2020-04-17, 21:46
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om det vetenskapliga läget är osäkert, bör man då inte tillämpa en försiktighetsprincip tills tillräckligt mycket av dimman lättar?

Jo, jag är fortfarande förbannad att de inte avrådde från resor, inte uppmanade till självkarantän oavsett symptom, inte begränsade evenemang iaf en vecka tidigare osv. Kunde köpt oss någon vecka där att förbereda oss. Fast å andra sidan verkar MSB behöva mycket tid för att ens fundera ut vad de ska fundera på att fundera över, så det kvittade nog...
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Läste någonstans för några veckor sedan redan att detta fiasko kommer att sänka den svenska medellivslängden rejält.
Blir nog inte så stor sänkning ändå om ett mindre antal äldre dör ett par år tidigare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om det vetenskapliga läget är osäkert, bör man då inte tillämpa en försiktighetsprincip tills tillräckligt mycket av dimman lättar?

Logiskt helt riktigt.
Fast så tänker inte de hos FHM. Däremot resten av världen.
Citera
Avslutad
Vi divergerar vidare från italiens kurva. Blev borta några dagar, men trenden, tydlig, ja?

Dagens tal 1400.
Motsvarande dag i italien, 8215'

Ratio 5.86 !!

Vi rör oss mot faktor 6 som pesimisterna menar vi måste ha för att ha bättre läge än italien. Hm, jag ser inte det kaos i Sverige, som jag såg i Italien

Faktor 3 var första hållpunkt. Den anger ratio för folkmängd stormilano, Lombardiet, kontra Storstockholm. Sedan kom faktor 4, faktor 5, och strax, ja ni sa det var omöjligt, ni tvekade, men det blir snart faktor 6.

Nu får jag rätt.

Faktor 6 har varit målet och säger en hel del om situationen och det unika Sverige har uppnått. Imorgon gott folk, imorgon.

Vi tog ett skutt förbi 5, och landar på 5,86!

Hehe
-
Talserien igen;
18 april 1400 8215- 5,86
-
11 April 887 - 4032- 4,54
10 April 870 -3405 -3,91
9 April 793 - 2978 -3,75
8 April 687 - 2503 - 3,64
7 april 594 -2158 - 3,63
6 april 477-1809 - 3,79
5 april 401-1441 -3,59
4 april 377-1266-3,35
3 april 333-1015-3,05

2 april 283-827-2,93

Vi ses imorgon. Vad kan ske då, 6, våra drömmars mål?

Tegnell är bäst, men hela FHM gör ett fint arbete.

Löfven är också bra.

Arbeta frivilligt, och hjälp våra äldre.

Fortsätt kampen. Tro på livet, människan, landet.

Kritisera gärna regeringen, men gör det med respekt.

SD förtjänar också en eloge.
Senast redigerad av Kalle81 2020-04-17 kl. 21:50.
Citera
2020-04-17, 21:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Blir nog inte så stor sänkning ändå om ett mindre antal äldre dör ett par år tidigare.

Finns de som tror att det blir betydligt fler.
Citera
2020-04-17, 21:49
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ok vi är eniga där... är sjukt hypokondriskt lagd så jag har gått med i viktväktarna ikväll och skall ner till mina 78 kilo jag hade vid mönstring för 19 år sedan...

Det här med att fetma är en extrem riskfaktor får nu fart på antisocial666

Också lite hypokondrisk. Det borde det få på mig med. Men nä, jag äter chips nu istället...
Fast iofs inte alls tjock, men ca 5-8 kg skulle jag egentligen vilja ha bort. Men hamnar knappast i riskfaktorsgrupp.
Citera
2020-04-17, 21:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är bara troll. Inget att hetsa upp sig för.

Arbetslösa oduglingar som fördriver tiden med att hetsa folk.
De skjuter tvärsäkert från höften hela tiden.

Mtp hur mycket de hänger här så kan det stämma att de är arbetslösa - eller skoltrötta gymnasister och högskolestuderande som vill mäta sina ”intellektuella” krafter?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
C19 baseras på rapporteringsdatum. Värdelöst nästan. Eller svårt att förstå trenden.
Sant

Vi får alltså i vanlig ordning vänta 1-2 veckor för att se hur trenden ser ut idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nja, det intrycket har jag inte direkt fått. Att vi har snabbare än många andra har han sagt, men också att vi har en viss eftersläpning. Och vi är ju faktiskt rätt snabba jämfört med UK, Italien, Spanien osv, som inte ens ännu lagt till sådant som vi gör löpande.

Han är nog inget permiärlejon och festens underhållande centrum nej, men att han ofta skrattat och skämtat på ett rent opassande sätt har jag inte upplevt.

Däremot har han ibland en förmåga att låta tvärsäker när han inte är det. Han kan t o m låta tvärsäker när han säger att han gissar... rare talent.
Och i början klantade han, och hela FHM, eller hela världen egentligen, sig, underskattade viruset.

Jo, och han påstår att eftersläpningen är 2-3 dagar sedan är i princip datan komplett. Det är ju inte sant om man historiskt tittar på det. Att snabbt lägga till fall på folk som dött på sjukhus och sen kommer det fram att många äldreboenden inte ens är med, då tycker jag man kan skämmas lite när man har sagt hur bra systemet är.

Han har en väldigt hög position på en myndighet som just nu handlar om säkerhet för många människors liv. (Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=F602U38BYQE). Inte okej enligt mig. Det känns väldigt oprofessionellt när det här är en myndighet som står och talar.
Citera
2020-04-17, 21:52
Medlem
Hade Sverige kört denna taktik också, om inte landet varit glesbefolkat? Vad tror ni?
Citera
2020-04-17, 21:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Nja jag vet inte om tvångssteriliseringar är precis vad Norge och Sverige är kända för men jag förstår absolut argumentationen från utlandet att det är en form av eugenik att låta bli att skydda äldre kostnadssamma människor för att skydda ekonomin för samhället. Jag är övertygad om att de höga dödstal vi har bland äldre inte skulle accepteras i många länder utan leda till att myndigheterna tvingades ändra strategi. I Sverige blir det som mest en del upprörda artiklar i pressen när äldre offras för de allmännas bästa.
Nja, de riktigt gamla är ju inte så fruktbara längre, så inte kan man kalla det eugenik. Och Statens institut för rasbiologi bytte namn redan 1958 till institutionen för medicinsk genetik. Är medicinsk genetik kanske en eufemism för eugenik? Knappast tillämpbart på de äldre ändå. Coronaviruset berör ju knappt (även om undantag finns) folk i barnafödande ålder så det är en väldigt långsökt anklagelse.

Även Italien hade höga dödstal bland äldre. Frågan är om deras extrema nedstängning var nödvändig, men det såg i alla fall ut som om de gjorde något. Alla länder har väl höga dödstal bland äldre, om de har några äldre att tala om, det vill säga.

Citera
2020-04-17, 21:53
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8229461/Senator-claims-China-deliberately-allowed-coronavirus-spread.html

Tom Cotton claimed there is 'circumstantial evidence' to point to Wuhan lab.

Arkansas Senator Tom Cotton has claimed that China 'deliberately' allowed the rest of the world to become infected with the novel coronavirus.

In my opinion, Xi Jinping had decided if China is going to suffer then the rest of the world, especially the United States, is going to suffer, and there has to be consequences to those actions.'

Danielle DiMartino Booth, an author and chief executive, said Beijing officials were aware of the deadly disease spreading in Wuhan last November and allowed it to snowball into a global pandemic.

She said Chinese officials had countless lives on their hands and should be hauled before an international court as their 'under-reporting' did not afford the rest of the world time to enforce border restrictions.

The economist points to a 'pandemic clause' in the January trade deal between Washington and Beijing, which she believes is evidence the Communist regime knew the extent of their crisis while publicly downplaying it.

DiMartino Booth said: 'The World Health Organisation should be held accountable for not holding China accountable to providing good valid data so the rest of the world could prepare for fewer people to die.

'And that's what you're talking about. To me these are equivalent to acts of war.'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in