2020-04-16, 19:32
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du kan glömma att 300 000 svenskar kommer dö av covid19. Om så alla av oss blir smittade.

Imperial College uppskattar i sina studier att 1 miljon svenskar haft viruset.
https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

1333 döda av 1 miljon ger en dödlighet på 0,13%.

0,13% av 6 miljoner människor = 7800 döda totalt.

Återigen. Dom uppskattar att 9,11% är smittade (presens).

Jävla skillnad...

Det betyder att 950000 svenskar springer omkring med viruset as we speak.

Enligt senaste studien uppnås "flockimmunitet" vid 82%, inte 50-60%.

Följaktligen, 10400000*0,82*0,0013=11086 döda.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Låt ingen lura dig. Folkimmunitet är slutmålet för alla länder.

Menar du att Regeringen mörkar i CNN?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Så många har jag svårt att tro. Tycker att siffrorna borde vara högre redan nu i sådanafall.
Får verkligen hoppas att de siffrorna aldrig inträffar.

Det är för att 60% inte är smittade än
Inte hittat någon källa som anger under 0,3% som CFR... 0,3% och uppåt är det jag hittat.
Många asymtomatiska så därför räknar jag lågt på 0,5....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag läste att i Frankrike ska alla som uppvisar symptom testas för corona från och med den 11 maj 2020. Varför gör inte Sverige likadant? Dyrt?
Att hjälpa folk och tala sanning är politiskt självmord i Sverige. Bättre att fortsätta att säga att allt är under kontroll och ge ok siffror. Och ja det håller kostnaderna nere också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Ganska vansinnigt att basera ett helt lands "beredskapsplan/epidemologiska krishantering" på experimentella hypotetiska "flockimmunitet", vilket i stort sett hela världens länder INTE valt.

Ser du något land i världen som visar på fungerande flockimmunitet?

Kan ha missat det länka gärna

Eftersom det tar flera månader även för ett helt öppet samhälle att nå flockimmunitet och Sverige är ett av få länder i världen som har valt just den vägen så kanske du nu inser att din förfrågan om ”bevis” ter sig ganska orimlig i det här läget?

Alla experter har sagt att detta viruset INTE bör skilja sig nämnvärt från andra virus i världshistorien. Man blir immun, något annat vore helt osannolikt för ett sånt här virus. Frågan är bara hur länge man blir immun. Men ärligt talat spelar det ingen roll i det här läget.

Alla länder som nu kör med strikt tvångskarantän kommer att ha (1) låg immunitet bland befolkningen, och (2) med största sannolikhet få problem med en andra smittvåg när samhället öppnas upp igen.

Eftersom Sverige hela tiden har haft öppet samhälle så har smittspridningen pågått hela tiden, men i långsam takt så att sjukvården mäktar med.

Det tog x antal veckor innan stockholmarna började ta detta virus på allvar och under den tiden rörde sig precis som vanligt i stan. Under den tiden hann viruset förmodligen smitta ner en jävla massa människor.
Citera
2020-04-16, 19:33
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det är ändå mycket, varje år dör 90 000 av andra orsaker. I år kan dödligheten alltså stiga med 30% om vi tror på 0,5% dödlighet.
0,1-0,2%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Duktig du är på att räkna.

10 miljoner svenskar.
6 miljoner för att uppnå flockimmunitet.

0.5% dödlighet innebär 30.000 döda, inte 300.000.
0.5% dödlighet är med den finaste vården världen kan leverera. Det existerar inte i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Flock immunitet strategi ska förvandlas till flockdödlighet snart.

Vad är din lösning, en total karantän tills miljardindustrin tar fram ett vaccin?
Citera
2020-04-16, 19:34
Medlem
Bananarmens avatar
Har hört fhm säga ett par gånger nu att dom inte för prognoser på hur många som kan tänkas avlida. Men visst måste det väl vara så att dom gör det, men inte vill dela med sig sådana siffror? Låter ju helt knäppt om dom inte ens räknat på hur många som kan tänkas dö.
Citera
Medlem
Fan, jag borjar bli orolig over min familj i Sverige (jag bor i Kanada)
Hos mig har skolorna och samhallet varit stangt i snart en manad.
Det har faktiskt fungerat valdigt bra, undervisning pa distans etc. och stodpaket till folk som blir av med jobbet.
De provinser som fick smittan sist har plattat ut kurvan rejalt.

Det som skrammer mig ar siffrorna fran Sverige.
Kanada har en befolkning som ar nastan 4 ggr storre an Sveriges (med flera storstader som Toronto, Vancouer och Monreal).
Idag har vi i Kanada mer an dubbelt sa manga Corona-fall som Sverige har.

Trots detta sa har Kanada farre doda i absoluta tal an Sverige!
Nu verkar det springa ivag mer, Sverige hade 130 doda idag och Kanada hade 38.
Igar var det 178 vs 40 tror jag.

Var Chief health officer gick ut och sa att smittspridningen minskar.
Vi sag en fordubbling av fall var tredje dag i Mars, nu ser vi en fordubbling var 10:e dag istallet.

Det ar ratt intressant att jamfora, Kanada paminner mycket om Sverige.
Folk som lyssnar pa staten, valdigt glesbefolkat etc.

Fan, hoppas att det verkligen inte sticker i vag hemma i Stockholm.
Spyr nar jag ser den dar javla Tegnell som alltid sager att Sverige ar bast i varlden pa allt fran dodstatistik till krishantering.
Fuck off. Vi har personnummer pa vara ”health cards” och ”social insurance numbers” I Kanada med. Hatar den har javla svenska sjalvgodheten. Tror svenskar inte att andra lander ocksa har epidemiologer och virologer?

Skrammande att Tegnell malas upp som nagon hjalte, nar han haft helt fel i precis alla tidigare analyser. Men, men kan man vanta sig av ett folk vars fortroende for Lovfen skjuter i hojden.

Jag ar inte den enda utlandsvensken som ar rejalt nervos..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Menar du att Regeringen mörkar i CNN?

Vad tror du själv är slutmålet?
Mottaglighet?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell i Aktuellt: Det är väldigt farligt att tro att skyddsutrustning hindrar någonting.

Mannen är verkligen galen. Finspång kommer döma hårt.
Han har iofs från första stund hävdat att alla åtgärder är mer eller mindre verkningslösa, utom möjligtvis att tvätta händerna med tvål och vatten. Å andra sidan har han ju också hävdat att viruset inte kommer hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in