Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
...
Även Italien hade höga dödstal bland äldre. Frågan är om deras extrema nedstängning var nödvändig, men det såg i alla fall ut som om de gjorde något. Alla länder har väl höga dödstal bland äldre, om de har några äldre att tala om, det vill säga.
Vi har väldigt mycket högre dödstal bland äldre än våra grannländer Norge och Danmark som fick in smittan ungefär samtidigt och som har ungefär samma förutsättningar och åldersfördelning i befolkningen som oss.
Vad det beror på borde vara extremt intressant att studera och debattera. Och FHM och regeringen borde få stå till svars på varenda presskonferens varför vi har så mycket högre dödstal bland äldre än våra grannländer.
Vad svaret på frågan är vet jag inte själv. Kanske är det nedstängningen i grannländerna som minskade samhällsspridningen som gjorde att färre äldre blev smittade. Kanske beror det på mycket sämre tillgång till skyddsutrustning i Sverige. Kanske beror det på otur. Jag vet inte svaret på frågan men jag är förfärad att detta misslyckande får fortgå.