Citat:
Ursprungligen postat av
covfefe...
Tycker du verkligen att man med ledning av det du radar upp med all säkerhet kan avgöra att det var just SD som var mördaren (och inte någon som stod SD nära, alt någon annan arg pojkvän)?
Jag har aldrig sagt att SD är oskyldig. Vad jag sa var att jag tyckte bevisunderlaget är lite svagt. Men jag skulle inte heller bli förvånad om han döms. Underligare saker har skett.
Nej, bara den som var på plats kan säga något med säkerhet. Som alltid.
Det här är ett indiciemål och svaren på frågorna jag ställde gör det mycket sannolikt att det handlar om en bekant till LW som hade en infekterad konflikt med henne. Som hon ändå skulle följa till baksidan av planket mitt i natten.
Sedan tillkommer åtskilligt i FUP som pekar i samma riktning, eller åtminstone mot två personer. Den ena har man dock avskrivit från misstankar, sannolikt beroende på uppgifter i de hemliga bilagorna.
Därutöver har man gått igenom LWs hela bekantskapskrets, hennes omfattande mail- och messkorrespondens och hennes anteckningar. Utan att få misstankar åt annat håll. Utan att hitta någon konflikt med någon som saknar alibi eller något annat som ger anledning till misstanke.
För att fälla krävs att man kan säga att det är bortom rimligt tvivel att han är skyldig, inte att man med säkerhet kan säga att han är skyldig. Eftersom beviskraven i Sverige blivit oerhört höga har jag hela tiden trott att han skulle frias. Viktiga bevis man normalt kräver saknas.
Det ska bli väldigt intressant att se hur rätten formulerar sig.