2020-04-16, 21:39
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Fick ett tips om ett företag som tydligen ska börja testa folk för Corona. Om det stämmer kanske det kan bli åka av uppåt för en gångs skull

Och vad är vitsen att säga det om du inte säger bolagets namn?
Citera
2020-04-16, 21:42
Medlem
Oskarss avatar
Jag har ärligt talat tjänat bra under Corona-krisen! Började med att jag sålde av innehav i breda globala fonder i god tid innan index skvallrade om någon kris.

Startade sen direkt vid det första riktiga raset då jag placerade i bolag där jag "visste" att kursen skulle studsa tillbaka efter att de hade rasat typ 30% på en dag. Som bäst gjorde jag 25% på Precise Biometrics. Eftersom jag har varit permitterad har jag kunnat lägga tid på börsen också på ett helt annat sätt än när man jobbar - får också ut 92,5% av lönen trots att jag har jobbat kanske 30-40% så har kört in allt på börsen och lagt resten av arbetstiden på att maximera summorna.

Har även lyckats blanka rätt bra också vilket är något relativt nytt för mig och har vågat gå kort och med högre risk än vad jag någonsin annars gör (när man knegar som vanligt har jag en säker, rätt beige portfölj med mycket gubbaktier (Investor etc) och stabila fondinnehav. Mitt ISK har smällt upp runt 40% (tro det eller ej) sedan årsskiftet så jag tackar Corona för detta.

Om inte annat kom man ur den här krisen med en screenshot från Avanza som man kan spara och dra en runk till om livet känns tungt i framtiden.
Citera
2020-04-16, 21:54
Medlem
Oskarss avatar
Smällde även in en summa i Swedbank idag med en kurs på ~100 kr. Har väldigt svårt att se att kursen inte repar sig därifrån med lite tid och tålamod.

Tar tacksamt emot tips och råd vad gäller fonder som ni tror skulle vara prisvärda att titta in såhär i corona-tider.. gärna med en liten motivation om varför ni tror att just de kan betyda klirr i kassan längre fram!
Citera
2020-04-16, 22:02
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Blankar hellre Tesla Men tackar för tipset! Hoppas den går bra dock.

Den har gått upp nio dagar i rad, förstår inte vad som händer med Teslakursen.. Tack för blankningstipset! Vad den än står i känns den alltid för dyr.

Men vad tycker du om Mastercard?
Citera
2020-04-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Men vad tycker du om Mastercard?

Nu var det inte jag som fick frågan, men jag köpte Mastercard idag iaf. Heja Mastercard!
Citera
2020-04-16, 22:12
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olva
Nu var det inte jag som fick frågan, men jag köpte Mastercard idag iaf. Heja Mastercard!

Det gjorde jag också!
Citera
2020-04-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Och vad är vitsen att säga det om du inte säger bolagets namn?

Antar att han syftar på Attana.
Citera
2020-04-17, 00:28
Medlem
RobertoSavianos avatar
Trump öppnar alltså upp USA redan och kör Sverige-vägen.

V-Formation incoming?
Citera
2020-04-17, 00:43
Medlem
Mina vänner, imorgon blir det att pumpa in en mindre summa i Gilead Sciences. Tydligen börjar det ryktas att deras medicin remdesivir är något av en mirakelkur för coronan. Tyvärr är det ganska offentligt nu så den kommer nog öppna upp 20% imorgon. Men som en liten lottsedel tänker jag köpa för åtminstone 50 lakan. Ni kan tacka mig senare!
Citera
2020-04-17, 04:02
Medlem
Jag har kollat med min läkarvän i New York. Han är faktisk skeptisk till Gilead. Så jag vet inte om jag hoppar på skiten. Ska göra lite mer research. Kan inte längre ge en strong buy rekommendation.
Citera
2020-04-17, 04:31
Medlem
USA har högsta arbetslösheten sedan depressionen.
N.Y förlänger sin Lock Down i en månad,
Matköerna ringlar långa i USA.
Bostadbubblan håller på att krascha.
FEDS trycker pengar så att maskinerna ångar för fullt.
Inflation kanske rent av hyper inflation väntar.
USA kan snart vara ett nytt Venezeula
Det har aldrig varit så illa på 100 år.
Men Dow Jones slutade på plus trotts det.
Uppenbart att börsen i USA är ett skämt.
Feds köper upp allt de kommer åt för att rädda allt men det kommer troligen misslyckas.

https://www.youtube.com/watch?v=lrc1WVrg4pY&t=1s
Citera
2020-04-17, 04:37
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Börjar bli så helvetes trött på marknaden nu alltså. Mina kvalitetsaktier Amex och delta fortsätter ner. Samtidigt fortsätter de så kallade rövbögsaktierna (Netflix. Amazon, tesla) upp varenda förbannade dag trots P/E tal på typ 120 eller som i teslas fall över oändligt (eftersom earning < 0).

Kanske dags att bita i det sura äpplet och göra som alla andra, köpa dessa hypade skitbolag? Men om jag köper så lär väl millenials plötsligt fatta hur sjuka dessa värderingar är och plötsligt så rasar de med välförtjänta 75%?

Ja, det är helt jävla sinnessjukt. Men nej, jag tänker inte lägga en krona i ett amerikanskt bolag under överskådlig framtid.

Det roliga är dessutom att millenials kommer att förvänta sig 10% i årlig avkastning då det är den historiska avkastningen som alla får lära sig att man kan förvänta sig på börsen. Vadå, ska Facebook ha en market cap på ca 2000 miljarder dollar år 2035? Det händer inte. Händer det ändå så har inflationen antagligen varit lika hög. FIRE-aspiranter födda på 90/00-talet kommer att få det tufft.

Även om så räntan på statsobligationer förblir på nuvarande nivåer och kapital fortsätter att flöda in från hela världen så kan inte det trolla upp de amerikanska företagens vinster och det borde finnas en bortre gräns för P/E-talen. Amazon expanderar ju så deras P/E-tal är ju lite missvisande men Mastercard mfl måste antagligen redan ha tummat på gränsen för vad som är möjligt innan coronan dök upp. Jag ser inte hur amerikanska storbolag skall kunna pressas upp mycket mer i närtid, jag säger inte att det nödvändigtvis måste komma en korrektion snart, men uppsidan är ju ta mig fan noll.

Även om det inte kraschar rejält inom de kommande åren så kommer det att stagnera under överskådlig framtid. Det är i vilket fall en helt värdelös investering att köpa en korg med amerikanska storbolag just nu, att institutionella investerare tvingas in är en sak men vi privatsparare har ju ingen som helst anledning att delta i dårskapen. Hororna kommer såklart fortsätta mata QE för att försöka rädda boomers pensionsbesparingar då tillräckligt många av dem kommer att behöva leva på socialförsäkringssystemet som det är, men när dessa dessutom börjar lämna marknaden i allt högre takt så ska det antagligen slutligen ned så in åt helvete, i vart fall inflationsjusterat. Nominellt kan man väl hålla uppe kurserna om man trycker vidare, men real-avkastningar kommer att vara obefintliga. Förr så användes räntesänkningar och mer primitiv QE som en reaktion på vikande ekonomi, nu används det i förebyggande syfte mitt under ATH under HT 2019. Världen har blivit helt jävla sinnessjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in