2020-04-17, 23:16
Medlem
Glossuss avatar
Mitt trading-mode är som bortblåst. Nu fyller vi , jag och mina löss, på i dipparna..

Elkem
Lundin Gold
Hamlet Pharma
Swedish Match.

Enda sänket stavas Norwegian.. Köpte en dag för tidigt. *suck*
Citera
2020-04-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Nu ska vi se; bara en sak här; här sitter man inte vid någon börs inte för jag kommer aldrig, aldrig i mitt födda liv ge mitt lilla kapital jag sparat på genom åren till något så idiotiskt och chansartat som börsen. Börsen skyr jag som rena rama pesten.

Jag kör på med gamla Stryktipset när det väl fungerar. Det räcker som gambling för mig. Och lite Lotto då.

Jag drog ett exempel från det verkliga livet i Corona-Sverige som jag fick höra om miss-placerade aktier; men det dög tydligen inte för aktiespekulanterna här då.

För då gick dom total bärsärkagång. Kanske dessutom för första gången i sitt feta liv ...

Du kan inte jämföra börsen med Lotto. Kolla in den här grafen så förstår du. Det är skillnad på investeringar och gambling. Man ska bara ha pengar som man har råd att förlora på börsen.
Jag rekommenderar dig att läsa en bok om aktier.

https://www.macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data

Men kortsiktigt är jag negativt inställd till börsen.
Citera
2020-04-17, 23:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Jo det är ju så. Ska sälja av mitt innehav i veckan som kommer. Tisdag eller onsdag senast. Snart brakar skiten loss ordentligt.

Kommer fortsätta investera i tjänster på nätet då folk inte kommer avbryta sitt Netflix abonnemang t ex.

Så kan det bli, det som talar mest för en nedgång nu är oljekrisen samt det faktum att de som klivit in ganska mycket längre ned (som mig) nu förmodligen kommer vara ganska snabba på att hellre ta en vinst och ev. nya positioner senare än att chansa på att det blir århundradets återhämtning. En så vansinnig återhämtning hade visserligen varit festligt, men verkligheten är sällan som så att det bara går uppåt (eller bara nedåt).
Citera
2020-04-18, 00:18
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
du vet att alla dina pensionspengar ligger på börsen va? och om dina päron som betalade till pensionen med en del av sin månadslön på säg cirka 2000 kr 1960 inte skulle lagt dom på börsen utan nån storbanks jävla skräpsparkonto hade dom pengarna varit värdelösa idag.

Om du tog alla pengar du lagt på stryktipset och investerat i t.ex. betson eller annat spelbolag hade du haft en del pengar över idag.

så du förlorade med dina björnar?

Nej, gick bra. Gått bra hela veckan. Dubblat mitt konto på två veckor nu tog ut 40% av kontot idag i vinst

Vad jag märkt mest av allt är att 5-minuters är avgörande. Har hållit mig mest till 1-minuters men idag och igår har jag kört med störst fokus på 5-minuters. Man kan egentligen bara följa den trenden och ha lite is i magen att sitta kvar under vanliga fluktueringar. Samma bear på OMX idag trejdade jag 4 gånger idag men kommer hålla mig borta från OMX och återgå till DJIA. 4 mindre vinster på OMXen idag, på två av dom tog jag ut vinsten för tidigt men visst, det är lätt att vara efterklok.

Kommer nog designa om mitt system till 4h-1h-5minuter och använda 1-minuters för att få bra tajming.

Har knappt kollat på bolag den här veckan, vågar fan inte gå in i nåt öht.
Citera
2020-04-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Nej, gick bra. Gått bra hela veckan. Dubblat mitt konto på två veckor nu tog ut 40% av kontot idag i vinst

Vad jag märkt mest av allt är att 5-minuters är avgörande. Har hållit mig mest till 1-minuters men idag och igår har jag kört med störst fokus på 5-minuters. Man kan egentligen bara följa den trenden och ha lite is i magen att sitta kvar under vanliga fluktueringar. Samma bear på OMX idag trejdade jag 4 gånger idag men kommer hålla mig borta från OMX och återgå till DJIA. 4 mindre vinster på OMXen idag, på två av dom tog jag ut vinsten för tidigt men visst, det är lätt att vara efterklok.

Kommer nog designa om mitt system till 4h-1h-5minuter och använda 1-minuters för att få bra tajming.

Har knappt kollat på bolag den här veckan, vågar fan inte gå in i nåt öht.

Kul för dig vad tror du om dow imorgon lär bli grönt och fjong uppåt tjur tjur tjur
Citera
2020-04-18, 00:47
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Kul för dig vad tror du om dow imorgon lär bli grönt och fjong uppåt tjur tjur tjur

Vettefan, vart starkt avslut = troligtvis stark dag på Måndag också.
Notera att Amazon är på All time high mitt under människans största finanskris. Sjuka tider vi lever i

EDIT: För DJIA kör jag dessa cert:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1070584/bull-djia-x12-ava-3

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1075452/bear-djia-x15-ava-8

Lycka till på Måndag
Citera
2020-04-18, 00:50
Medlem
Citat:
Vettefan, vart starkt avslut = troligtvis stark dag på Måndag också.
Notera att Amazon är på All time high mitt under människans största finanskris. Sjuka tider vi lever i

EDIT: För DJIA kör jag dessa cert:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1070584/bull-djia-x12-ava-3

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1075452/bear-djia-x15-ava-8

Lycka till på Måndag

ja, jag tycker den är sjuk den aktien.. ska man slå till på den nu....? kommer bli en gigant det där.
Citera
2020-04-18, 01:04
Medlem
Citat:

Är det inte pga att Amazon har ju nästan allting och folk kan ju inte gå till affären och handla, de borde ju vinna en massa nya kunder på karantänen. Och några av de nya kanske stannar kvar hos dem även i framtiden.

Under förra krisen talades det om att McDonalds var relativ vinnare pga att folk fick sämre ekonomi och valde McD framför dyrare restauranger. Har inte studerat aktien under den perioden, men vissa bolag kommer ju att vinna på tuffare tider. Gäller bara att identifiera dem.
Citera
2020-04-18, 01:24
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Jo det är ju så. Ska sälja av mitt innehav i veckan som kommer. Tisdag eller onsdag senast. Snart brakar skiten loss ordentligt.

Kommer fortsätta investera i tjänster på nätet då folk inte kommer avbryta sitt Netflix abonnemang t ex.

Du hoppas att "skiten" brakar loss, för att du planerar att sälja. Vi andra sitter lugnt och stilla och skrattar åt alla som har skrikit domedag i 10 år.

Jag lovar att jag kan klistra in precis samma mening år 2030.

Jag ser dagligen hur folk säljer i panik för att OMX sjunker oregelbundet under en kort tid. Nästa dag går det upp, sedan ännu mer upp nästa dag. Det bästa är när säljarna börjar känna att de går miste om uppgången. Då sitter vi där med ett brett leende, vi som inte skakar som asplöv.
Senast redigerad av trailblaser 2020-04-18 kl. 01:30.
Citera
2020-04-18, 01:30
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Som invandrare är jag köpare för er som inte fattar kan ni lyssna på detta.

https://www.youtube.com/watch?v=b3S7D6wMD1w

Finns ingen här som bryr sig om födelseort. Men eftersom du lyssnar till Jensevik antar jag att du inte har ditt ursprung i Zoomalia..

Edit; Trodde "Fear & Greed Index" hade frusit fast på 43, men nu är det på 44, plus dryga 2%. Alltid något...
Senast redigerad av Glossus 2020-04-18 kl. 01:36.
Citera
2020-04-18, 02:19
Medlem
1339s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Så kan det bli, det som talar mest för en nedgång nu är oljekrisen samt det faktum att de som klivit in ganska mycket längre ned (som mig) nu förmodligen kommer vara ganska snabba på att hellre ta en vinst och ev. nya positioner senare än att chansa på att det blir århundradets återhämtning. En så vansinnig återhämtning hade visserligen varit festligt, men verkligheten är sällan som så att det bara går uppåt (eller bara nedåt).

Hiva iväg på måndag, så jag får nytta av mina just nu lite vanskliga helg-shorts
Citera
2020-04-18, 06:12
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Var inte bitter och få dessutom inte panik.
Tänk före varje sälj om du prompt måste ha dessa pengar om en vecka. I annat fall kommer det ju alltid bättre säljlägen.
Tror du att dom som sålde på botten är nöjda idag? Erfarenhet på börsen måste upplevas och kan bara i begränsad omfattning läras ut.
Till exempel sitter jag fast i x2 bear när Gilead kom med sitt förmodade vaccin. Och då har jag handlat med aktier i 7 år.

Nä det finns ju värre saker att noja över dessa tider. Nämen jag hör vad du säger, känslor ska inte vara inblandad i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in