2020-04-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu har jag lyssnat klart. Där fanns även larmsamtalet till polisen från UW - första samtalet. Där fanns också SDs samtal till polisen om det fejkade bakhållet.

Ahh..Ska bli intressant att lyssna på!! 👍
Citera
2020-04-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, kan du göra den tolkningen av NFC:s redovisning så kan ju åklagaren och tingsrätten ha gjort samma tolkning när man fick se rapporten. Här kanske vi har förklaringen till att SD häktades på sannolika skäl i augusti 2019?

Två tops. Vä frontslda på tvättmaskin i källare

Vid en förnyad analys av den tops som gav indikation på
blodförekomst (se delredovisning 2 daterad 2018-10-05)
påvisades DNA, Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t
kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Citera
2020-04-16, 21:45
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Tja, kan du göra den tolkningen av NFC:s redovisning så kan ju åklagaren och tingsrätten ha gjort samma tolkning när man fick se rapporten. Här kanske vi har förklaringen till att SD häktades på sannolika skäl i augusti 2019?
Från NA’s rapportering från rättegången
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false

Blodet från Lena Wesström som hittades på tvättmaskinen hos 45-åringen har undersökts flera gånger på NFC.

Finns det någon osäkerhetsfaktor i att det är Lenas blod?
–Det här resultatet kan man lita på.

Forensikern uppger att han även var inblandad i undersökningen av skorna.
– Vi har fått skorna i sin helhet. Men även urskurna bitar ur plösen skickade till oss och tops från undersidan av sulan samt skosnören.

På skorna har det hittats dna från både Lena Wesström och 45-åringen.

Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor.

Enligt forensikern kan det vara så att någon tvättat skorna och att blodspår försvunnit på grund av det.
– Vi har ingen aning om hur det sett ut från början och saknar underlag för hur skumunderlag reagerar på tvätt.
Citera
2020-04-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag tycker han låter otroligt dryg, trött eller uttråkad väldigt ofta i ljudupptagningarna. Verkligen så huvudet-i-händerna-och-armbågarna-på-bordet. Suckarna han ger ifrån sig när han måste bläddra i FUP, ”Nu ska vi göra juridik av det här”(som en pik mot åklagarna?) osv..
Tror inte det var en pik, mer att formulera sig juridiskt i en dom. Men jag är besviken på Lindén, han var inte riktigt den jag trodde han skulle vara.
Citera
2020-04-16, 21:49
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Tror inte det var en pik, mer att formulera sig juridiskt i en dom. Men jag är besviken på Lindén, han var inte riktigt den jag trodde han skulle vara.
Absolut, så kan det också vara.
Citera
2020-04-16, 21:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag förstår inte riktigt vad ni menar här. Gör ni samma tolkning som notknapparen, dvs. att NFC har konstaterat blodförekomst på tvättmaskinen?
Citera
2020-04-16, 21:55
Medlem
Citat:
Jag har börjat fundera på om den där jävsinlagan som åklagaren lämnade in gentemot Bjö*rn Li*ndén faktiskt har en rejäl grund. Jag tror fortfarande att en friande dom överklagas och kan få en helt annan dom i Hovrätten. Det skadar åtminstone inte att överklaga för åklagaren. Det värsta som kan hända är att HR fastställer tingsrättens (friande) dom. Om det nu blir en sådan dom. Det vet vi inte även om det lutar åt det.
Jag hävdar att du där har fel.

Om åkl ÅH, trots en väl skriven friande dom fr Örebro TR, hon ändå väljer att gå upp i HR med detta mål, då riskerar hon att skada allmänhetens förtroende för åklagerit som sådant plus för henne personligen. Det sistnämnda kan åtminstone jag i så fall raskt lära mig att leva med..

Men hon skulle i så fall, av prestige, slösa bort allmänna medel. Det skadar!
Citera
2020-04-16, 21:56
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad ni menar här. Gör ni samma tolkning som notknapparen, dvs. att NFC har konstaterat blodförekomst på tvättmaskinen?

Jag gör ingen tolkning alls. Jag bifogade NFCs utsaga. Sen får var och en läsa och tolka själv.
Citera
2020-04-16, 21:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Provläs till 21:46

45-åringens advokat, Ingvar Backman har pratat med SD flera gånger idag:

https://www.na.se/artikel/aklagaren-overklagar-inte-beslutet-att-slappa-misstankte-hjarstamordaren-vi-invantar-domen

#TeamÅsaHiding
Det måste vara underbart att komma ut och träffa familjen igen. Bra med ett lyckligt slut för några trots LWs hårda arbete för att det skulle bli olyckligt. Man kan kan hoppas vätskeutbytet med pastor Lena leder till kunskap att akta sig att sätta på kärringar med giftasringar i fickan.
TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag hävdar att du där har fel.

Om åkl ÅH, trots en väl skriven friande dom fr Örebro TR, hon ändå väljer att gå upp i HR med detta mål, då riskerar hon att skada allmänhetens förtroende för åklagerit som sådant plus för henne personligen. Det sistnämnda kan åtminstone jag i så fall raskt lära mig att leva med..

Men hon skulle i så fall, av prestige, slösa bort allmänna medel. Det skadar!
Tror inte det handlar om prestige. Hon valde att väcka åtal och var övertygad om att utredningen skulle räcka till fällande dom. Å andra sidan säger hon själv att hon vet inte om hon kommer överklaga, utan måste få läsa domen först, och det är ju självklart. Vet inte hur man tänker i såna här fall - inte i andra heller för den delen.

Ingen av oss vill att en mördare skall gå lös enbart pga bristande bevisning. Det säger sig självt. Ja ja - vi lär få se så småningom.
Citera
2020-04-16, 22:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag skrev i ett inlägg tidigare under dagen följande: ”Jag tycker att UWs vittnesmål i Tingsrätten beskriver Lena väl och hur hennes mående och beteende förändrades över tid. Han gav en väldigt tydlig bild av hur hon sakta men säkert bröts ner och hur mycket skam hon bar på. LW berättade själv att hon skämdes över sina val och att hon inte klarade av att stå upp för sig själv. Flera vänner hade vänt henne ryggen och JG hade utmålat henne som en hora. När hoten från SD ökade och hon blev mer rädd så började hon be om hjälp, med en stor rädsla för att inte bli trodd eller tas på allvar.”

Både UW och flera av LWs vänner berättar på ett nyanserat och lugnt sätt i Tingsrätten. De bjuder på sina erfarenheter av de inblandade och håller en sansad ton. SD, HD, JG mfl (Sillen och HDs pappa icke att förglömma) raljerar och svarar kort och avhugget. De är snäsiga och det hörs tydligt att de inte vill samarbeta med varken utredare eller åklagare.
Det är helt otroligt att vuxna människor kan bete sig på det här sättet i en rättegång som avhandlar mordet på en trebarns-mor 🤬.

Så glad jag blir att du är tillbaka!
Jag kan bara hålla med.
Började faktiskt skriva först att SD svarade kort och ville inte förstå frågorna, men ändrade mig sedan. SD rättar åklagarens frågor och nästan arrogant som att det är han om driver föreställningen ger honom inte pluspoäng.

Egentligen är det just denna bild som är så viktig för honom, som gör att han inte klarar av att hantera att han blir lämnad av HD och L*ena samtidigt. Han måste till varje pris upprätthålla den perfekta bilden.

Liten avvikning:
Nu kom jag på plötsligt att jag läste att SDs pappa hade rackat ner på huset som SD köpte och att SD jobbade dag och natt på att renovera upp det (för att visa pappan att han dög). Tror att det kan ha varit L*ena som berättade det?

Kanske ligger allt häri? Att hans bild av sig själv har blivit kränkt av fadern? och att det har bidragit till att han måste hålla Mr Nice aktiverad utåt, men inuti känns det bräckligare.

Tillbaka till ämnet:

Har man inget att dölja, då lägger man upp alla kort på bordet direkt.

Då behöver man inte läsa FUP först för att få svar på hur det ligger till.

Att inte samarbeta är ett allvarligt tecken och bör ses som ett försök att komma undan rättvisan. Som sagt, jag tycket att det ska vara olagligt att ljuga i förhör när jag ser hur det år till här.

Hur många versioner har vi inte hört på vad han gjorde på mordnatten!
Han minns inte.
Men han minns i detalj allt om barnspärrarna och mailet snackar om det i flera minuter.

Allt sådant som ska ge honom trovärdighet; dvs att han är en man som tar ansvar och gör sitt jobb även om det är mitt i natten.

Och jag hoppas inte att domaren har gått på den bild han vill ge av sig själv, en perfekt familjefar och medborgare. Frisksportig tävlingssimmare och simlärare, pilot och geocachare. Duktig i skolan kunde han inte låta bli att säga också!

En sådan person som inte gör ett mord.
Citera
2020-04-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Hmm...jag hittar den inte.. Har tankat ner hela mappen från Juttacloud igår men har ingen fil med sån märkning. Kan du hilfe mig?!

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Har du, by the way, länk till fil 47?

Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Vart hittar jag den?

Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Aha..Ja då får jag vänta tills någon annan ger info om vilken fil det kan tänkas vara.
Förresten, du har inte total speltid på den? Då kan jag nog trassla mig fram till vad den heter på Juttacloud!

Youtube-avsnittet är ett hopkok av ljudfiler i Jottacloud.

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14762d2d347672dc 9bae376106eac29dbf9/list
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in