2020-04-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Hörde så sent som igår om ett par - som är i pensionsålderns dessutom - som förlorat mer 570,000:- spänn(!) på ett jävla bräde för att börsen djupdök värre än Titanic.

Okey, ni stöddiga och börshajar som kan förklara (och förlora allt!).

Förklara för ett gammalt par att dom nästan har förlorat, om inte allt så allt dom sparat, för äldre dagar.

De trodde på bankens pengaplacerare dessutom. Givetvis i gammalmodig sedvanlig ovetande anda.

De hade fan lika gärna kunnat slänga ut pengarna ... i Husqvarna-ån.

Så spela på Lotto ... är faktiskt att föredra än börsen. Just nu i alla fall.

Om man nu tänker på börsen egen sin; that is!

Om de hade lagt sina inkomster på lotto hade de aldrig fått ihop dessa pengar från början.
Citera
2020-04-17, 21:03
Medlem
Citat:
Hörde så sent som igår om ett par - som är i pensionsålderns dessutom - som förlorat mer 570,000:- spänn(!) på ett jävla bräde för att börsen djupdök värre än Titanic.

Okey, ni stöddiga och börshajar som kan förklara (och förlora allt!).

Förklara för ett gammalt par att dom nästan har förlorat, om inte allt så allt dom sparat, för äldre dagar.

De trodde på bankens pengaplacerare dessutom. Givetvis i gammalmodig sedvanlig ovetande anda.

De hade fan lika gärna kunnat slänga ut pengarna ... i Husqvarna-ån.

Så spela på Lotto ... är faktiskt att föredra än börsen. Just nu i alla fall.

Om man nu tänker på börsen egen sin; that is!

Nu har du allt hittat på en liten rolig historia ......
Citera
2020-04-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Börsen är ned ca 13% i år, så de borde ha typ 4 miljoner kronor kvar.

Nu vet jag förvisso inte hur efterbliven deras "penningplacerare" är, men han måste vara ganska jävla bakom flötet om de har tappat "allt dom sparat, för äldre dagar".

Och om de verkligen har sparat för äldre dagar så har de sparat i flera år och har alltså inte förlorat några pengar alls, utan ligger tvärtom på plus.

Och givetvis behöver de inte hela summan just idag, eller hur?

Frågan är vem av dig, dem eller bankmannen som är mest efterbliven i den här historien.

Det behövs mer info.

Edit: Ah, du är kommunist. Ja, då kan man nog ta allt du skriver med en nypa salt.

Man är ju nyfiken vilken produkt/aktier deras ”pengaplacerare” köpt egentligen.
Citera
2020-04-17, 21:39
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Med tanke på https://www.nasdaq.com/articles/norwegian-air-stock-plunges-over-fears-rescue-plan-will-destroy-shareholder-value-2020-04 skulle jag låta bli.

Trist om norska staten tar ditt (visserligen annars antagligen konkursande) bolag =P. Är det sannolikt att situationen blir bättre än nu?

Personligen hade jag hellre köpt Investor, Kinnevik eller varför inte exempelvis VISA eller någon som gör handsfria tvättställsarmaturer/-tvålar än Norwegian men så är jag ju ingen gambler heller.

https://www.marketwatch.com/story/the-credit-card-giants-viewed-as-the-two-best-companies-in-the-world-face-increasing-skepticism-amid -covid-19-2020-04-15?mod=mw_latestnews
Var iofs negativt till VISA med. Jag vet inte hur mycket av köpen i USA som är flygresor, som svensk känner man ju att man använder kortet mest hela tiden och att Amerikanerna kanske också gör det när de näthandlar och kanske i framtiden börjar använda det mer men kan ju komma alternativa lösningar med så säkert är det ju inte.
Upp 11% sen en köp
Citera
2020-04-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Andra inköpet för dagen blir Netflix. Denna kommer jag nog ha i portföljen ett tag.

Lycka till! Har spanat på den länge och aldrig köpt för det könns som att den ska braka ihop när som helst. Men förhoppningsvis fortsätter den bara upp upp upp som amazon gjort. Om ett par år lär den väl stå i 2000 dollar precis som amazon och jag sitter kvar på sidlinjen med tårar i ögonen. Kanske borde gå in i den själv också. Men då lär den väl gå ner.

Edit: förberedde just ett köp av Netflix inspirerad av dig men fy satan. Företaget värderas till 180 miljarder dollar. Typ hela Sveriges BNP, för en streamingtjänst! Nog för att Better Call Saul ger en viss underhållning och att Sauls flickvän är en superhet milf att spana in, men 180 mdr dollar??
Senast redigerad av Harrywinston 2020-04-17 kl. 22:01.
Citera
2020-04-17, 22:18
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Vet inte riktigt vad du menar här?

Jag förklarar: Fast nu blir det lite ”hahaha du har facit” hur som helst. Läkemedel och allt därtill behövs, så då köpte jag.
USA strider mot Kina, och tar kontrollen på något sätt, så köpte.

Väldigt enkla tankar av en medelmåtta som hankar sig fram
Citera
2020-04-17, 22:20
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du får gärna berätta vad du anser är som pekar på en vändning av trenden just specifikt idag och inte t ex igår.

Snackar om microtrender för det mesta, gick in på bearen på 19,5 och ut på 21,8ish
Citera
2020-04-17, 22:43
Medlem
Gått upp ca 40% de senaste veckorna. Jag är en rookie men redan tjänat nästan 100k på Coronakrisen.

Täcker förlorad inkomst iaf.
Citera
2020-04-17, 22:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Gått upp ca 40% de senaste veckorna. Jag är en rookie men redan tjänat nästan 100k på Coronakrisen.

Täcker förlorad inkomst iaf.

Tänk på att det inte är att betrakta som en vinst förrän du faktiskt tagit ut någon vinst.
Citera
2020-04-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tänk på att det inte är att betrakta som en vinst förrän du faktiskt tagit ut någon vinst.

Jo det är ju så. Ska sälja av mitt innehav i veckan som kommer. Tisdag eller onsdag senast. Snart brakar skiten loss ordentligt.

Kommer fortsätta investera i tjänster på nätet då folk inte kommer avbryta sitt Netflix abonnemang t ex.
Citera
2020-04-17, 23:03
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
varför björnar just nu om jag får fråga? vad är din analys? skulle snarare säga tjur i usa

Yup, gick ut på 21,8 ungefär så fort jag såg 5-minuters på DJIA vända uppåt med kraft
Citera
2020-04-17, 23:12
Medlem
Citat:
Nu ska vi se; bara en sak här; här sitter man inte vid någon börs inte för jag kommer aldrig, aldrig i mitt födda liv ge mitt lilla kapital jag sparat på genom åren till något så idiotiskt och chansartat som börsen. Börsen skyr jag som rena rama pesten.

Jag kör på med gamla Stryktipset när det väl fungerar. Det räcker som gambling för mig. Och lite Lotto då.

Jag drog ett exempel från det verkliga livet i Corona-Sverige som jag fick höra om miss-placerade aktier; men det dög tydligen inte för aktiespekulanterna här då.

För då gick dom total bärsärkagång. Kanske dessutom för första gången i sitt feta liv ...

du vet att alla dina pensionspengar ligger på börsen va? och om dina päron som betalade till pensionen med en del av sin månadslön på säg cirka 2000 kr 1960 inte skulle lagt dom på börsen utan nån storbanks jävla skräpsparkonto hade dom pengarna varit värdelösa idag.

Om du tog alla pengar du lagt på stryktipset och investerat i t.ex. betson eller annat spelbolag hade du haft en del pengar över idag.

Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Yup, gick ut på 21,8 ungefär så fort jag såg 5-minuters på DJIA vända uppåt med kraft

så du förlorade med dina björnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in