2020-12-09, 09:49
Medlem
Falsk divergens? Tror du måste gå om grundkursen 😄
Fast den kanske också är falsk 😛

Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är det inte falsk divirigens på rsi14 5 min på dax nu?
Edit: nej inte om man kollar nogrant
Citera
2020-12-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze

Kanske det men jag är nöjd med mina resultat.

Kan alltid bli bättre
Citera
2020-12-09, 10:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Var inte så taskig, det där med bullish/bearish divergence öht är inte helt enkelt för de som precis sett en indikator som RSI mm.

-

Men jo, viss divergens fanns. Priset skapar lägre högsta men RSI går upp. Detta dock endast om man kollar alla wicks, annars om man kollar stängningarna är det inte så. Otydlig signal.

MACD-historgrammet kan annars vara bra. Där ser man att momentum gått ned, men detta ser man ganska tydligt endast på prisdatan också. Där finns dock en bearish divergence i form av att momentum gick ned samtidigt som priset stängde högre:
https://i.imgur.com/rEDn1R4.png
Citera
2020-12-09, 10:09
Medlem
Jag slutade använda RSI när jag var 8 år gammal. Och nuförtiden har jag inte ens ett SMA längre. Allt det där är skräp.

När man lärt sig vad en marknad är så plockar man bort allt skräp som inte är till någon nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Var inte så taskig, det där med bullish/bearish divergence öht är inte helt enkelt för de som precis sett en indikator som RSI mm.

-

Men jo, viss divergens fanns. Priset skapar lägre högsta men RSI går upp. Detta dock endast om man kollar alla wicks, annars om man kollar stängningarna är det inte så. Otydlig signal.

MACD-historgrammet kan annars vara bra. Där ser man att momentum gått ned, men detta ser man ganska tydligt endast på prisdatan också. Där finns dock en bearish divergence i form av att momentum gick ned samtidigt som priset stängde högre:
https://i.imgur.com/rEDn1R4.png
Citera
2020-12-09, 10:16
Medlem
Citat:
Jag slutade använda RSI när jag var 8 år gammal. Och nuförtiden har jag inte ens ett SMA längre. Allt det där är skräp.

När man lärt sig vad en marknad är så plockar man bort allt skräp som inte är till någon nytta.

Skönt att höra att du är duktigt på indikatorer
Citera
2020-12-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Skulle säga marknaden är väldigt ”överköpt”

Skulle säga är mycket överdrivit tro på återhämtning, kollar man senaste.

Market Update: FDA - Pfizer's Covid-19 vaccine safe and effective after one dose.

Market Update: Pfizer Vaccine 95% Effective In Preventing Covid-19: FDA Report

Market Update: US consumer credit 7.228 billion USD vs. 15.5 billion USD estimate.

Market Update: Trump Will Sign An Executive Order On Tuesday To Ensure Priority Access For Americans To Covid Vaccines -Senior Administration Official

Market Update: Kudlow Says We Are Moving In The Right Direction On Coronavirus Stimulus Talks, Getting Closer.

Market Update: Kudlow says U.S. economy is much stronger than last jobs report -Washington Post Interview

Fed har väl tryckt upp 2.2 triljoner dollar hittills i år. Det mesta går in på börsen. Man måste ligga investerad nu annars inflaterar alla ens tillgångar bort.
Citera
2020-12-09, 11:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
text

Ny entry som jag letade efter kom när priset gick ned och tog stöd av den gap som fyllts. Att priset går ned och testar fyllda gaps (likväl som gamla nivåer) är ganska vanligt och därför i sig en av alla entries man kan ta.

Antal positioner är dock lågt i avvaktan på att det möjligtvis blir en större pullback. Priset just nu har inte klarat av att stänga högre än föregående på 5 min.
Citera
2020-12-09, 13:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
text

Här är förresten ett aktuellt exempel på bullish divergence:
https://i.imgur.com/llXEEpD.png

Priset skapar ny lägre lägsta samtidigt som RSI skapar högre högsta. Notera även att momentum till nedsidan försvagas, något du ser på MACD. Detta är dock på 1 min och 1 min ... är 1 min. :)

Potentiell ytterligare target för nedgång för guld är 1848 (ticker XAUUSD) vilket är en gammal support som bland annat syns på den dagliga datan.

Edit,
Det var tydligen fler än jag som såg det där. Nu blir det spännande att se om guldet klarar av att bryta den negativa trendlinje som finns och sedan ta sig över föregående konsolidering:
https://i.imgur.com/NnIt5CW.png
XAUUSD @ 5 min
Senast redigerad av sinewave 2020-12-09 kl. 13:17.
Citera
2020-12-09, 15:16
Medlem
sinewaves avatar
Något att slå ett öga på är amerikanska S&P via någon indextermin som SPX500USD m fl.

Där kan man tolka in en sk 'descending wedge', något som är mer bullish än bearish. Detta är särskilt intressant då öppning sker om om ca 15 minuter:
https://i.imgur.com/ANIbTS0.png
SPX500USD @ 30 min

Wedges av olika slag brukar kulminera i explosiva kursrörelser. Något som i sin tur gör att man också kan tolka det som att det kan komma att ske en sk 'gap up', dvs att kursen vid öppning helt enkelt kommer att hoppa föregående nivå.

Denna wedge kan givetvis nå sin kulmen i att den bryts nedåt varpå det istället kan bli explosivt åt andra hållet. Det finns alltid ett par scenarion som innebär att det går åt skogen och ett kärnvapenkrig löses ut.

-

Edit: Potentiell bullish divergence för guld @ 1h om ca 13 min,
https://i.imgur.com/xRfB0Mh.png

Pris skapar lägre lägsta men både RSI och MACD-histogram potentiellt en högre lägsta.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-09 kl. 15:46.
Citera
2020-12-09, 16:40
Medlem
Citat:
Något att slå ett öga på är amerikanska S&P via någon indextermin som SPX500USD m fl.

Där kan man tolka in en sk 'descending wedge', något som är mer bullish än bearish. Detta är särskilt intressant då öppning sker om om ca 15 minuter:
https://i.imgur.com/ANIbTS0.png
SPX500USD @ 30 min

Wedges av olika slag brukar kulminera i explosiva kursrörelser. Något som i sin tur gör att man också kan tolka det som att det kan komma att ske en sk 'gap up', dvs att kursen vid öppning helt enkelt kommer att hoppa föregående nivå.

Denna wedge kan givetvis nå sin kulmen i att den bryts nedåt varpå det istället kan bli explosivt åt andra hållet. Det finns alltid ett par scenarion som innebär att det går åt skogen och ett kärnvapenkrig löses ut.

-

Edit: Potentiell bullish divergence för guld @ 1h om ca 13 min,
https://i.imgur.com/xRfB0Mh.png

Pris skapar lägre lägsta men både RSI och MACD-histogram potentiellt en högre lägsta.

Du lägger bra tips synd att man inte hinner läsa allt.

Ska försöka se till att bli permitterad som alla andra, så får man mer tid över att tjäna %
Citera
2020-12-09, 16:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Du lägger bra tips synd att man inte hinner läsa allt.

Ska försöka se till att bli permitterad som alla andra, så får man mer tid över att tjäna %

Mm, just i ovan fall bestämda sig någon institution för att se till att det blev krasch i guldet istället tyvärr. S&P tog sig visserligen, men....

Ja, man måste var snabb med att ta vinster. Speciellt i någon som guld som har haft väldigt hög volatilitet under Corona-krisen och lätt vänder på en femöring.

Är dessvärre sedan inte bara att hämta hem %, lite svårare är det. Blod, svett och tårar som sagt.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-09 kl. 16:52.
Citera
2020-12-09, 21:02
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Mm, just i ovan fall bestämda sig någon institution för att se till att det blev krasch i guldet istället tyvärr. S&P tog sig visserligen, men....

Ja, man måste var snabb med att ta vinster. Speciellt i någon som guld som har haft väldigt hög volatilitet under Corona-krisen och lätt vänder på en femöring.

Är dessvärre sedan inte bara att hämta hem %, lite svårare är det. Blod, svett och tårar som sagt.

Många av de företag som jag har och ligger i S&P gick ned ovanligt mycket. Så här mycket har de inte gått ned sedan början av Nov när nyheten om Corona vaccinet dök upp. RSI visar nära 30 på många av de bolag jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in