2020-04-16, 21:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Provläs till 21:46

45-åringens advokat, Ingvar Backman har pratat med SD flera gånger idag:

https://www.na.se/artikel/aklagaren-overklagar-inte-beslutet-att-slappa-misstankte-hjarstamordaren-vi-invantar-domen

#TeamÅsaHiding

Snubbarna som jobbar på häktet som behöver lite andrum kanske...
Citera
2020-04-16, 21:18
Medlem
Jag har börjat fundera på om den där jävsinlagan som åklagaren lämnade in gentemot Bjö*rn Li*ndén faktiskt har en rejäl grund. Jag tror fortfarande att en friande dom överklagas och kan få en helt annan dom i Hovrätten. Det skadar åtminstone inte att överklaga för åklagaren. Det värsta som kan hända är att HR fastställer tingsrättens (friande) dom. Om det nu blir en sådan dom. Det vet vi inte även om det lutar åt det.
Citera
2020-04-16, 21:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket datum är ”första förhöret” ifrån? 😂 Värst vad han var frispråkig... Hade han gått till en terapeut i stället så hade han väl fått ta fem-sju möten för att landa i ungefär detsamma.

Det var ju redan dagen efter mordet 15 maj.

Innan det hade han varit nere på polisstationen och lämnat lite uppgifter och pratade på.
Istället för att berätta att han skrivit meddelanden efter 23.01 och inte fått svar passar han istället på att peka lite finger åt P*eter Ns, J*immys och J*oakim Ss håll genom att visa att hon inte svarade som hon brukade och att de hade kontakt med henne efter honom och lite vinkar om att hon hade sin klätterutrustning hemma:

Aktbil 147/2
"Detta framkom under tiden jag satt med Stefan.
Stefan berättade att L*ena ska ha varit hemma hos en P*eter N*olåkers i närtid, troligtvis för
några dagar sedan, iallafall inom en veckas tid. Det lät som att hon skulle varit där på middag
eller liknande. Detta hade L*ena berättat för Stefan.
Enligt Stefan ska L*ena var någon slags frikyrkopastor men inte aktiv.
Enligt Stefan ska L*ena varit delaktig i en gruppchat om GEO-caching under gårdagskvällen
(14/5). Stefan är inte med i den gruppen. En av de som håller i den gruppen ska heta J*immy
H*olmqvist och bo i Stockholm.
Chatten ska ha startat vid 22.57 och varit aktiv i ca. I O minuter.
Stefan berättade om en konversation han hade med L*ena under gårdagen. Han skrev då på
eftermiddagen "Haft bra dag?" till L*ena. Klockan 20.13 svarade hon "Jodå, funkat bra".
Stefan reagerade lite på att detta svar inte riktigt lät som L*ena brukar svara. Han kom på detta
i och med att Polisen under dagen frågat honom om hur han tycker L*ena varit och mått den
senaste tiden. Han tycker att hon verkat må bra men det här svaret tyckte han eventuellt tydde
på något annat.
Stefan berättade att L*ena gillar GEO-cachinguppdrag som är lite mer kluriga och som även
innehåller klättring och paddling och så. Det lät på Stefan som att hon hade utrustning för
detta hemma.
Stefan uppgav att han var hemma hos sig igår kväll när han chattade med L*ena.
Stefan visste att Lena kontaktade en J*oakim S*jöberg igår om att hon ville låna en
batteriladdare. Stefan visste inte om de träffade varandra
."

Lite senare på förhör
(Aktbilaga 145/295)
"Stefan har fått reda på av en kille från Stockholm, J*immy H*olmkvist, att L*ena deltog i en
gruppchat med geocashare igår kväll den 14 maj, mellan kl. 22.57 och 23.07 cirka.
"
Senast redigerad av notknapparen 2020-04-16 kl. 21:21.
Citera
2020-04-16, 21:21
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ja, jag gjorde precis som jag skrev inom tråden i går att jag skulle kontakta polisen direkt vid öppningstid vilket jag också gjort.

Gällande vad jag sedan tidigare misstänkt beträffande det undangömda mordvapnet, så är det nu helt och hållet upp till polisen att bedöma det som jag i dag framfört till dom.

Det vore fantastiskt om jag skulle få rätt i mina tidigare misstankar gällande mordvapnet, men som sagt, vi får helt enkelt vänta och se vad som vidare händer med detta mordfallet på L*na Wesstr*m.

Mvh/ @JokerMannen

Vill inte vara sån, men om du nu haft misstankar om var mordvapnet finns - varför vänta med att kontakta polisen efter rättegången, när SD satts på fri fot och avspärrningen hävts?
Att du dessutom skrivit om det i tråden garanterar ju att mordvapnet, om det nu skulle vara gömt i huset, med största säkerhet inte längre finns kvar där.
Citera
2020-04-16, 21:21
Medlem
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/61288
Domaren som tillät Stefan Davidsson skratta vara otrevlig mot målsägande åklagare av vad jag såg med egna ögon när jag va där.
Han borde sagt till inte varit så leende men vad vet jag.
Citera
2020-04-16, 21:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det fetade: Skriver NFC verkligen så, eller är det här din egen tolkning?

Du har fått aktbilagan och sidnummer.
Vänligen läs själv.

Du kan ju tolka det på ditt vis och jag tolkar det på mitt vis.
Det ÄR L*enas blod.
Citera
2020-04-16, 21:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Desperationen når oanade höjder ibland och det där med jäv angående de poliser som var/är vänner med MGM så har ju båda klart talat om innan de började jobba med fallet hur det låg till så att misstänka att de inte gjort sitt jobb professionellt är ju bara löjligt.

Precis som du skriver, det är ett väldigt svagt indiciemål utan några reella bevis, inget mordvapen ingen knytning till brottsplatsen och så vidare, hela FUP är byggd på vad man i normalt tal kallar "skvaller".

Frågan som läsaren ställde är fullt berättigad och har tyvärr inte fått något svar, om man nu bygger hela åtalet på indicier så måste man ju ha ett mycket trovärdigt motiv i botten och det saknas ju helt.

Backman/Olsson tog ju upp den oidentifierade mannen i sin slutplädering och vi lär nog få läsa om honom i de domskäl som kommer.
Kanske var han mörkhårig dessutom.
Citera
2020-04-16, 21:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, suck.
Jag blir så uppgiven.

Tänker det värsta scenariot.
Han är lika lite brydd som efter mordet. Går på event, varma kramar och gofika.
Flyttar tillbaka til sitt hus. Får HD att sälja sin lägenhet och de gifter om sig.

Medan UW och barnen får flytta.

Nä, nu måste det bli rättvisa i det här.

Så mycket lögner, raderingar och sliringar på sanningen.

Jämför med vilken lätthet UW berättar allt; orden bara rinner ur honom. Han berättar allt, rakt av. Beundrar honom för hans skärpa och analys av situationen. Jag är så glad att barnen har denna man till far!

Så pratar en man som inget har att dölja.

Jag skrev i ett inlägg tidigare under dagen följande: ”Jag tycker att UWs vittnesmål i Tingsrätten beskriver Lena väl och hur hennes mående och beteende förändrades över tid. Han gav en väldigt tydlig bild av hur hon sakta men säkert bröts ner och hur mycket skam hon bar på. LW berättade själv att hon skämdes över sina val och att hon inte klarade av att stå upp för sig själv. Flera vänner hade vänt henne ryggen och JG hade utmålat henne som en hora. När hoten från SD ökade och hon blev mer rädd så började hon be om hjälp, med en stor rädsla för att inte bli trodd eller tas på allvar.”

Både UW och flera av LWs vänner berättar på ett nyanserat och lugnt sätt i Tingsrätten. De bjuder på sina erfarenheter av de inblandade och håller en sansad ton. SD, HD, JG mfl (Sillen och HDs pappa icke att förglömma) raljerar och svarar kort och avhugget. De är snäsiga och det hörs tydligt att de inte vill samarbeta med varken utredare eller åklagare.
Det är helt otroligt att vuxna människor kan bete sig på det här sättet i en rättegång som avhandlar mordet på en trebarns-mor 🤬.
Citera
2020-04-16, 21:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det var ju redan dagen efter mordet 15 maj.

Innan det hade han varit nere på polisstationen och lämnat lite uppgifter och pratade på.
Istället för att berätta att han skrivit meddelanden efter 23.01 och inte fått svar passar han istället på att peka lite finger åt P*eter Ns, J*immys och J*oakim Ss håll genom att visa att hon inte svarade som hon brukade och att de hade kontakt med henne efter honom och lite vinkar om att hon hade sin klätterutrustning hemma:

Aktbil 147/2
"Detta framkom under tiden jag satt med Stefan.
Stefan berättade att L*ena ska ha varit hemma hos en P*eter N*olåkers i närtid, troligtvis för
några dagar sedan, iallafall inom en veckas tid. Det lät som att hon skulle varit där på middag
eller liknande. Detta hade L*ena berättat för Stefan.
Enligt Stefan ska L*ena var någon slags frikyrkopastor men inte aktiv.
Enligt Stefan ska L*ena varit delaktig i en gruppchat om GEO-caching under gårdagskvällen
(14/5). Stefan är inte med i den gruppen. En av de som håller i den gruppen ska heta J*immy
H*olmqvist och bo i Stockholm.
Chatten ska ha startat vid 22.57 och varit aktiv i ca. I O minuter.
Stefan berättade om en konversation han hade med L*ena under gårdagen. Han skrev då på
eftermiddagen "Haft bra dag?" till L*ena. Klockan 20.13 svarade hon "Jodå, funkat bra".
Stefan reagerade lite på att detta svar inte riktigt lät som L*ena brukar svara. Han kom på detta
i och med att Polisen under dagen frågat honom om hur han tycker L*ena varit och mått den
senaste tiden. Han tycker att hon verkat må bra men det här svaret tyckte han eventuellt tydde
på något annat.
Stefan berättade att L*ena gillar GEO-cachinguppdrag som är lite mer kluriga och som även
innehåller klättring och paddling och så. Det lät på Stefan som att hon hade utrustning för
detta hemma.
Stefan uppgav att han var hemma hos sig igår kväll när han chattade med L*ena.
Stefan visste att Lena kontaktade en J*oakim S*jöberg igår om att hon ville låna en
batteriladdare. Stefan visste inte om de träffade varandra
."

Lite senare på förhör
(Aktbilaga 145/295)
"Stefan har fått reda på av en kille från Stockholm, J*immy H*olmkvist, att L*ena deltog i en
gruppchat med geocashare igår kväll den 14 maj, mellan kl. 22.57 och 23.07 cirka.
"

Herre min skapare. Stackars polisutredare...
Citera
2020-04-16, 21:34
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har börjat fundera på om den där jävsinlagan som åklagaren lämnade in gentemot Bjö*rn Li*ndén faktiskt har en rejäl grund. Jag tror fortfarande att en friande dom överklagas och kan få en helt annan dom i Hovrätten. Det skadar åtminstone inte att överklaga för åklagaren. Det värsta som kan hända är att HR fastställer tingsrättens (friande) dom. Om det nu blir en sådan dom. Det vet vi inte även om det lutar åt det.
Jag tycker han låter otroligt dryg, trött eller uttråkad väldigt ofta i ljudupptagningarna. Verkligen så huvudet-i-händerna-och-armbågarna-på-bordet. Suckarna han ger ifrån sig när han måste bläddra i FUP, ”Nu ska vi göra juridik av det här”(som en pik mot åklagarna?) osv..
Citera
2020-04-16, 21:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ja, suck.
Jag blir så uppgiven.

Tänker det värsta scenariot.
Han är lika lite brydd som efter mordet. Går på event, varma kramar och gofika.
Flyttar tillbaka til sitt hus. Får HD att sälja sin lägenhet och de gifter om sig.

Medan UW och barnen får flytta.

Nä, nu måste det bli rättvisa i det här.

Så mycket lögner, raderingar och sliringar på sanningen.

Jämför med vilken lätthet UW berättar allt; orden bara rinner ur honom. Han berättar allt, rakt av. Beundrar honom för hans skärpa och analys av situationen. Jag är så glad att barnen har denna man till far!

Så pratar en man som inget har att dölja.
Eller som ingenting förstår
Citera
2020-04-16, 21:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du har fått aktbilagan och sidnummer.
Vänligen läs själv.

Du kan ju tolka det på ditt vis och jag tolkar det på mitt vis.
Det ÄR L*enas blod.
Tja, kan du göra den tolkningen av NFC:s redovisning så kan ju åklagaren och tingsrätten ha gjort samma tolkning när man fick se rapporten. Här kanske vi har förklaringen till att SD häktades på sannolika skäl i augusti 2019?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in