2020-04-17, 01:07
Medlem
Haloumis avatar
Någon som ser presskonferensen? Jag känner igen en benzopåverkad när jag ser den. Den där CDC Director som nyss talade, han hade då fan tagit något lugnande före presskonferensen.
Citera
2020-04-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Jag är väl medveten om detta, men oavsett antal smittade, Sörmland med 300000 inv. har 116 döda
Skåne med 1,4 milj. har 37.

Sörmland hade Melodifestival 29 februari. Någon där var smittad och smittade många andra. Sen tog SVT med sig smittan till Stockholm där vi hade Melodifestival 7 mars. Därför ligger Stockholm lite efter Södermanland i smittspridningen. Ingen åker till Malmö så corona har inte fått fäste där.

Du hörde det här först. Och sist.
Senast redigerad av Stanislaus 2020-04-17 kl. 01:17.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Då blandar du ihop det med något annat...... Han kan inte stänga Senaten....

Kan och hotar/tror att han ska/kan det är dock skilda saker.

För tre dagar sedan så trodde han att han hade absolut makt
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hostande matbutikspersonal?!

Jag och Sundström sprang in på en större affär och handlade.

En i personalen försökte dölja att den hostade genom att springa i väg och gömma sig.

Har ni börjat se sjuk personal i butikerna?

Jag har inte sett någon sjuk personal, hittills, ingen som hostar i alla fall. Nu handlar jag bara en gång i veckan, max, men har inte sett någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Menar inte att va otrevlig nu, men har ni problem med att räkna och att tyda statistik?

Låt säga med ditt exempel om Sörmland, 300,000 med 116 döda.
Låt säga att 5% vart smittade, vilket är fullt rimligt med tanke på att snittvärdet för riket har uppskattats till 14%.

Då har du 15,000 personer som haft smittan. Vid 116 döda så har du då en dödlighet på 0,77%
Så kan det mycket väl vara, men onekligen har lilla Sörmland nästan lika många döda som Norge.
Ditt antagande om 0,77 % låter rimligt, men då är man ändå högt över Tysklands 0,37, ungefär där Skåne hamnar.
Citera
2020-04-17, 01:09
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Så. Då har USA också fattat grejen. Karantän eller lockdown funkar ej.

USA öppnar upp igen.

Källa presskonferensen live nu.

Låter proffsigt och logiskt:

Från den 1/5, men det är upp till guvernörerna om de vill vänta längre. Öppningen sker i etapper där smittspridningen övervakas noga, för att få gå till en mer öppen nivå måste man först ha kontroll på smittspridningen på den nivå man befinner sig.

Detta var väl planen från början, stänga snabbt o hårt, därefter testa att öppna upp successivt. Har absolut inget att göra med att AT har rätt etc.
Citera
Medlem
Citat:
Artikeln har inget med senaten att göra

Sorry trött i mössan, menar kongressen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja. Det er tragisk at det ikke finnes nok munnskydd og det er tragisk at folkehelseinstitutt i flere land ikke vil si at alle skal bruke munnskydd og det er tragisk at myndighetene ikke ønsker å påby bruk av munnskydd.

Smittede som ikke vet at de er smittede kan risikere å spre mye smitte når de ikke bruker munnskydd.

Mange av de som døde kunne ha vært i live nå hvis alle hadde brukt munnskydd helt fra begynnelsen.
En fördel med de antikroppstester som är på gång är att de som testar positivt nog inte kommer att behöva använda skydd i samma utsträckning. Risken att de smittar eller smittas är mindre.
Citera
2020-04-17, 01:10
Medlem
Och det vinnande landet mot corona är Grekland med ja samma antal invånare som Sverige.

https://www.corona24.news/u/2020/04/16/positive-first-for-greece-in-the-curve-of-the-pandemic-newsbeast.html

https://greekcitytimes.com/2020/04/09/from-black-sheep-to-shining-example-why-europe-is-looking-at-greece-during-the-coronavirus-pandemic/
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan och hotar/tror att han ska/kan det är dock skilda saker.

För tre dagar sedan så trodde han att han hade absolut makt

Det har han tills Senaten eller HD säger ifrån......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kan fortsätta den linjen hur mycket du vill, men du förstår väl att du inte vinner några poäng och absolut inte omvänder någon till din tes. Tvärtom drar du bara dig själv och alla dina medalarmister ytterligare ner i smutsen genom att avslöja vilket fult maktspel det är ni utövar. Grattis, mission accomplished?

Jag förstår inte alls vari "maktspelet" ligger, då jag som sagt aldrig velat hindra en fri debatt. Till skillnad från många här inne, som kallar varandra "idiot" och dylikt. Sånt tycker jag är tråkigt och hämmar debatten. Jag har ingen "makt" att spela med heller, bara en vanlig medborgare. Och önskar att så många liv som möjligt kan sparas i Sverige. Det är allt.

Men, tackar för dina inputs, försökt bemöta dem, verkar som vi får "agree to disagree".
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Låter proffsigt och logiskt:

Från den 1/5, men det är upp till guvernörerna om de vill vänta längre. Öppningen sker i etapper där smittspridningen övervakas noga, för att få gå till en mer öppen nivå måste man först ha kontroll på smittspridningen på den nivå man befinner sig.

Detta var väl planen från början, stänga snabbt o hårt, därefter testa att öppna upp successivt. Har absolut inget att göra med att AT har rätt etc.

Ja,m nog är fan Tegnell ganska ensam med sin strategi alltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in