2020-04-17, 01:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det har han tills Senaten eller HD säger ifrån......

Han har inte absolut makt...
Citera
2020-04-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Jag sa att det INTE handlar om 20% (obs, det var inte jag som skrev först, hoppade in nu). Men du säger att det inte är 5% eller 1% heller.
Självklart är det inte åt andra hållet som mörkertalet i dödsfallen blir. Om man blir inlagd för covid och dör på intensiven i en hjärtattack så är fortfarande covid orsaken. Man hade levt längre utan den. Dom testar inte alla som dör i infektioner / hastigt på äldreboenden m.m. nu och där finns garanterat många som dör pga covid som får annan dödsorsak. Begravningsbyråer vittnar ju om att dom har mer att göra än vad covid-statistiken visar.

OK såhär

-Personen jag svarade hävdade att dödligheten var på 20%, baserat på de publika tal vi har

-Jag svarade att det självfallet inte är 20%, inte 5% och inte ens heller 1%. Då mörkertalet är så enormt.

-Personen svarar att det finns ett mörkertal på antal döda också, och att det säkert jämnar ut sig

-Jag förklarar då att det är totalt orimligt, att vi då skulle ha 278,000 döda som inte registrerats

Vad du svarar på vet jag inte. Att det finns de som felaktigt registreras som Covid 19 offer, eller inte när de borde, förstår nog alla.
Citera
2020-04-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag beklagar, men under en pandemi händer det att folk dör och att det finns en viss begränsning i resurserna. De som inte klarar av att acceptera det vill ta till vansinnesåtgärder i hopp om att rädda liv, men folk dör ändå.

Your response to:

“Så det är tidsintervallen som är det viktiga, oavsett hur många som dör, bara det blir längre mellan intervallerna för dubbleringarna så är det lugnt, även om vi skulle få 100 000 döda i slutändan och grannländerna 10 000?”

Is it fine if 100,000 die here and in neighboring countries only 10,000? You said “Jag beklagar, men under en pandemi händer det att folk dör och att det finns en viss begränsning i resurserna”.

Don’t ever try to play me again with this “hurr durr du e snurrig I didn’t say that” bullshit.
Citera
2020-04-17, 01:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu lyssnade jag på det igen. Han säger pilsnabbt och tveklöst »Jo« sedan lägger han till »med allra största sannolikhet«. Hans kroppspråk indikerar dock att han tror på det.

Nåväl, detta visar med önskvärd tydlighet hur osäkert allt är. Det finns inga faktabaserade sanningar att luta sig mot.
Han tror på sig själv.
Det brukar dårar göra.

”Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra, och de kloka så fulla av tvivel.”

Tegnell är dock - som den moderne skrivbordsbyråkrat han är - listig nog att gardera sig med ”... sannolikhet.”
Det är många här på FB som kör med den taktiken: antagligen, förmodligen, möjligtvis, troligen ...
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Då blandar du ihop det med något annat...... Han kan inte stänga Senaten...

Nej, men det kan Löfven, han kan svetsa igen dörra...

Mycket missförstånd runt det Trump har sagt i den här krisen. Han får nestan skylla sig själv för just det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte sett någon sjuk personal, hittills, ingen som hostar i alla fall. Nu handlar jag bara en gång i veckan, max, men har inte sett någon.

Generellt sätt är människor bättre på att distansera sig från jobb än nöjen. Det är mycket större risk att bli smittad i mataffären av någon som är där för att köpa dipp än av någon som är där för att arbeta.
Citera
2020-04-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När säger han det? Det är alldeles för lätt att plocka fram att någon har sagt något och sedan hävda att den måste vara en idiot som sagt det.

Det är inte vad du säger att han har sagt som är vad han sagt. Du utelämnar sammanhanget.

han är smart den här tegnell!

han borde sluta "beating around the bush"

Han säger saker som inte har stöd från underliggande fakta, men ändå räknas det han säger som genuina riktlinjer på vart Sverige är på väg hur och det ser ut för Sverige idag.
Citera
2020-04-17, 01:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
De jag tänkte på var artikeln som sa att en variant har cirkulerat i flera år.....

Jag tänkte på den här artikeln. Om du tittar på bilden så står det:

Citat:
Two sub-clusters -one linked to Wuhan and one common in America and Australia

Citat:
Considered the 'root of the outbreak

Jag kan ha fel, det är ok. Om den är "common" så är den i min värld väl känd.

Edit:
Möjligtvis stärker den här artikeln min teori:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/militaridrottare-kan-ha-smittats-av-corona-redan-i-host
Möjligtvis...
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
4 of 7 human coronaviruses give no immunity. 2 human coronaviruses grant 1-2 years of immunity. This one? We don’t know.
Det är väl ändå fel att säga att de fyra inte ger någon immunitet bara för att de inte ger fullständig immunitet! Tvärtom ger de i allmänhet bara banala förkylningar just därför att de är gamla bekanta med immunsystemet som därför vet hur det ska ta sig an dem. Så ett visst skydd har man nog. Det finns grader även om det är svårt för binära svartvita idioter att förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Att han filosoferar om rättvisan i att vissa inte kan jobba hemifrån utan får utsätta sig för större risker betyder inte ett skit, rekommendationen har fortfarande varit alldeles glasklar för väldigt många.

Han fick frågan i Expressen om det var rätt för Spotify att beordra sin personal att jobba hemifrån. På det svarar han att man bör tänka igenom den typen av beslut för att alla yrkesgrupper kan inte undvika smitta och det leder till ojämlikhet.

Slutsatsen man då drar är att spotify skulle ha låtit sin personal utsättas för smitta i solidaritet med typ iva personal för annars är det "orättvist".

Tycker du det är glasklart att folk ska jobba hemifrån grundat på hans luddigheter ?
Citera
2020-04-17, 01:16
Medlem
En tankeställare. Hur har dom tänkt ang flockimmunitet när så många smittade dör?

Bekräftat smittade dvs ca 5 500 personer i Sthlm och ca 850 dödsfall.

Tegnell säger att ca 50% måste ha immunitet mot viruset.

Nu har Sthlm endast testat riskgrupper och personer inom vården. Men det är ju inte en chans att 50% av ca 2 miljoner invånare smittats och tillfrisknat i maj?

Hitintills har ca 1/7(?) konstaterat smittade i Sthlm avlidit. Lek med tanken att de flesta får en lindrig smitta. Vi kan säga 1/100 avlider. Då skulle ju dödstalet ändå vara 10 000 bara i Sthlm tills flockimmunitet uppnås? Dvs 2 miljoner delat på 2 för att få 50% smittade, av denna miljon dör 1/100 = 10 000?

Då har jag även tagit i åtanke att de flesta som avlidit nu varit i riskgrupp. Kanske en helt orimlig uträkning. Kanske snare 1/500 som dör. Oavsett så låter det i mina öron osannolikt att vi skulle uppnå flockimmunitet till maj månad. Speciellt med tanke på att de som avlider inte kan räknas in i flocken.....
Citera
2020-04-17, 01:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Your response to:

“Så det är tidsintervallen som är det viktiga, oavsett hur många som dör, bara det blir längre mellan intervallerna för dubbleringarna så är det lugnt, även om vi skulle få 100 000 döda i slutändan och grannländerna 10 000?”

Is it fine if 100,000 die here and in neighboring countries only 10,000? You said “Jag beklagar, men under en pandemi händer det att folk dör och att det finns en viss begränsning i resurserna”.

Don’t ever try to play me again with this “hurr durr du e snurrig I didn’t say that” bullshit.
I rest my case.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in