi än Asiaten och Hongkonginfluensan eller likvärdig för den delen, då har samhället en del problem att lösa för att klantigheterna inte upprepas. Vi ser t.e.x. hur olika regeringar använder pandemin för att begränsa demokratiska rättigheter, inte såg vi detta 1957 och 1969, det är nog så att perspektiven saknas.

Centralbyråkraten Tegnell ger jag inte mycket för, han gör vad en hög statstjänsteman skall göra, gjuter olja på vågorna, men om han nu är så förbaskat kompetent och förvarnat för över tio år sedan, varför har han och de övrigas i ”eliten” inte arbetat för att höja det allmänna medvetandet?
För mig framstår läkarkåren som klubb för de utvalda med obefintligt intresse att sprida kunskap.
När Tegnell pladdrar om att ”platta kurvan” förstår de flesta inte vad han menar, ett diagram som visa exponentiell tillväxt ser inte platt ut, däremot med utan med logaritmisk skala. Pedagogiskt förklarat är det inget mysko. En halvtimmes film om pandemier, lite allmän information men framför allt enkelt förklarat hur förloppet ser ut, de olika faserna, de flesta kan inte räkna med logaritmer, det hade gjort gott. Som alltid är avståndet mellan byråkrater och folket stort.

Klart som korvspad att diverse hypokondriker, stövelslickare, ångestkroniker och sympatisörer för auktoritärt samhällsstyre använder pandemin för sina sjuka agendor, de griper efter varje halmstrå och möjlighet för att med deskriptiv bevisföring sälja in skiten.

Titta på Belgien, 471 döda per miljon invånare eller 0,471 promille, eller 0,0471% det är halvvägs till en jobbig influensasäsong, inget upprörande egentligen. Skall CoVid19 bli värre än Asiaten måste antalet döda i Belgien tiodubblas, det är inte omöjligt, i nuläget inte troligt.
Men det är nog så att både erfarenheten och förberedelserna varit under all kritik, därför stängs ekonomin ner, därför får knegare sota för byråkraternas spariver och ovilja att informera om vad som alltid kommer.

En sak är dock säker: människan står inte över naturen, den örfilen har nog fått en del att vakna till.
Ditt vänstertroll, att Covid inte smittat och dödat fler beror på karantän och intensiva informations och sjukvårdsinsatser.
Att jämföra Covid med en influensa är direkt lågbegåvat.
Citera
2020-04-18, 21:09
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tyskland har gett EU dödsstöten. Inte läge att ge dem lovsånger just nu.

Vad har tyskland gjort under coronaepedimin som påverkar EU?
Citera
2020-04-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hoppas att du är med i Facebook gruppen som stödjer Corona-Bob Tegnell och att du känner att han är en gud som du kan tillbedja.

Varför hoppas du det? Är du med där?
Jag är en högst begränsad användare av Facebook.
Dock besitter jag förmågan att se en smula nyktert på problematiken som finns.
Hur ser din utbildningsnivå ut? Vad arbetar du med?
Vad gör just DU till en bättre vetande än utbildad i området eller anställd inom FHM?
Senast redigerad av M.J.A 2020-04-18 kl. 21:12.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack gör ett långt svar.

- Jag ber om ursäkt för min oförmåga att vara kortfattad. Det fanns mycket att säga om Johan Giesecke.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Varför tror du inte man blir immun?

Sydkorea har inte besegrat viruset. Det tillkommer fall, och kommer att fortsätta tillkomma fall. Det är bara Turkmenistan som lyckats.

- Vilken mirakelmetod har Turkmenistan tillämpat?

Johan Giesecke och Anders Tegnell har förklarat att stängda gränser inte är en fungerande metod att stoppa epidemier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vad har tyskland gjort under coronaepedimin som påverkar EU?
Herreminskapare. Hur länge har du sovit?
Citera
2020-04-18, 21:11
Medlem
Bloomberg har en artikel om hur lite vi vet om immunitet.

I videon resonerar de också om hur sjukdomen utvecklas. Alsing-döden verkar vara vanlig. Såg det också från rapporter från Kina.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-14/do-coronavirus-survivors-have-immunity-from-reinfection-maybe?utm_content=business&utm_medium=social&utm_s ource=twitter&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_campaign=socialflow-organic
Citera
2020-04-18, 21:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Det läkaren säger är att de inte trycker på syrgasbehandling överhuvudtaget.
Det är problematiskt om man då har andnöd pga syrebrist och då administrerar morfin istället.

Syrgas är inget konstigt att ha och borde finnas på äldreboenden men finns inte i nuläget.

Kolla vad läkaren säger så ser du att detta lätt kan bli en situation där 1000-tals läkare börjar ge morfin och inte skicka sjuka äldre på syrgasbehandling.

Man kan undra vad gränsen går för vad som skall benämnas som en äldre. En 15-åring tycker ju exempelvis att 30 40-åring är en äldre.

Undrar om Adam Alsing fick morfin behandling eftersom han var över 50 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in