Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Börjar bli så helvetes trött på marknaden nu alltså. Mina kvalitetsaktier Amex och delta fortsätter ner. Samtidigt fortsätter de så kallade rövbögsaktierna (Netflix. Amazon, tesla) upp varenda förbannade dag trots P/E tal på typ 120 eller som i teslas fall över oändligt (eftersom earning < 0).
Kanske dags att bita i det sura äpplet och göra som alla andra, köpa dessa hypade skitbolag? Men om jag köper så lär väl millenials plötsligt fatta hur sjuka dessa värderingar är och plötsligt så rasar de med välförtjänta 75%?
Ja, det är helt jävla sinnessjukt. Men nej, jag tänker inte lägga en krona i ett amerikanskt bolag under överskådlig framtid.
Det roliga är dessutom att millenials kommer att förvänta sig 10% i årlig avkastning då det är den historiska avkastningen som alla får lära sig att man kan förvänta sig på börsen. Vadå, ska Facebook ha en market cap på ca 2000 miljarder dollar år 2035? Det händer inte. Händer det ändå så har inflationen antagligen varit lika hög. FIRE-aspiranter födda på 90/00-talet kommer att få det tufft.
Även om så räntan på statsobligationer förblir på nuvarande nivåer och kapital fortsätter att flöda in från hela världen så kan inte det trolla upp de amerikanska företagens vinster och det borde finnas en bortre gräns för P/E-talen. Amazon expanderar ju så deras P/E-tal är ju lite missvisande men Mastercard mfl måste antagligen redan ha tummat på gränsen för vad som är möjligt innan coronan dök upp. Jag ser inte hur amerikanska storbolag skall kunna pressas upp mycket mer i närtid, jag säger inte att det nödvändigtvis måste komma en korrektion snart, men uppsidan är ju ta mig fan noll.
Även om det inte kraschar rejält inom de kommande åren så kommer det att stagnera under överskådlig framtid. Det är i vilket fall en helt värdelös investering att köpa en korg med amerikanska storbolag just nu, att institutionella investerare tvingas in är en sak men vi privatsparare har ju ingen som helst anledning att delta i dårskapen. Hororna kommer såklart fortsätta mata QE för att försöka rädda boomers pensionsbesparingar då tillräckligt många av dem kommer att behöva leva på socialförsäkringssystemet som det är, men när dessa dessutom börjar lämna marknaden i allt högre takt så ska det antagligen slutligen ned så in åt helvete, i vart fall inflationsjusterat. Nominellt kan man väl hålla uppe kurserna om man trycker vidare, men real-avkastningar kommer att vara obefintliga. Förr så användes räntesänkningar och mer primitiv QE som en reaktion på vikande ekonomi, nu används det i förebyggande syfte mitt under ATH under HT 2019. Världen har blivit helt jävla sinnessjuk.