2020-04-17, 09:44
Medlem
Is Sweden Facing 'Herd Immunity in May' or Disaster With 'Ugly Death Rates'?
https://sputniknews.com/europe/202004171078992292-is-sweden-facing-herd-immunity-in-may-or-disaster-with-ugly-death-rates/
Citera
2020-04-17, 09:45
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Remdesivir verkar vara en lösning tills vi får ett vaccin. Men folk kommer fortfarande bli sjuka, så det är bara inte att återställa allt till som det var förut, eller hur tror ni man kommer göra?

Mycket glada nyheter dock, om typ 95% kan överleva utav de som är svårt sjuka.

Hur menar du? Det är ju du och vi andra som är staten.

Ja vad ska vi använda våra pengar till.

Se till att få igång produktion av egen Remdesivir kanske?

Staten kastar ut sjuka på gatan...... Så att tro att de skulle göra det av humanistiska
skäl.... Lär inte hända.
Citera
Medlem
Gradering av ungefärlig överdödlighet enligt euromomo och antal officiellt döda i Covid-19. Det framgår att det finns en del avvikelser bland annat Belgien som har högre registrerade döda i Covid-19 än länder som ligger på ungefär samma score. Irland är ett annat undantag som inte verkat rapporterat någon överdödlighet men en relativt hög Covid-19 dödlighet (har också en lång blå linje i euromomo vilket tyder på att det är en lång eftersläpning).

Eftersom överdödlighetssiffror är osäkra några veckor är det därför också osäkert hur siffrorna ska tolkas i förhållande till Covid-19 dödlighet. En generell korrelation finns men i övrigt är det svårt att dra slutsatser ännu. Osäkerhet finns i hur duktiga länderna är att rapportera in sina dödlighetstal till euromomo.

Spanien: >16 (413)
Frankrike: ≈16 (275)
Belgien: ≈16 (419)
Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Italien: ≈16 (367)
Schweiz: ≈10 (148)
Sverige: ≈8 (132)
Portugal: ≈4 (62)
Luxemburg: ≈2 (110)
Danmark: ≈2 (55)
Norge: ≈ 0 (28)
Finland: ≈0 (14)
Estland: ≈0 (27)
Grekland: ≈0 (10)
Ungern: ≈-1 (16)
Irland: ≈-2 (98)
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Mer positiva siffror, -18st på IVA sedan 15/4
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
28/1:29/1: 31/1: 6/2:5/3:10/3:18/3:
Undras hur många fler Tegnell har sänt till döden, utöver Alsing?

Alsing var nog lite extra mottaglig. Det handlar nog mer om utslagningen bland våra förfäder om de mottagliga generna fanns i släkten eller ej.
Citera
2020-04-17, 09:46
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Finns ingen annan logisk förklaring.

Jag hade hellre sett att du sa emot mig och hade en trevligare logisk förklaring.

Bara att logga ut och bygga immunförsvar!
Citera
2020-04-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hur många har Sverige?

I’d guess under 700.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Det finns ett mörkertal på svenska äldreboenden när det gäller antal dödsfall pga coronasmittan. Ekot har gjort en granskning:

Citat:
En tredjedel av alla dödsfall med covid-19 är från äldreboenden i Sverige. Men det kan finnas ett mörkertal, eftersom alla som insjuknar på äldreboenden inte testats. Det visar en granskning från Ekot.

I Sverige har man rapporterat många dödsfall från äldreboenden, men nu visar en ny granskning från Ekot att fler äldre kan ha dött med covid-19 än vad Folkhälsomyndighetens statistik visar. Detta eftersom alla som insjuknar på äldreboenden inte testats.

– Vi har ju fått signaler från smittskyddsenheterna att inte alla misstänkta fall provtas så därför är det troligtvis en underskattning i både antalet fall och antalet dödsfall, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten till Ekot.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-finnas-morkertal-over-dodsfall-pa-aldreboenden
Citat:
– Vi har tyvärr begränsade möjligheter att provta i vårt län. Vi måste prioritera hårt vilka vi provtar. Om du pratar bara dödsfall så har vi fem bekräftade och jag känner till lika många till som kan ha avlidit och samtidigt kan ha haft covid-19-infektion, säger Lisa Labbé Sandelin smittskyddsläkare i Kalmar län, till Ekot.

Men siffrorna kan komma att korrigeras i efterhand, men det kan dröja.

Citat:
Hur många dödsfall man missat kan Folkhälsomyndigheten inte uppskatta, men statistiken kommer att kunna korrigeras i efterhand.

Så de dagliga dödssiffrorna som redovisas nu varje dag är inte kompletta på långa vägar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det är detta sätt, som man undersöker en medicins verkan... Hälften får placebo och hälften får medicinen, sen jämför man resultaten mellan grupperna.

Så det rör sig inte om medicinbrist?

Stackars den grupp som får placebo och dör.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja jag vet inte om jag orkar se presskonf. idag, det är jobbigt att se på dem, då det alltid är samma meningslösa prat. Det var lite därför jag postade om det här, det jag skrev till Aftonbladet. Men jag försöker följa med innan och efter presskonf. istället. Ska bli spännande att se ifall ngn verkligen vågar konfrontera FHM med uppgifterna.

Jag har också svårt för FoHM's presskonferenser, de gör mig deprimerad.

En lösning som funkar för mig är att se dem på youtube (men pallar inte varje dag), och inte i realtid. Minst en halv timme senare, då kan jag sätta hastigheten till 1,25-1,5 ggr, så plågan är kortare.
Citera
2020-04-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du har rätt i det att saker kunde gjorts bättre och tidigare.
Men som du vet är det inte enkelt att göra "rätt" i en aktiv, pågående process.
Ifall man har erfarenhet av liknande saker så ökar chansen att man gör rätt, men den lyxen har man inte alltid.

Jag tror inte att du behöver oroa dig, man kommer att genomlysa hur regering och FHM hanterade krisen - men först när krisen är över.
Självklart så känner personalen på FHM att folk misstror dem, men de har inget val, de måste arbeta framåt. Vad vore alternativet?
Varför finns det de myndigheterna ? FHM , MSB och andra. Har de inte kris eller pandemi planer?
Dessutom hade de tid flera månader på sig att förbreda sig.
Varför avslöjar de inte sina genialiska planer?
De kan avslöja den och kan de hjälpa mänsligeten som lider.
Citera
2020-04-17, 09:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Lite googling gav detta svar! Coronasmittade ligger ca 5 dygn på IVA, 250 000 - 400 000 per vårdad alltså!

Influensa sprutan till äldre är ju en kostnad samhället har räknat ut ska löna sig.

Jaha, inte mera?

Undrar om man kan få behandling på privatsjukhus som man betalar själv?

Undrar samma sak om Remdisivirbehandling, 50 000 har jag heller inga problem med...

Tillhör några stycken riskgrupper själv och är över 60, och mitt förtroende för Löfven överstiger nog inte 0 med så värst många tiondelar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in