2020-04-17, 22:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Jag tyckte också att Hessius hade en viktig poäng. Det är en kostnad för samhället och hälsan att ha nedstängt länge och kostnaden i dödsfall nu måste vägas mot detta. Men just nu tror jag det är rätt att hålla nedstängt rätt mycket för att rädda liv. Ekonomin går dessutom ändå på tomgång eftersom alla andra länder har nedstängt och det är inget vi kan påverka genom att minska våra restriktioner.

Håller med.
En nedstängning ska givetvis inte vara för evigt. Man kan ge tider som människor och företag kan anpassa sig till. Tider som så klart kan ändras men iaf preliminära.
Citera
2020-04-17, 22:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
De kanske har tillräckligt med skyddsutrustning i Danmark? Skulle vara intressant med en motsvarande studie i Sverige.
Vårdpersonalen ska ju börja testas på allvar nu, så det lär ju säkert komma några siffror på det snart.
Citera
2020-04-17, 22:18
Medlem
Citat:
Vi har väldigt mycket högre dödstal bland äldre än våra grannländer Norge och Danmark som fick in smittan ungefär samtidigt och som har ungefär samma förutsättningar och åldersfördelning i befolkningen som oss.

Vad det beror på borde vara extremt intressant att studera och debattera. Och FHM och regeringen borde få stå till svars på varenda presskonferens varför vi har så mycket högre dödstal bland äldre än våra grannländer.

Vad svaret på frågan är vet jag inte själv. Kanske är det nedstängningen i grannländerna som minskade samhällsspridningen som gjorde att färre äldre blev smittade. Kanske beror det på mycket sämre tillgång till skyddsutrustning i Sverige. Kanske beror det på otur. Jag vet inte svaret på frågan men jag är förfärad att detta misslyckande får fortgå.

Antall eldre som har dødd av Covid-19 er jo høyere i Sverige enn i Norge. Men av de i Norge som har dødd av Covid-19 så er andelen nesten 60% på sykehjem/institusjon. Altså flere døde der enn på sykehus. Gjennomsnittsalder for Covid-19 døde i Norge er nå 84 år.

https://www.vg.no/nyheter/i/dO11Aw/samme-bilde-i-fem-land-over-halvparten-av-coronadoedsfall-skjer-ved-institusjoner
https://www.fhi.no/contentassets/ca5914bd0aa14e15a17f8a7d48fa306a/vedlegg/koronavirus---dagsrapporter/2020.04.17-dagsrapport-norge-covid-19_2.pdf
Citera
2020-04-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej. Nu tillhör jag dock de som inte tycker att man ska stirra sig blind på siffror när vi ändå förstår att ja, det missas någon här och där, detta är pågående, och i många länder som inte har den här eftersläpningen beror det helt enkelt på att de aldrig kommer komma in i någon statistik, förrän man långt efter, när det typ är över, kollar överdödlighet och sammanställer. Inte för att jag anklagar Italien eller någon annan hårt drabbad region för att inte alla resurser läggs på det just nu.
Min enda poäng egentligen var att jag retar mig på alla som gör allt de kan för att få Sverige att framstå som värre än alla andra, att vi medvetet mörkar, att all massmedia utom möjligen samnytt och Egor Putilov är i maskopi med regeringen och att Sverige är som Nordkorea. Nu senast här jämfördes vi med Mussolini såg jag, ofta också med Hitler och Stalin. Det blir så vansinnigt alltihop. Och det är så många som gör det.

Som sagt, jag är inte heller särskilt upphetsad av det. Men det stör mig lite att Tegnell påstår saker så himla självsäkert. Det är liksom fakta. Punkt. Han verkar ha en extrem tillit till vissa saker och om de inte stämmer överens så är det så ändå.

Oavsett så tror jag du och jag är ganska mycket på samma nivå angående det här, jag är nog mer fientligt inställd mot just personligheten AT utstrålar och inte så mycket resten.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Enheten för psykologiskt försvar i bakgrunden här.

Men som sagt. Det kommer att bli konsekvenser när detta är över. Då ska hela statsapparaten bort.

Hoppas verkligen att du har rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Hade Sverige kört denna taktik också, om inte landet varit glesbefolkat? Vad tror ni?
Glesbfolkat? När ska ni någon gång släppa detta nonsensargument? Vi vandrar inte runt jämnt utspridda i Norrlands skogar och myrar, eller lever isolerade med familjen i torp med 1 km mellanrum. Det är inte 1 km mellan villorna i Bräcke.
Citera
2020-04-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Tyvärr länken funkar inte för mig.

Konstigt. Ryktet om Wuhan startades av israel i alla fall:

Citat:

Former Israeli military intelligence officer and medical doctor Dany Shoham, who has studied Chinese biological warfare, said China's Wuhan Institute of Virology, located in the city that is the epicenter of the outbreak, has been linked to Beijing's covert bio-weapons program.

Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Handlar FORTFARANDE denna tråden om huruvida detta är ett problem eller inte.
Samt huturvida detta är ÄR ett problem och i vilken utsträckning eller inte?

Vadfan, det är ju otroligt vid detta laget.

Hur illa ska det bli?
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Det värsta är över. Länder börjar öppna sina samhällen igen
Värsta över!? Finns stor risk att vi får en ny våg till hösten ... finns många likheter med spanskan. Den var också hyfsar ofarlig vid första vågen ,me sen...

Det började med vanlig hosta och feber. Men för tio*tusentals svenskar slutade det med döden.

Spanskan började milt!
Visserligen rapporterades att fler än 10 000 svenskar hade insjuknat bara under denna första månad, men endast några tiotal avled, och då i allmänhet sådana som redan var mycket svaga eller gamla.

Ännu i slutet av juli kunde den svenska Medicinalstyrelsen, myndigheten som var ansvarig för landets sjukvård, rapportera att influensan visserligen var mycket utbredd, »men i det stora hela av mild natur«.

Redan i augusti började dock dystrare nyheter att sippra fram. En ny våg av samma influensa började sprida sig. Det var som om den ursprungliga sjukdomen hade förändrats och börjat gå till våldsammare angrepp. De som redan drabbats av den lindrigare versionen var immuna, men andra kunde drabbas desto hårdare.

Spanskan drabbade unga vuxna
Särskilt utmärkande, och skräckinjagande, var det faktum att influensan så ofta drabbade unga vuxna. I normala fall är det framförallt äldre, eller personer som av andra skäl har nedsatt motståndskraft, som löper störst risk att dö av en influensa. Men spanska sjukan dödade oftare i övrigt friska människor i åldrarna mellan 20 och 40, vilket länge förbryllade forskarna.

I dag har man insett att det berodde på att viruset provocerade fram en kraftig överreaktion hos de sjukas eget immunsystem, vilket är starkast just hos unga vuxna. Detta ledde i sin tur till att den sjukes lungor blev påverkade, vilket kunde leda antingen till hastig lungkollaps eller i varje fall till lunginflammation. Kroppens eget försvar kom alltså att skada den sjuke, istället för att hjälpa.
Citera
2020-04-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är väl "myndigheten för samhällsskydd och beredskaps" huvudsakliga uppgift? Att se till att det finns beredskap.

Att sen regeringen har huvudansvaret är väl givet.

Och om direktivet/inriktningsbeslutet säger att myndigheten ska lägga ner eller sälja alla beredskapslager?
Läs på vad som hände i Sverige under 1990- och 2000-talet.
Rikdagen beslutade (under olika regeringar) att lägga ner krisberedskapslagren.
Citera
2020-04-17, 22:22
Medlem
504umMadLads avatar
Flera utländska tidningar har skrivit om den svenska hybrisen. Det är ju enkelt att jämföra mellan Sverige, Norge och Danmark då vi är så lika på många sätt och vis. Vi svenskar skiljer ju oss på det sättet att här har vi valt extremfeminism, massinvandring och nu ett passivt agerande i förhållande till coronaviruset.

Svennebanan har dragit till fjällen, svennebanan går till äldreboenden utan skyddsutrustning och utan några som helst försiktighetsåtgärder, svennebanan går på restaurang. Allt är som förr även om svennebanan trycker upp uppmaningar om att tvätta händerna på många olika språk.

Så här går det i ett land som styrs av idioter och värre lär det bli i takt med att vi svenskar får mindre att säga till om i vårt eget land.

Svenska regimjournalister påstår att kruvan flackar och att vi har den bästa taktiken. Ingenstans i världen finns det här auran av servilitet gentemot makten, ett folk som utgörs av lydhjon.

"Sweden grapples with high death toll after controversially refusing to lock down"

"Sweden’s controversial decision to refuse coronavirus lockdown measures is taking its toll — with the number of deaths up to 17 times higher than its Nordic neighbors, according to reports.

Fatalities in the Scandinavian nation topped 1,300 on Thursday — far worse than Denmark, Norway and Finland, which all implemented containment measures, according to the latest figures from Johns Hopkins University.

By comparison, Denmark has reported 321 COVID-19 deaths, Norway has reported 150 deaths and Finland has reported just 75, the data shows.

As the pathogen spread, Denmark and Norway reacted quickly to close borders and shut schools, while Finland closed most schools and contained its main urban region."

https://nypost.com/2020/04/16/sweden-grapples-with-high-death-toll-after-controversially-refusing-to-lockdown/

Sverige börjar bli ett skräckexempel ute i omvärlden och det med all rätt. Vi är ett jävla skitland.
Citera
2020-04-17, 22:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Liberalkommunister som Hökmark?

Hökmark: ”Globalismen behövs även efter krisen

https://omni.se/hokmark-globalismen-behovs-aven-efter-krisen/a/2Gxl8q

Ja visst.

-Det är bara "tillsammans" som vi kan besegra detta virus, som gränslöst slår igenom kön, ålder och religion, kontinent efter kontinent. WHO har igenom sitt outtröttliga arbete fördelat olika arbetsfält för forskning i universitet, företag och sjukhus.

Ungefär så kommer det att låta.

Att forskning har fördelats för att spara tid är ju sant och riktigt, men det kommer nog att prisas sju dagar i veckan som om globalism i sig, har med forskning för en pandemi. Pandemin gör det till nödvändighet och inget annat, typ som Manhattan project.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in