2020-04-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är märkligt att det inte finns någon överdödlighet. Jag förstår inte vad det beror på .
Det första kvartalet hade totalt 180 personer dött av Corona i Sverige. Inte konstigt att det inte syns i statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Hur vet du vilken nivå dagens dödsfall faktiskt ligger på när de stegvis revideras om allt mellan 1-7 dagar och dödsfall läggs till konstant?

Jag vet inte dagens, det enda jag vet är att dagens dödstal inte stämmer, de är för låga. Men de tal som ligger 7 dagar bakåt borde vara ok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man är i förhandlingsfasen. Svårare än så är det inte.

One month to 500 deaths. Then seven days to 1000. Then five days to 1500.

The curve is flattening.
Citera
Medlem
https://www.facebook.com/tom.britton.9237/posts/1633988356757011

Det här är viktigt: "Den som enkom ser till att minimera antalet döda i covid-19 och inte erkänner att det handlar om avvägningar mot folkhälsan i sort och samhället i stort sjunker också i min värdering."
Citera
2020-04-18, 14:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hittills är det sammanlagt inte så hiskeligt många som dött jämfört med en vanlig influensa. Det dör uppskattningsvis mellan 291.000-646.000 i influensa varje år. Det har dött 155.000 såhär långt i covid-19.
Varför
är de hysteriska om det inte dött så hiskeligt många.
De hade väl inget behövt säga om det nu är som övriga influensor där man INTE springer omkring med full krigsmundering.

Om det nu är en influensa som andra influensor varför då allt ståhej.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du har en epidemi av självmord att ta hänsyn till dessutom. Och det blir tyvärr mkt värre.

Lehman Brotherskrisen kostade Italien hundratusentals människoliv, och den var en västanfläkt i jämförelse med vad som riskerar att ske nu.

Det är så fruktansvärt att det inte går att ta till sig.

Återigen, lägg till dödsfallen från covid-19 ovanpå dödstalen från valfritt år innan så får du en bättre bild kring hur dödligheten hade sett ut i samhället om folk inte isolerade sig.

Det går inte att jämföra en sjukdom där folk utövar isoleringstaktiker med ett samhälle där folk arbetar på riskfyllda arbetsplatser, springer/kör runt som om det inte finns några problem i världen osv.

Det blir som att jämföra våldet i Sarajevo under perioden 1992 till 1996 med perioden 1997 till 2001, det blir så extremt missvisande på alla sätt då det inte är ens i närheten av samma faktorer som spelar in i analysen.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Är inte det genomgående tema för alla föredettingar? Så typiskt att det blir pinsamt.

Tja, de tar väl chansen att bli rikskändisar

Förmodar att de även får en slant....
Citera
2020-04-18, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja alltså, jag tycker det har varit lite väl många fall där folk har haft väldigt svårt att andas. Inte bara de som söker sjukhusvård men även de som stannar hemma. Har pratat med en hel del folk som sagt att det var riktigt jävla tufft så jag tycker det är felaktigt att prata om mild sjukdom.
Lite halsont och 38 grader, det är milda sjukdom, men svårigheter att andas tycker i alla fall jag INTE tillhör milda symptom eftersom det i värsta fall snabbt kan utvecklas till något värre.

Jag litar helt på Johan Giesecke som person och hans kompetens men tycker inte man ska sopa symptomen under mattan som han gör.

Med respekt för drabbade och avlidna. MEn svårighet att andas är något man bedömer själv, en subjektiv upplevelse.

Om man ska berätta om sin corona vill man självklart berätta hur jävlig den var. På samma sätt som när man fiskat och berätta hur stor fisk man drog upp. Ju svårare andning, ju bättre historia.

Och du ska tänka på att många veka människor, idag, i Sverige som inte gjort militären, eller ens orkar gå ut om det är kallt och blåsigt.

Jag ser inget annat än att det är en mild sjukdom.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag begriper inte varför folk tror att kurvan planar ut. Vad tyder på att kurvan skulle bli plan?

Inget tyder på det men ändå tjatar Tegnell om det hela tiden.
Citera
Medlem
Lördag och över 100 döda!

Döda, Lördagar en månad
  • 21 mars +4
  • 28 mars +7
  • 4 april +33
  • 11 april +20
  • 18 april +102 nu
c19.se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag begriper inte varför folk tror att kurvan planar ut. Vad tyder på att kurvan skulle bli plan?

Ja det är ett mysterium även för mig. Ser själv ingen utplaning på någon kurva jag sett hittills
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är märkligt att det inte finns någon överdödlighet. Jag förstår inte vad det beror på .

The fact that it’ll take another quarter to properly backlog the deaths for that quarter? If anything, such a high amount of deaths this early points towards an excess of deaths.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in