2020-04-17, 04:41
Medlem
En sak som slog mig för några dagar sedan.
Bostadsmarknaden i USA ser helt annorlunda ut än här i Sverige t.ex.
Där är det huset själv som är säkerheten för lånet.
Om nu många där blir arbetslösa och inte kan betala sina huslån, så lämnar de bara nycklarna på bordet och flyttar ut.
Då är vi tillbaka till det som hände 2008-2009.
Bara en fundering..............
Citera
2020-04-17, 04:56
Medlem
Apropå Tesla, kan bara göra en betraktelse utifrån egen erfarenhet.
I slutet av 90-talet höjdes Ericsson till skyarna och aktiekursen bara steg och steg. P/E talen blev bara högre och högre. Kom ihåg att jag räknade på det där och kom fram till att de skulle behöva bygga nätverk både på Månen och Mars samt helst någon ytterligare planet till för att få ihop vinstestimaten för framtiden. Så den gången sålde jag bort.
I ärlighetens namn ska sägas att jag gjort minst lika många misstag som andra placerare, men den gången stämde det.
Jag är ingen expert på Tesla, men mitt rad ar att sta over, utifran ovanstande erfarenheter.
(vet inte varfor mitt tangentbord plotsligt blir engelskt)
Citera
2020-04-17, 05:45
Medlem
Själv tittar jag på hur börsen rör sig
Terminerna ser väldigt gröna ut idag
Och det är fredag , sista timmen intressantast som vanligt
Citera
2020-04-17, 05:59
Medlem
Skohornets avatar
Blir ännu mer bitter för att jag fegade ur på Tesla vid 420 (efter att ha missat vid 350). De var för dyra för mitt begränsade kapital. Ville dessutom spara en del till mer eventuell nedgång.

Nu har jag istället levt för att lära mig aktier de senaste 3 veckorna. Lagt in exakt varenda krona av mina sparpengar (som ändå inte var särskilt mycket). Tyvärr så las typ 40% in efter att det redan börjat gå upp en del. Är nog efterbliven som inte plockar ut vinsten, men jag kör nog på.

Hade dödat för 100k i gratispengar att leka med på börsen. Hittat så mycket intressanta aktier på slutet som jag inte kan köpa.
Citera
2020-04-17, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Blir ännu mer bitter för att jag fegade ur på Tesla vid 420 (efter att ha missat vid 350). De var för dyra för mitt begränsade kapital. Ville dessutom spara en del till mer eventuell nedgång.

Nu har jag istället levt för att lära mig aktier de senaste 3 veckorna. Lagt in exakt varenda krona av mina sparpengar (som ändå inte var särskilt mycket). Tyvärr så las typ 40% in efter att det redan börjat gå upp en del. Är nog efterbliven som inte plockar ut vinsten, men jag kör nog på.

Hade dödat för 100k i gratispengar att leka med på börsen. Hittat så mycket intressanta aktier på slutet som jag inte kan köpa.

Var inte bitter
Det kommer nya case varje dag
Gräm dig inte över gamla missar utan titta framåt
Lär dig av misstagen och hur du gör annorlunda nästa gång
Ge det 3 år till att börja med så börjar du förstå hur börsen funkar
Att försöka bli rik fort är oftast det lättaste sättet bli fattig
Risk är ett stort begrepp att lära sig
Citera
2020-04-17, 06:28
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Var inte bitter
Det kommer nya case varje dag
Gräm dig inte över gamla missar utan titta framåt
Lär dig av misstagen och hur du gör annorlunda nästa gång
Ge det 3 år till att börja med så börjar du förstå hur börsen funkar
Att försöka bli rik fort är oftast det lättaste sättet bli fattig
Risk är ett stort begrepp att lära sig

Ja jag har gjort en del billiga missar som jag inte gör om igen. Får se när den första dyra kommer. Jag försöker egentligen inte bli rik fort utan ville mest kapitalistera på Corona-raset sen desto mer jag lärde mig desto fler intressanta aktier hittade jag! Men du har definitivt rätt i att inte gräma sig över sånt man inte kan förändra. Hade gärna ägt aktien just för att Tesla är som de är, men jag förstår också att man inte ska handla med hjärtat s.a.s. tack för lite visdom!
Citera
2020-04-17, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenneblekfis
Apropå Tesla, kan bara göra en betraktelse utifrån egen erfarenhet.
I slutet av 90-talet höjdes Ericsson till skyarna och aktiekursen bara steg och steg. P/E talen blev bara högre och högre. Kom ihåg att jag räknade på det där och kom fram till att de skulle behöva bygga nätverk både på Månen och Mars samt helst någon ytterligare planet till för att få ihop vinstestimaten för framtiden. Så den gången sålde jag bort.
I ärlighetens namn ska sägas att jag gjort minst lika många misstag som andra placerare, men den gången stämde det.
Jag är ingen expert på Tesla, men mitt rad ar att sta over, utifran ovanstande erfarenheter.
(vet inte varfor mitt tangentbord plotsligt blir engelskt)

Tryck alt+shift samtidigt, tror det löser sig med tangentbordet då.

Är inte heller någon expert på Tesla och kommer inte köpa några aktier. Men situationen är intressant, hur stort är egentligen Teslas försprång gällande elbilar?

Hur kunde VW och Toyota bli omsprungna i forskning och utveckling, i sin industris inom en överskådlig framtid, viktigaste fråga?
Senast redigerad av junktown 2020-04-17 kl. 06:49.
Citera
2020-04-17, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Tryck alt+shift samtidigt, tror det löser sig med tangentbordet då.

Är inte heller någon expert på Tesla och kommer inte köpa några aktier. Men situationen är intressant, hur stort är egentligen Teslas försprång gällande elbilar?

Hur kunde VW och Toyota bli omsprungna i forskning och utveckling, i sin industris inom en överskådlig framtid, viktigaste fråga?

Jag tror inte Teslas försprång är särskilt stort.

Jag tror inte VW och Toyota är direkt omsprugna.

Det som hänt är att Tesla säljer bilar med förlust och har ensamma i princip byggt upp en marknad för premiebilar på batteri. Det innebär inte att de ligger före i know-how, utan att de velat investera i marknadsandelar och varumärke.

En ny aktör som nischat in sig. Men valllgravarna är inte så höga, tekniken är trots allt mogen på allt. jag kommer inte på något som inte är väletablerad teknik.

Det skulle vara att de ligger lite före på batteritekniken, att de pressar in fler kWh per kg.

Annars är asynkronmotorer och motorstyrning något som många kan.
Citera
2020-04-17, 08:00
Medlem
Stage Zero Life Sciences. I Kanada

Men VD är svår att lita på. Mycket snack och lite verkstad. Men en liten slant satte jag igår. De har rasat 97% på några år, så inget att investera sina livs besparingar i direkt :-)
Citera
2020-04-17, 08:02
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Den har gått upp nio dagar i rad, förstår inte vad som händer med Teslakursen.. Tack för blankningstipset! Vad den än står i känns den alltid för dyr.

Men vad tycker du om Mastercard?

Jag gillar generellt idén, de har en unik marknad som är svår för någon annan att bara "ta över". Men en värdeökning med över 10x på tio år. Det är för dyrt för mig, heller inte så bra lönsamhet i förhållande till pris. American Exress ser betydligt rimligare med högre lönsamhet.

Jag är dock en försiktig investerare som kräver att ett bolag gå bra, köper inte på hype eller förhoppningar.
Citera
2020-04-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet

Var inte bitter och få dessutom inte panik.
Tänk före varje sälj om du prompt måste ha dessa pengar om en vecka. I annat fall kommer det ju alltid bättre säljlägen.
Tror du att dom som sålde på botten är nöjda idag? Erfarenhet på börsen måste upplevas och kan bara i begränsad omfattning läras ut.
Till exempel sitter jag fast i x2 bear när Gilead kom med sitt förmodade vaccin. Och då har jag handlat med aktier i 7 år.
Citera
2020-04-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Var inte bitter och få dessutom inte panik.
Tänk före varje sälj om du prompt måste ha dessa pengar om en vecka. I annat fall kommer det ju alltid bättre säljlägen.
Tror du att dom som sålde på botten är nöjda idag? Erfarenhet på börsen måste upplevas och kan bara i begränsad omfattning läras ut.
Till exempel sitter jag fast i x2 bear när Gilead kom med sitt förmodade vaccin. Och då har jag handlat med aktier i 7 år.

7 år.

Grattis, du har handlat i en bullmarknad hela livet. Jag hoppas du inser hur begränsad din erfarenhetsbas är.

Pengar man behöver om en vecka... jisses, vilket tidsperspektiv.

Pengar man har på börsen är pengar man inte skall använda på flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in