2020-04-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan du få ersättning för den tid som du satt häktad?

Jag läste någonstans om ett belopp på 20.000-30 000 kr i månaden. I Sds fall skulle det då bli 160 000-240 000 kr för senaste häktningen. Det finns massor att läsa och googla på. Men en liten länk:

https://www.jk.se/skadestand/frihetsberovande/

Detta är ju under förutsättning att han verkligen får en dom på att han är OSKYLDIGT anklagad. Eller kan det också bli om han är friad i "brist på bevis"? Eller har det samma betydelse?

Frågorna är många - åtminstone för mig. Många andra verkar tvärsäkra på allt de skriver. Jag är det inte. Jag har inte tillräckligt med kunskap.

Det vore intressant att se om det står någonstans att skadeståndet kan variera beroende på hur en dom skrivs.
Jag skulle tro att själva frihetsberövandet är vad som gäller, oavsett formuleringar i den frikännande domen. Därtill pålaga för sveda och värk osv.
?
Citera
2020-04-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det vore intressant att se om det står någonstans att skadeståndet kan variera beroende på hur en dom skrivs.
Jag skulle tro att själva frihetsberövandet är vad som gäller, oavsett formuleringar i den frikännande domen. Därtill pålaga för sveda och värk osv.
?
Du har troligen rätt där. Blir han inte dömd på något sätt, så är det säkert frihetsberövandet som gäller.
Citera
2020-04-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hanna The Queen Out of Memory vet nog att hon riskerar råka ut för en klätterolycka med dödlig utgång om hon ens yppar tankar om att berätta det hon vet eller hjälpt till med.

SD har berättat tidigare (budskap till LW då?) med bild på en död fågel att "Geocacing är farligt" och att "Döden fanns i vår närhet".

Vi har också fått veta att SD tidigare har pratat om att döda sin fru, vidimerat av HD i förhör, "av barmhärtighetsskäl" tror vännen JellyGray... Frågan är om JG ens vågar tänka tanken att cacha med SD igen?

Ja, det är onekligen så att SD inte hyser några starkare känslor för HD (eller för någon egentligen?). Annars skulle han inte säga att t.ex. HD har bättre motiv än han själv för att mörda LW.
Har sagt tidigare att HD ligger risigt till om hon skyddar SD och han går fri. Två kan bevara en hemlighet om den ene är död. Personligen tror jag att det bara är en tidsfråga innan HD, das Vergessliche, råkar ut för en olycka.
Citera
2020-04-16, 17:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Att det sedan även finns L*enas blod på tvättmaskinen trots storstädning av ett helt team, är ju ett under.

Gjordes inte storstädningen dagen efter
den tekniska undersökningen?
Citera
2020-04-16, 17:53
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nä det kommer att vara buissness as usual med deras hobby. Övertygad om det. Dom kommer att utmana ödet. Frågan är bara om han får hybris och skaffar sig en ny älskarinna.

Blir intressant att följa hur de andra hobbyutövarna tar emot de fd makarna.

Jag tror också att de försöker köra på.
Får man hoppas på lite rakryggade bemötanden, månntro?

Vare sig Stefan eller Hanna lär ha förmågan att ändra sina personligheter, så historien lär upprepa sig i någon form igen.

Måste ju vara en riktigt avslappnad stämning på fikapausen vid deras respektive arbetsplats. Leenden, välkommentillbaksfraser o highfives åt alla håll... Eller kanske inte....
Citera
2020-04-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Gjordes inte storstädningen dagen efter
den tekniska undersökningen?
Nej, stortstädningen gjordes den 25 maj.
Citera
2020-04-16, 17:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nej, stortstädningen gjordes den 25 maj.

När gjordes den tekniska undersökningen?
Citera
2020-04-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu hänger jag inte med riktigt.

Så man har redan bestämt om han är skyldig eller inte?
Dvs man har redan bestämt att han är oskyldig (eftersom han är fri)?

Och nu ska man skriva ihop detta?

Ruggigt att man kan ta så stora beslut redan efter en dag.

Hur skulle man någonsin kunna bedöma att han är oskyldig? Inget tyder väl på det?
Citera
2020-04-16, 17:55
Medlem
Citat:
Jag menar den 47:e delen - det står "De mystiska samtalen" - känsliga tittare varnas.

Hmm...jag hittar den inte.. Har tankat ner hela mappen från Juttacloud igår men har ingen fil med sån märkning. Kan du hilfe mig?!
Citera
2020-04-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
När gjordes den tekniska undersökningen?
Det har ju i och för sig gjorts flera. Du får läsa i fupen.
Citera
2020-04-16, 17:56
Medlem
Citat:
Du har troligen rätt där. Blir han inte dömd på något sätt, så är det säkert frihetsberövandet som gäller.

Har du, by the way, länk till fil 47?
Citera
2020-04-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Hmm...jag hittar den inte.. Har tankat ner hela mappen från Juttacloud igår men har ingen fil med sån märkning. Kan du hilfe mig?!
Ok, jag har ju Youtubes - men även om inte märkning finns så kanske du kan hitta mapp nr 47? Eller testa sista filen som radats upp. Jag kan inte ge dig nån länk, du lär inte komma in då jag är prenumerant på "Rättegång".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in