2020-04-17, 22:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nu ligger FHMs vecka 15 veckorapport med sentineldata uppe. Sentinelen visar som förra veckan 13,5 % som har Covid av de med förkylningssymptom.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-15.pdf

Intressant förra veckan hade Västra Götaland högst procent på Sentilen provtagningen men Stockholm och Uppsala minskade något.

Göteborgarna bör nog hålla hårt i hatten och nu som de bestämt att inte använda militärtältet som IVA länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ja vi har ju som sagt fler och fler liknande propaganda-exempel som bara ackumuleras. Snart kan man få upp en lista som är lika lång som Tegnells felsägningar.

Media och myndigheterna går alltså kontinuerligt ut med påstående som saknar bevis och är en förvrängd bild av verkligheten.

Det man vill göra är att skydda sig dels mot den delen av befolkningen som inte tänker passivt acceptera mördarexperimentet. Och dels mot resten av världen som aldrig som nu granskar detta land.
För båda dessa grupper MÅSTE det framkomma att det ser trots omständigheterna ganska bra ut.

Benito Mussolini var en jävel på att styra folktes åsikt på samma vis som man nu gör i Sverige.
Enheten för psykologiskt försvar i bakgrunden här.

Men som sagt. Det kommer att bli konsekvenser när detta är över. Då ska hela statsapparaten bort.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett exempel. Det har dött minst 52 personer på danska vårdhem. Ingen är med i dödsstatistiken över Corona.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/corona-bombe-i-aeldreplejen/8093269

Samma sak i Norge.

Du blandar äpplen och päron i din statistik.
52 dödsfall totalt på danska vårdhem? Det är ju ingenting jämfört med Sveriges siffror.
Sverige registrar inte döda på äldreboenden och i hemmet som Covid-19 dödsfall om de inte hann testas innan sin död och vi verkar också ha ett visst mörkertal där.

På vilket sätt blandar jag äpplen och päron i min statistik? Har vi inte väsentligt högre dödstal bland äldre än våra grannländer menar du?
Citera
2020-04-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad får dig att tro att det är ”vänster” att stödja FHM?

Alarmisterna har ju varit en brokig skara, där både Wolodarski till Hanif Bali ingått. I min mening är inte det här det stoltaste ögonblicket för någon av dem.

I USA är det vänstern som vill stänga ner.

Danmark = socialdemokrater = nedstängning.

Andra vänsterregeringar är Italien och Spanien. De har hårdast karantänregler i hela Europa.

Frankrike, Tyskland, Belgien har koalitioner där socialdemokrater ingår.

Vår regering består av högersossar och liberaler och anledningen de inte vill stänga ner är mest ekonomiska. Det är ju marknaden som bestämmer människovärdet.
Citera
2020-04-17, 22:13
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enligt en dansk undersökning så smittas inte vårdpersonal mer än vanligt folk.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/laeger-og-sygeplejersker-smittes-paa-niveau-med-resten-af-danskerne/8093678
De kanske har tillräckligt med skyddsutrustning i Danmark? Skulle vara intressant med en motsvarande studie i Sverige.
Citera
2020-04-17, 22:13
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad får dig att tro att det är ”vänster” att stödja FHM?

Alarmisterna har ju varit en brokig skara, där både Wolodarski till Hanif Bali ingått. I min mening är inte det här det stoltaste ögonblicket för någon av dem.

I USA är det vänstern som vill stänga ner.

Danmark = socialdemokrater = nedstängning.

Andra vänsterregeringar är Italien och Spanien. De har hårdast karantänregler i hela Europa.

Frankrike, Tyskland, Belgien har koalitioner där socialdemokrater ingår.

Dessa länders politiker kan inte jämföras med Sveriges. Sverige är en katastrof politiskt sett och det börjar bli mer och mer känt över hela världen. Sverige har gått från "landet lagom" till ett unikt land.

Ett skräckexempel enligt väldigt många
Senast redigerad av GubbenILaddan 2020-04-17 kl. 22:15.
Citera
2020-04-17, 22:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Låter det här verkligen som ett vanligt virus?

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8230337/Coronavirus-survive-exposure-high-temperatures-long-periods-study-shows.html

Värme kan ta död på Ebola men inte på Covid 19.

"Vanligt virus", jo tjena Det här kommer garanterat från ett labb.

Mycket runt det här viruset är konstigt. Onaturligt. Har läst mycket om det. Bl.a. en hel del från Sydostasien och deras kunniga virusexperter. Användaren som hette som den mördade Epstein länkade till mycket intressant.

Vad jag har läst mig till och vad mer kunniga människor säger så verkar det här viruset "konstruerat". Är inte medicinskt utbildad men det verkar så på experterna.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Han kommenterade när påskhelgen nådde 60 dödsfall att man kunde förvänta sig att "den siffran kommer vara representativ" eller något liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=o_pjvWJFzdA&t=312s

cirka 4 minuter in säger han, ordagrant:
"Nu ligger vi på ungefär 60 avlidna per dag. Det är dom senaste 2-3 dagarna som det fylls på ordentligt, går vi längre tillbaks är det få nya fall så vi kan anta att dessa 60 kommer att stämma".
Han säger i princip att man reviderar uppåt så lite efter 2-3 dagar att man kan anta att det skulle stämma. I viss mån håller jag med, men vi har reviderat upp åttonde med +22 fast det var över en vecka sedan. Dagarna innan och efter är inte heller helt klanderfria på det sättet.

Nej. Nu tillhör jag dock de som inte tycker att man ska stirra sig blind på siffror när vi ändå förstår att ja, det missas någon här och där, detta är pågående, och i många länder som inte har den här eftersläpningen beror det helt enkelt på att de aldrig kommer komma in i någon statistik, förrän man långt efter, när det typ är över, kollar överdödlighet och sammanställer. Inte för att jag anklagar Italien eller någon annan hårt drabbad region för att inte alla resurser läggs på det just nu.
Min enda poäng egentligen var att jag retar mig på alla som gör allt de kan för att få Sverige att framstå som värre än alla andra, att vi medvetet mörkar, att all massmedia utom möjligen samnytt och Egor Putilov är i maskopi med regeringen och att Sverige är som Nordkorea. Nu senast här jämfördes vi med Mussolini såg jag, ofta också med Hitler och Stalin. Det blir så vansinnigt alltihop. Och det är så många som gör det.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Åkäj, lägg till de så är Danmark uppe i 400 döda. Fortfarande 1000 färre än i Sverige. Och då har man ju inte räknat alla på svenska vårdhem heller.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-finnas-morkertal-over-dodsfall-pa-aldreboenden
Sedan kan man dela äpplet i förhållande till folkmängd.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
https://m.washingtontimes.com/topics/dany-shoham/

Tyvärr länken funkar inte för mig.
Citera
2020-04-17, 22:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
52 dödsfall totalt på danska vårdhem? Det är ju ingenting jämfört med Sveriges siffror.
Sverige registrar inte döda på äldreboenden och i hemmet som Covid-19 dödsfall om de inte hann testas innan sin död och vi verkar också ha ett visst mörkertal där.

På vilket sätt blandar jag äpplen och päron i min statistik? Har vi inte väsentligt högre dödstal bland äldre än våra grannländer menar du?
Ena landet räknar så vi räknar si. Mycket vanskligt att jämföra dödstal mellan länder. Myndigheterna själva verkar ju inte ens ha koll på det.
Citera
2020-04-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Så blir det bättre tider nu i Stockholm och Sverige? Är de lägre siffrorna här för att stanna?

Jag tillhör verkligen inte alarmisterna, men att säga att Stockholm har lägre siffror vore att ljuga. Jag tycker mig se att antal nya fall i huvudstaden är relativt stabila, inte minskande, men inte ökande heller.
De siffror som finns på platz.se tyder medelvärdet över 7 dagar på att det stabiliserat sig. Dock är det ju redan på denna nivån ett hysteriskt tryck på vården, så det vore nog bra om vi kunde komma ner en bit för att avlasta dom lite.

Vi får se de närmsta veckorna vad som händer. Om folk slutar bry sig osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in