Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Jag är 55+ och har jobbat sedan tonåren. Jag känner mer och mer att jag inte vill jobba till 65-66 års ålder. Visst kan man ta ut pensionen några år innan 65, men det blir ju betydligt mindre pengar då.
Jag har lekt med tanken att bli frivilligt arbetslös vid 62-63 år och leva på A-kassa och inkomstförsäkring några år innan jag tar ut pension. Jag vet att det blir karens på A-kassan då, men det gör mig inget.
Jag har ingen eftertraktad utbildning eller andra meriter, så chansen (eller snarare risken) att faktiskt få ett nytt jobb torde vara minimal. Jag är väl medveten om att jag måste söka jobb för att kunna få A-kassa.
Vad tror ni, går det att få ut A-kassa i 2-3 år utan några större krav på prestation? Eller kommer jag att tvingas ut på förnedrande ”praktik” ganska snart?
Jag kan ju berätta hur det ligger till så du inte gör nåt dumt.
300 dagar kan du få a-kassa efter det går det över till aktitetsstöd när dina dagar är slut. Aktivitetsstöd så får du endast 65% av lönen.
Du kan glömma att leva på a-kassa i 2-3år utan att fått ny period dvs jobbat ihop ny a-kassa.
Nackdelen med aktivitetsstöd är att du blir tvingad till praktik och kurser på heltid. Typ 3 månader i stöten praktisera 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan dvs 40 timmars jobbvecka.
Sen kanske det är lugnt en kortare tid tills arbetsförmedlingen hittat en ny aktivitet.
Alltså a-kassan kan du softa dig igenom. När du går över till aktivitetsstöd så får du en blåslampa i röven och måste göra nån aktivitet på heltid om du inte glöms bort några månader som jag en gång blev vid övergång från a-kassa till aktivitetsstöd dvs fyllde i lappar men dom hade ej hittat aktivitet så jag fick ändå ut pengar jag hade tur där. Men tillslut så kommer du bli kontaktad av arbetsförmedlingen och tvingad till heltid jobbcoach eller heltid praktisera.