Citat:
Ursprungligen postat av
LimeTime
Jag skrev i ett inlägg tidigare under dagen följande: ”Jag tycker att UWs vittnesmål i Tingsrätten beskriver Lena väl och hur hennes mående och beteende förändrades över tid. Han gav en väldigt tydlig bild av hur hon sakta men säkert bröts ner och hur mycket skam hon bar på. LW berättade själv att hon skämdes över sina val och att hon inte klarade av att stå upp för sig själv. Flera vänner hade vänt henne ryggen och JG hade utmålat henne som en hora. När hoten från SD ökade och hon blev mer rädd så började hon be om hjälp, med en stor rädsla för att inte bli trodd eller tas på allvar.”
Både UW och flera av LWs vänner berättar på ett nyanserat och lugnt sätt i Tingsrätten. De bjuder på sina erfarenheter av de inblandade och håller en sansad ton. SD, HD, JG mfl (Sillen och HDs pappa icke att förglömma) raljerar och svarar kort och avhugget. De är snäsiga och det hörs tydligt att de inte vill samarbeta med varken utredare eller åklagare.
Det är helt otroligt att vuxna människor kan bete sig på det här sättet i en rättegång som avhandlar mordet på en trebarns-mor 🤬.
Så glad jag blir att du är tillbaka!
Jag kan bara hålla med.
Började faktiskt skriva först att SD svarade kort och ville inte förstå frågorna, men ändrade mig sedan. SD rättar åklagarens frågor och nästan arrogant som att det är han om driver föreställningen ger honom inte pluspoäng.
Egentligen är det just denna bild som är så viktig för honom, som gör att han inte klarar av att hantera att han blir lämnad av HD och L*ena samtidigt. Han måste till varje pris upprätthålla den perfekta bilden.
Liten avvikning:
Nu kom jag på plötsligt att jag läste att SDs pappa hade rackat ner på huset som SD köpte och att SD jobbade dag och natt på att renovera upp det (för att visa pappan att han dög). Tror att det kan ha varit L*ena som berättade det?
Kanske ligger allt häri? Att hans bild av sig själv har blivit kränkt av fadern? och att det har bidragit till att han måste hålla Mr Nice aktiverad utåt, men inuti känns det bräckligare.
Tillbaka till ämnet:
Har man inget att dölja, då lägger man upp alla kort på bordet direkt.
Då behöver man inte läsa FUP först för att få svar på hur det ligger till.
Att inte samarbeta är ett allvarligt tecken och bör ses som ett försök att komma undan rättvisan. Som sagt, jag tycket att det ska vara olagligt att ljuga i förhör när jag ser hur det år till här.
Hur många versioner har vi inte hört på vad han gjorde på mordnatten!
Han minns inte.
Men han minns i detalj allt om barnspärrarna och mailet snackar om det i flera minuter.
Allt sådant som ska ge honom trovärdighet; dvs att han är en man som tar ansvar och gör sitt jobb även om det är mitt i natten.
Och jag hoppas inte att domaren har gått på den bild han vill ge av sig själv, en perfekt familjefar och medborgare. Frisksportig tävlingssimmare och simlärare, pilot och geocachare. Duktig i skolan kunde han inte låta bli att säga också!
En sådan person som inte gör ett mord.