Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Jag är 55+ och har jobbat sedan tonåren. Jag känner mer och mer att jag inte vill jobba till 65-66 års ålder. Visst kan man ta ut pensionen några år innan 65, men det blir ju betydligt mindre pengar då.
Jag har lekt med tanken att bli frivilligt arbetslös vid 62-63 år och leva på A-kassa och inkomstförsäkring några år innan jag tar ut pension. Jag vet att det blir karens på A-kassan då, men det gör mig inget.
Jag har ingen eftertraktad utbildning eller andra meriter, så chansen (eller snarare risken) att faktiskt få ett nytt jobb torde vara minimal. Jag är väl medveten om att jag måste söka jobb för att kunna få A-kassa.
Vad tror ni, går det att få ut A-kassa i 2-3 år utan några större krav på prestation? Eller kommer jag att tvingas ut på förnedrande ”praktik” ganska snart?
Jag var i din situation för ett antal år sedan. På den tiden fick man A-kassa i 300 dagar, sedan blev man utförsäkrad. Men man kunde kvalificera sig för en ny A-kasseperiod om man deltog i något av arbetsförmedlingens projekt under några månader.
Tyvärr blev jag sjuk under min arbetslöshetstid men var ändå tvungen att stå till arbetsmarknadens förfogande,innebärande mängder med meningslösa kurser och praktikplatser.
Efter flera år i AF’s åtgärder fick jag sjukersättning.
En positiv sak med coronaviruset är att så många blir arbetslösa att AF inte hinner jaga alla inskrivna. Dock är det beklagligt att folk blir sjuka av viruset.
Arbetslinjen kan politikerna stoppa upp där solen aldrig skiner.