2020-04-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag är 55+ och har jobbat sedan tonåren. Jag känner mer och mer att jag inte vill jobba till 65-66 års ålder. Visst kan man ta ut pensionen några år innan 65, men det blir ju betydligt mindre pengar då.

Jag har lekt med tanken att bli frivilligt arbetslös vid 62-63 år och leva på A-kassa och inkomstförsäkring några år innan jag tar ut pension. Jag vet att det blir karens på A-kassan då, men det gör mig inget.

Jag har ingen eftertraktad utbildning eller andra meriter, så chansen (eller snarare risken) att faktiskt få ett nytt jobb torde vara minimal. Jag är väl medveten om att jag måste söka jobb för att kunna få A-kassa.

Vad tror ni, går det att få ut A-kassa i 2-3 år utan några större krav på prestation? Eller kommer jag att tvingas ut på förnedrande ”praktik” ganska snart?
Sök jobb men sitt och oja dig på intervjun och säg till dem att du har värk som bara den och huvudvärk som gör att om någon säger emot mig har jag lust att spöa skiten ur vederbörande direkt utan pardon typ Samt säg att du är en obehaglig typ. Och löneanspråket är 100k i månaden. Säger då personen nej säg då bara
Höru vad sa jag innan ? Reta inte upp mig NU eller!!!!!!!
Citera
2020-04-16, 17:36
Medlem
Börja med att söka ett tidsbegränsat arbete, säsongsjobb....
Sen säger du upp dig från det jobbet du har nu. När sedan det tidsbegränsade arbetet tar slut söker du a-kassa o kan då också nyttja inkomstförsäkringen om du har en sådan, ofta genom facket.

Alternativt att prata m din nuvarande arbetsgivare att de säger upp dig pga arbetsbrist o att du inte kommer att kräva förtur/återanställning. Nämn inte detta för facket utan gör ett skriftligt avtal med ag. Har du väl skrivet på kan facket inget göra.

Lycka till!
Citera
2020-04-16, 18:31
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Jag är 55+ och har jobbat sedan tonåren. Jag känner mer och mer att jag inte vill jobba till 65-66 års ålder. Visst kan man ta ut pensionen några år innan 65, men det blir ju betydligt mindre pengar då.

Jag har lekt med tanken att bli frivilligt arbetslös vid 62-63 år och leva på A-kassa och inkomstförsäkring några år innan jag tar ut pension. Jag vet att det blir karens på A-kassan då, men det gör mig inget.

Jag har ingen eftertraktad utbildning eller andra meriter, så chansen (eller snarare risken) att faktiskt få ett nytt jobb torde vara minimal. Jag är väl medveten om att jag måste söka jobb för att kunna få A-kassa.

Vad tror ni, går det att få ut A-kassa i 2-3 år utan några större krav på prestation? Eller kommer jag att tvingas ut på förnedrande ”praktik” ganska snart?

Jag var i din situation för ett antal år sedan. På den tiden fick man A-kassa i 300 dagar, sedan blev man utförsäkrad. Men man kunde kvalificera sig för en ny A-kasseperiod om man deltog i något av arbetsförmedlingens projekt under några månader.

Tyvärr blev jag sjuk under min arbetslöshetstid men var ändå tvungen att stå till arbetsmarknadens förfogande,innebärande mängder med meningslösa kurser och praktikplatser.

Efter flera år i AF’s åtgärder fick jag sjukersättning.

En positiv sak med coronaviruset är att så många blir arbetslösa att AF inte hinner jaga alla inskrivna. Dock är det beklagligt att folk blir sjuka av viruset.

Arbetslinjen kan politikerna stoppa upp där solen aldrig skiner.
Citera
2020-04-16, 19:48
Avslutad
Kör på, inget att tveka på om du har betalat skatt hela ditt liv. Alternativet är att du sjukskriver dig fram tills pension. Klaga på ont i lederna eller något.
Citera
2020-04-16, 20:29
Medlem
mickedansks avatar
Ja du får också 45 dagars karens om du blir avskedad. Tror jag... Börja ”planera” redan nu så kanske du kan bli utköpt till den tiden istället... det är ju jackpot deluxe 👌🏻
Citera
2020-06-30, 16:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickedansk
Ja du får också 45 dagars karens om du blir avskedad. Tror jag... Börja ”planera” redan nu så kanske du kan bli utköpt till den tiden istället... det är ju jackpot deluxe 👌🏻

Får du avgångsvederlag på tex 4 månader så kommer karenstiden att bli 45 dagar + 4 månader. Så det är ju ingen bonus egentligen, mer än att TS slipper jobba.
Citera
2020-06-30, 17:42
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, ingen som vet.
Risken finns att det inte finns några pengar kvar ändå. När man fyller 65 så blir det ett nackskott och en tårta till levande släktingar kanske.

Eller så får man arbeta så länge man kan, helst tills man stupar.
Citera
2020-08-02, 09:21
Medlem
mickedansks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Får du avgångsvederlag på tex 4 månader så kommer karenstiden att bli 45 dagar + 4 månader. Så det är ju ingen bonus egentligen, mer än att TS slipper jobba.

Aha trodde han ev kunde komma undan den långa karenstiden 😆
Citera
2020-10-11, 17:20
Medlem
Sonny00s avatar
Tack för alla svar!

Det är nog ytterst tveksamt om jag gör verklighet av mina funderingar. Som många sagt är nog A-kasseperioden inget större problem. Det är tiden med aktivitetsstöd som verkar ställa till det. Tänk om man anvisas en ”aktivitet” i exempelvis Jordbro där man börjar jobba kl 06:00 och man måste ta buss/T-bana och pendeltåg för att komma dit. Sedan jobba där 40 h/vecka för en skitlön. Låter inte så lockande... Fan också, jag tycker att över 40 år i arbetslivet med knappt några sjukdagar skulle räcka!
Citera
2020-10-11, 17:32
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Det är nog ytterst tveksamt om jag gör verklighet av mina funderingar. Som många sagt är nog A-kasseperioden inget större problem. Det är tiden med aktivitetsstöd som verkar ställa till det. Tänk om man anvisas en ”aktivitet” i exempelvis Jordbro där man börjar jobba kl 06:00 och man måste ta buss/T-bana och pendeltåg för att komma dit. Sedan jobba där 40 h/vecka för en skitlön. Låter inte så lockande... Fan också, jag tycker att över 40 år i arbetslivet med knappt några sjukdagar skulle räcka!
Vad har du att förlora på att följa ditt hjärta? Risken att åka på praktik i Jordbro? Inte så troligt att det inträffar. Jag är yngre än dig, för några år sedan gav jag fingret till allt vad arbete heter (var nog utbränd) var hemma nåt halvår och bidade min tid, idag har jag fått krafterna åter och har världens bästa jobb! Gör vad som känns rätt.
Citera
2020-10-11, 18:05
Medlem
Hardstekts avatar
Iom corona så behöver man väl inte heller jobba något för att få ta del av akassan? Har för mig jag såg något om det.

Har det inte gått från 12 månader, till 6 månader. Och idag typ ingenting?
Citera
2020-10-11, 21:00
Medlem
Sonny00s avatar
Jag undrar hur motiverade äldre personer är när de har anvisats en praktikplats eller liknande för att fortsätta att få aktivitetsstöd? T ex om man praktiserar på Myrorna fem dagar i veckan och man vet att det aldrig kommer att leda till ett vanligt arbete där. Någon med erfarenhet av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in