2020-04-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej jag är ingen idiot. Jag tog upp kollektivtrafiken som ett exempel på din lignaktighet eftersom du själv tog upp det i det inlägg jag svarade på. Så varför får du ta upp kollektivtrafik som exempel men inte jag? Hela din argumentation är heltigenom oärlig.

Detta var ditt inlägg jag svarade på:

Tror inte riktigt vi i Sverige har förstått allvaret. Vi lever på som vanligt, åker kollektivtrafik och sitter på uteserveringar. Det är vi helt ensamma om i världen. I resten av världen så är det karantän som råder.

Absolut kvalificerad bullshit!

Helt omöjligt resonera med en person som hittar på sin egen verklighet på det viset!

Din jävls nolla är du dum eller!? Uteserveringar och kollektivtrafiken var bara två exempel på hur förslappade vi är. Om du hänger med lite och inte är helt född bakom flötet så hade du fattat att jag tänker på helheten. Sverige är oerhört förslappade i jämförelse med övriga Europa. Helt sjukt att du ens säger emot.

För att förtydliga så är vi helt ensamma om i världen att kunna leva på i vardagen som att ingenting har hänt. Allt vi har att förhålla oss till är lite restriktioner från regeringen, men absolut inget man behöver följa om man inte vill.
Senast redigerad av Kimma7 2020-04-16 kl. 11:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Sweden hasn’t fulfilled any of the social distancing criteria, and the prognosis is based upon fulfilling three of those distancing criterias. Don’t know what they were thinking with the IVA beds, though.
Vad de har för kriterier vet jag inte, men alla människor i Stockholm kan se med sina egna ögon att sociala kontakter och resande gått ner med säkert 90%.

De har räknat även med bara 1.800 vårdplatser. Nu är inte alla vårdplatser för covid19, men Sverige har 22.000 vårdplatser totalt.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det inskränkning när man vill skydda medborgarna så att de ska kunna leva i frihet?

Så där har kommunister, fascister och diktatorer ”argumenterat” i alla tider.

Det är i kristider vårt öppna, fria samhälle måste leva upp till bevis.
Citera
2020-04-16, 11:12
Medlem
Canada är intressant med 28379 bekräftat smittade och 1010 döda med en befolkning på 35 miljoner. Sverige har 10 miljoner och har just nu 11927 smittade och 1203 döda i covid-19.

För mig är det helt uppenbart vems strategi som är bäst vad det gäller testning och andra åtgärder.

Canada är inte helt olikt vår land då det gäller befolkning, kultur och stadsbild. Vad som tydlgen skiljer är smarta experter och en bra omtänksam regering.
Citera
2020-04-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Går in som hastigast. Någon har påpekat att torsdagar då rapporteras det mindre antal döda, ja det finns ett mönster, måndag--tisdag är dödliga dagar på grund av eftersläpning sedan är det sporadiska dödsfall och lördagar---söndagar finns det ingen som vill jobba med siffror. Peaken är nådd och kurvorna pekar nedåt?

Vid presskonferensen idag utropas segern över corona, förtroendesiffrorna för svenska myndigheter kommer att gå upp till 80%. Det är inte säkert att Tengell framträder men han blir årets man och årets politiker blir Svetsaren.

Är detta på riktigt? Har jag fel?

Jorå- i takt med att dödssiffrorna stiger så stiger stödet för FHM och regeringen!!
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
jag tänkte så här att om man
hamnar i respirator och blir nedsövd
då märker man ju inte om man dör
inga smärtor ingen ångest eller nånting
det är väl ändå lite positivt eller?
Ja, dock minskar ju antalet iva-platser med mängden människor som läggs in och är i behov av en respirator.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Så det är tidsintervallen som är det viktiga, oavsett hur många som dör, bara det blir längre mellan intervallerna för dubbleringarna så är det lugnt, även om vi skulle få 100 000 döda i slutändan och grannländerna 10 000?
Jag beklagar, men under en pandemi händer det att folk dör och att det finns en viss begränsning i resurserna. De som inte klarar av att acceptera det vill ta till vansinnesåtgärder i hopp om att rädda liv, men folk dör ändå.
Citera
2020-04-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Går in som hastigast. Någon har påpekat att torsdagar då rapporteras det mindre antal döda, ja det finns ett mönster, måndag--tisdag är dödliga dagar på grund av eftersläpning sedan är det sporadiska dödsfall och lördagar---söndagar finns det ingen som vill jobba med siffror. Peaken är nådd och kurvorna pekar nedåt?

Vid presskonferensen idag utropas segern över corona, förtroendesiffrorna för svenska myndigheter kommer att gå upp till 80%. Det är inte säkert att Tengell framträder men han blir årets man och årets politiker blir Svetsaren.

Är detta på riktigt? Har jag fel?

Det har varit Påskhelg i Sverige. Det innebär dubbelt så mycket helgeftersläpningar (Eller ännu mer om folk hade halvdagar på skärtorsdagen) att ta igen och eftersom måndag var helg så förskjuts det dessutom en dag.
Citera
2020-04-16, 11:15
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Canada är intressant med 28379 bekräftat smittade och 1010 döda med en befolkning på 35 miljoner. Sverige har 10 miljoner och har just nu 11927 smittade och 1203 döda i covid-19.

För mig är det helt uppenbart vems strategi som är bäst vad det gäller testning och andra åtgärder.

Canada är inte helt olikt vår land då det gäller befolkning, kultur och stadsbild. Vad som tydlgen skiljer är smarta experter och en bra omtänksam regering.

För mig är det uppenbart struntprat och dravel när du gör dina hobbyanalyser. Det som till sist kommer att gälla är slutresultatet som vi har om något år. Hur situationen ser ut 26 april är helt ointressant
Citera
2020-04-16, 11:16
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Den amerikanska kontinenten ligger dock troligen efter Europa det kan bidra till skillnaden.
Citera
Medlem
Hej! Efter att ha följt diskussionen skulle jag vilja berätta lite om hur majoriteten av nordmännen upplever denna situation i vårt hemland, samtidigt kommer jag också att förklara lite om hur vi upplever situationen i sverige. Først vil jag säga at vi inte ser på detta som någon tävling om vem som väljer den bästa strategin eftersom situationen är mycket allvarlig. Naturligtvis hoppas att vi tillsammans hittar ett slutresultat.

Norge och Sverige är i princip länder med en liknande kultur men nu kan vi se en tydlig skillnad och det är just det som skapar stora reaktioner i Norge.

När norska myndigheter beslutade att stänga av stora delar av samhället förklarade den statliga epidemiologen i sverige att vi gjorde detta för att visa politisk styrka eller makt, men det är fel. Norska myndigheter stängde av delar av samhället eftersom hälsomyndigheterna gav tydliga indikationer om att läkare och forskare inte hade tillräckligt med kunskap om hur covid-19 kunde utvecklas över tid. Forskare hade ingen kunskap om människor kunde bli immun mot COVID-19, och de ansåg samtidigt at det var en stor risk att gå för en flockimmunitetsstrategi eftersom vården inte hade kapacitet att hantera en brant stigning av de sjuka.

Återigen vill jag påpeka att vi ännu inte vet vilka åtgärder som fungerar bäst, men det som skapar reaktioner i Norge är den enorma skillnaden, och hur annorlunda vi agerar under en kris. Syftet med att införa strikta restriktioner i Norge var inte för att straffa de som inte lyckades följa lagen, men för att förena samhället mot ett gemensamt mål. Nordmän är inte felfria eftersom vi också har incidenter där folket inte följer lagen, men den stora majoriteten står tillsammans, vilket gör det mycket svårt för dem som försöker bryta corona-lagen, Och just här menar jag att de norska myndigheterna har lyckats.

När vi i Norge tog hänsyn till begränsningarna genom att hålla oss borta från stora folkmassor, kunde vi samtidigt se att det svenska samhället fungerade som om ingenting hade hänt. Folk organiserade fester, samlades på afterski, shoppade i stocholms gator och besökte åldershem. Det som har diskuterats i Norge är de oklara meddelanden som har kommit från statliga epidemiolog och myndigheterna i Sverige. De svenska myndigheternas strategi var att skydda de mest utsatta, äldre och sjuka men många i Norge undrade ganska tidigt hur detta var möjligt att genomföra utan att vidta strikta åtgärder i samhället.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Det manar definitivt till eftertanke, vilket du verkar sakna helt eller delvis.
Du tänker fel. Borde inte fler ha dött enligt den sortering du pratar om? Eller menar du att den räddat liv? Tänk efter nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in