2020-04-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag hoppas någon kollar upp hans påstående.

Jag skrev till AB chatt idag och bad dem lyfta frågan med FHM om att döda på äldreboende inte alltid testas/räknas med i dödssiffror om Corona. De svarade mig så här:

Hej, vi har skrivit ett inlägg om det här nedan, utifrån Sveriges Radios granskning. Jag vågar gissa att detta kommer att komma upp även på pressträffen klockan 14.00 eftersom det är allvarliga uppgifter.

Vi får hålla koll på ifall de frågar eller ej... Vore bra.
Citera
2020-04-17, 09:27
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För det kan ju omöjligt vara siffran 5 % eller 2 % som inte stämmer, eller? Förstår inte varför du betraktar den som huggen i sten, för det är den inte.

Visst, 5% är vad som anses gängse, 2% för att jag gärna ville undvika en sådan kommentar. Men vi kan räkna lägre ändå, 1%? Då får vi 7k på intensiven, går fortfarande inte ihop, 0.5%? 3500 på IVA, fortfarande går det inte ihop.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men var hon i respirator? En 95-årig tant i Italien överlevde, efter att ha fått syrgas men inte respirator. De som är så sjuka att de satts i respirator och så gamla som dessa damer kanske inte skulle ha klarat det lika bra.

Vad är det som är så jobbigt med respirator det är ett falskt rykte! Du får ju syrerik luft nedtryckt i lungorna utan den minsta ansträngning. Man märker inte av att man är intuberad. Kanske halsen bli lite uppriven efter flera dygn men var är jobbigt?? Och på vilket sätt är det jobbigt??
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja, Sverige är nu det stora hotet mot norra Europa.
Svenska pass kommer inte gå att resa på under lång tid.

Om det blir så. Så behöver man ej vara ett geni för att förstå att sveriges ekonomi kollapsar när begrännsningen släpps. Alla med IQ försöker vid detta laget dumpa sina fasta tillgångar.
Frigöra kapital och växla innan SEK smälter.
"Under hösten 1992 höjde Riksbanken räntan till 500 procent för att försvara kronan. Försvaret lyckades inte och kronkursen släpptes fri."
De som minns vet av erfarenhet hur detta slutar.
Citera
2020-04-17, 09:28
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vem har sagt att 5% hamnar på iva? Är det kinas siffror du utgår ifrån? Enligt dom så dör ju nästan 10%..
5% av alla bekräftade fall, stämmer bättre. Om man utgår ifrån att vi fångat 100% av alla smittade i Sverige, så har vi inte ens 5%.

Visst men återigen, vi kan räkna lägre ändå, det är bara att gå neråt så ser vi fortfarande att det inte stämmer, eller blir svårt att stämma. Om inte det handlar om typ 0.2% eller något liknande.
Citera
Medlem
God morgon,

Tittar på morgonstudion på tv.
Man pratar om invandrarnas överrepresentation bland de Corona-smittade. I studion finns den hyllade Ahmed Abdirahman, grundaren för Järvaveckan, som ska förklara för oss som undrar varför smittan sprids så fort bland just sverigesomalierna.

Ahmed har en mycket klar förklaring och även en lösning på problemet. Det handlar inte om språkförbristning även om det solklart skulle kunna antas vara det, eftersom många av dessa personer har vistats i landet mindre än 10 år (!). Istället handlar det om att de på Järvafältet tjänar ca 110.000kr/år mindre jämfört med dem som bor på icke-utsatta områden. Plus att man bor trångt.

Lösningen är att Sverige måste förbättra arbetssituationen för sverigesomalierna, de måste få högre lön och därmed kan de hyra större lägenheter för att slippa trångboddheten.

Fantastiskt! Tänk hur enkelt allting är när man kan sin sak!! Halleluja för Ahmed. Nobellpriset!

Själv funderar jag på olika blodgrupper, diabetes som ca 14% av sverigesomalierna har, rökning, övervikt, oförmåga att ta till sig information pga analfabetisms, generationsboende, social vanor etc ..

Men jag förstår att jag är helt fel ute. Det kommer att vara Ahmed som vi kommer att se mer i tv och han kommer att figurera som expert i frågan flera år framöver..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Tack för bra respons.

Om jag som privatperson utan utbildning i ämnet med bara en uppkoppling som hjälp med enkelhet kan komma åt så många rapporter och källor som tydligt visar varför resterande världen tar detta virus på ett sådant stort allvar är det ett rimligt antagande att FHM också fått ta del av dessa rapporter och vidare förstått dem MINST lika bra som jag.

Det är för mig ett mysterie att denna strategin tillåts fortgå. Den enda agenda jag ser gynnas av Sveriges strategi är den där Regeringen satsat alla våra medel och framtida pensionsfonder på att invandringen skulle bli lönsam. Nu när den istället visar sig vara katastrofal så blir det en ekonomiskt vinst att bli av med gamla och sjuka. De utan underliggande sjukdomar även ner i åldrarna som avlider anser man vara ett rimligt pris.

Finns ingen annan logisk förklaring.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du har rätt i det att saker kunde gjorts bättre och tidigare.
Men som du vet är det inte enkelt att göra "rätt" i en aktiv, pågående process.
Ifall man har erfarenhet av liknande saker så ökar chansen att man gör rätt, men den lyxen har man inte alltid.

Jag tror inte att du behöver oroa dig, man kommer att genomlysa hur regering och FHM hanterade krisen - men först när krisen är över.
Självklart så känner personalen på FHM att folk misstror dem, men de har inget val, de måste arbeta framåt. Vad vore alternativet?
Jag förstår svårigheterna med att göra rätt men i många avseende gör dom absolut ingenting och det är just den saken som för egen del gör mig rent ut sagt förbannad.
Om en åtgärd blir fel så är det rimligt att göra om och göra rätt så snabbt som möjligt, men det görs inte utan istället får vi höra en utsvävande förklaring som oftast mynnar ut i ett svar som handlar om något helt annat.
Alternativet för dom anser jag, är att dom ansvariga skall avgå för att sedan tillsättas av kompetenta personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
De med inkomst kunde ha tänkt sig för och sparat för sämre tider. Det är väl ändå det mest naturliga?

Och de med deltid / timanställning som lever krona för krona, ska vi bara låta dem dö av svält ?

Sen i storstäderna så har ju otroligt många köpt bostadsrätter / villor pga bostadsbristen och trots två heltidslöner och rekordlåg ränta så får de vända på slantarna. Räcker 1 person i en sådan familj blir arbetslös så kan de inte längre betala sina lån, sen kommer påminnelse efter påminnelse och sen kommer farbror banken och sparkar ut dem till närmsta tältläger för hemlösa.

Titta på Stockholm / Göteborg hur galna priserna är där, det är precis så att 2 medellönen täcker bostadskostnaden för många om de ska kunna leva/äta också och inte bara bo.
Citera
2020-04-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Frode Forland i Norge framhäver att hans organisation har en rådgivande roll, till skillnad mot svenska Folkhälsomyndigheten som har mer makt.

– Här tog politikerna över. Man ser också att det går mot många samhällsstrukturer, vi har nu 400 000 ”lediga” på arbetsmarknaden som ett resultat av det här. Så det har ju stora samhällskostnader också, säger Frode Forland.

Chattar just med en förskolelärare i Norge hur de ska organisera nästa vecka på förskolan, hur de ska dela upp barnen i grupper som inte ska träffa andra grupper osv och få ihop logistiken med rengörning av leksaker osv. Det låter väldigt genomtänkt.
Kan ju informera om att jag har väldigt god insyn i hur det fungerar i norge. Väldigt många av mina bekanta tycker att dessa förslag är fullständigt galna. Du kan aldrig få barnen att hålla det avståndet till varandra som är rekommenderat de som fattat detta beslut har ingen koll på verkligheten. Finns även en stor oro för hur det blir när restriktionerna hävs, finns en stor risk att smittan får ny fart, den har dessutom kommit in på en del ålderdomshem. Viktigt är det dock att inte se norge som en enda hel region, i norra norge är till exempel inte sörlänningar välkomna utan att de ska sitta i karantän. Tror att både norge och danmark riskerar en andra våg när det öppnas upp.
Citera
2020-04-17, 09:29
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Remdesivir verkar vara en lösning tills vi får ett vaccin. Men folk kommer fortfarande bli sjuka, så det är bara inte att återställa allt till som det var förut, eller hur tror ni man kommer göra?

Mycket glada nyheter dock, om typ 95% kan överleva utav de som är svårt sjuka.

Ett problem. För tillfället extremt dyr medicin. Tror du att staten är villig att
lägga ut 50000sek per sjuk?!
Citera
2020-04-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ett problem. För tillfället extremt dyr medicin. Tror du att staten är villig att
lägga ut 50000sek per sjuk?!

Jag är säker på att priset kommer tvingas ner, på något sätt. Bolaget bakom verkar ha pumpat upp priset, precis som så många läkemedelsföretag gör. Trump sätter säkert ner foten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in