2020-04-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske blir koloni-lotter till alla som sist skedde 1915. Sedan får man väl börja hoppas på att den svenska regeringen börjar att ta över viktiga företag för Sveriges överlevnad gällande mat, kemikalier, mediciner etc.
Jag tycker definitivt staten ska stödköpa företag med målet att rädda dem och återsälja senare. Vissa saker borde ses som nationella intressen - Sverige tillverkar vapen av väldigt specifika skäl, varför inte skyddsutrustning? Produktionen behöver finnas inrikes, myndigheter måste hålla lager, sen vet jag inte om staten ska behöva göra allt själv.
Citera
2020-04-15, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Norway: 139 people now confirmed dead.
There are 203 people hospitalised around the country,
71 of which are in intensive care.

Sweden: 1219 people now confirmed dead.
There are 2 150 people hospitalized around the country,
524 with are in intensive care.

Please help Sweden.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Volvo öppnar snart.
På PK sa dem att man ser en ljusning.
Alla andra länder börjar öppna skolor.
Solen skiner.
Det går väl bra eller??

Förresten, har hört att Sverige kan ev kvala för att få guld i död per capita. Men det kanske ska man se som en rolig grej eller??
Citera
2020-04-15, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Förutom att vissa av dom under resans gång skäms och sticker svansen mellan benen och kryper tillbaka under den sten de kom från.

De kommer nog finnas kvar tills Tegnell hamnar i fängelse. Vilket jag inte vet om och när det kan ske.
Sen när han slutar pröjsa byter de nog jobb.
Citera
2020-04-15, 16:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag hörde Tegnell säga något annat på gårdagens PK. Att lärarna smittas av andra vuxna och inte av barn.

Hur fan vet han det?
Ja det stod att de smittades hemma. Det vet man utan att veta😂

Jag tycker att det är både galet och roligt på samma gång när man tar del utav de här experternas uttalanden och självklart medias omskrivningar, typ en sill beskrivs som en haj.
Citera
2020-04-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad är direkt via svt play?
Det fungerade inte via deras Android app idag initialt, men jag såg att det hade kommit igång lite senare.
Med direkt menar jag direktsändning (vet inte om jag förstod dig rätt här så att jag svarar på det du menar).
Jag har inte deras app längre utan går in via https://www.svtplay.se/ och letar där upp aktuell presskonferens.

För den som inte har sett den och vill se så lägger jag till länk till dagens presskonf.
https://www.svtplay.se/video/26418370/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-informerar-om-laget-med-covid-19-3

Tänkte även länka FHM:s veckorapport för förra veckan, v. 14, men klarar inte det, det är en pdf-fil, vet alltså inte hur man gör. Så länkar till FHM istället så får man leta upp det själv om man har lust och är intresserad. Det finns en del intressant att läsa där som t ex hur många som har testats var vecka hittills och andel smittade av dem, samt information om sentineltestningen som sker. Det finns alltså bra mycket mer att läsa där än det lilla man får till sig på presskonferenserna. (Denna veckas veckorapport är av naturliga skäl inte klar ännu.)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/

Hur länge ska de ha presskonferenser egentligen tro. Framkommer inte så mycket där som man inte kan få till sig ändå via nyheter och så. Måste vara väldigt tidsödande för dem att stå där varje dag. I dag hade Socialstyrelsen (avd för fortbildn eller nåt) och Ersta sjukhus nytt att berätta. Om en intensivkurs på 4 dagar för vård inom omsorg och äldrevård som är öppen att söka för vem som helst. 10 000 studieplatser tyckte jag att jag hörde och att undervisning sker på distans.
Citera
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tittar man på statistik från SCB så ser man en enorm överdödlighet. Så här ser det ut för vecka 14 (30 mars - 5 april):

Kod:
Antal rapporterade dödsfall
Hela riket: Vecka 14 (30 mars - 5 april)

2015   2016    2017    2018    2019    2020    Medel
 288	258	253	278	252	318	 266
 280	254	233	292	236	295 	 259
 285	252	257	275	227	308	 259
 263	277	256	297	238	344	 266
 235	263	251	307	247	316	 261
 247	255	277	281	253	261	 263
 236	241	250	269	259	312	 251

(källa - SCB)

Siffrorna talar sitt eget klara och tydliga språk. Som du ser så dör det markant fler människor i Sverige den veckan.

Coronasmittan ger tydliga avtryck i dödsstatistiken.

Medeltalen stämmer inte, de ska vara något högre förutsatt att de är medelvärdet av 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jobbigt när badkarsploppen läcker, reningsverket kommer inte att tacka dig.
Framförallt gäller det att vara försiktig med tändstickorna!🎆
Citera
2020-04-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, och det provocerar undergångsprofeterna något kopiöst.

Ja det verkar så
Citera
Medlem
Döda / befolkning.
Sverige och 10 största länderna.
  1. Sverige 120
  2. USA 79
  3. Brasilien 7
  4. Mexico 3
  5. Indonesien 2
  6. Kina 2
  7. Ryssland 1
  8. Pakistan 0,5
  9. Bangladesh 0,3
  10. Indien 0,3
  11. Nigeria 0,05
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinexl
I allt detta skit som vi befinner oss så kan jag verkligen konstatera att svenska skolan är ett enormt fiasko.
Satan i gatan, när folk kan inte läsa statistik, jämför päron och äpplen, kan inte diskutera eller förmedla det de vill skriva.
Sms språk funkar inte och än mindre när de måste använda fingrar för att räkna döda. Det blir svårt förbi 10 st, de har inte fingrar så det räcker.

Nu har jag tagit fram popcorn och det är mer underhållning här än på länge. Läsa analfabeter tolka statistik. Heja Sverige.

Hahaha. Ja, det är rena humortråden det här.

Vet inte hur många gånger någon tomte länkat till någon sida och sedan dragit förhastade slutsatser utifrån det mest färglada diagrammet. Läsa rubriken på sidan? Nä, alldeles för jobbigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Många bra frågor som behöver besvaras. Den Svenska regeringen har hanterat detta som vanligt. Ansvarslöst och ryggradslöst. När det här är över så måste vi se till att hålla de till svars.

Invandrare får dessutom lägenheter utan problem medans våra svenska arbetslösa unga vuxna som behöver någonstans att bo inte har en chans överhuvudtaget. När detta är över flyttar jag från landet så fort jag får möjlighet.
Citera
2020-04-15, 16:41
Medlem
9.999...s avatar
Det är något som är bra lurt här. Siffror dyker upp i efterhand och ingen verkar riktit ha koll. Dessutom verkar man under en pandemi även ta ledigt över påsk med administrativa sysslor. Deta i ett land där staten jagar dig till världens ände om dom upptäcker att du har missat att betala in en hundralapp i skatt.

Jag skule gärna vilja se att detta är något övergående men har en dålig magkänsla. Redan när man såg åtgärderna kineserna vidtog insåg man att något var galet, det är väl knappast så att enpartistaten direkt anser att livet är heligt.

Sedan verkar man fortfarande inte ha koll på hur det här viruset fungerar och har inte heller fått något egentligt grepp på var det härstammar ifrån. Och sedan väljer i princip alla länder att stänga igen och man får förmoda att många av dess har betydligt mer skarpare hjärnor än Tegnells och troligtvis sitter på information som gör att man anser det vara värt det.

Samtidigt börjar det bli allt mer enveten ryktesspridning att viruset ev. kan vara ett hopkok gjort av människan.

Om det vorit så att enbart människor som "ändå" skulle dö inom något år eller två så hade man inte satt hela världsekonomin på spel. Vad det är har jag ingen aning om men magkänslan i lite sisådär. Kommer vi få se detta virus snart igen men då i en betydligt aggresivare form? Hur påverkar detta immunsystemet hos människna även om man inte insjuknar?

Att vi låter många av våra äldre dö en ovanligt plågsam död med. bla andningssvårigheter är en sak och självklart förjävlig. Men det känns spontant som att det finns något ännu mer allvarligare bakom horisonten.

Sen har inte Sverige råd att stänga ner, det tror jag nog dom flesta inser innerst inne. En grav kris med utebliven välfärd i ett land med en väldigt ohomogen grupp är som att be om en katastrof.

Våran gemensamma värdegrund kommer då vara en klen tröst.

Jag hoppas på det bästa dock, även om magkänslan säger något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in