• 4
  • 5
2021-04-08, 00:42
Medlem
genusforskares avatar
Du är inte lockad av att studera? Själv ångrar jag inte en dag av mina. studier. Arbetar nu heltid med genusforskning.
Citera
2021-04-08, 03:35
Medlem
sverjevenns avatar
Vilken typ av ersättning får Hassan, Muhammed, Abdulla &Co för att år efter år sitta på café och kedjeröka, spotta frön och ropa otidigheter åt svenskor på väg till och från sina arbeten?
Den ersättningen skulle jag också gärna ta del av.

Inte fan ska en trogen gammal skattebetalare ha något tidsbegränsat slavliknande svältprojekt där man tvingas sitta och "lära sig" skriva ansökningar och CV av ett stolpskott som inte kan torka sin egen röv och än mindre skriva sitt eget namn.

Sedan bär det iväg ut på "praktik" (för att låtsas att ansökan man författade på förra kursen fungerade) där man ska få "lära" sig hur ett arbete fungerar genom att sortera sopor/kläder/möbler/ input valfritt trams av ännu ett stolpskott som själv dessvärre aldrig haft ett vanligt jobb.

Detta är (S)tefans land, här bestämmer han, och om det kan man tycka vad man vill. Vilket jag gärna gör...
Citera
2021-04-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag har en arbetskollega som försöker just det...det har väl inte fallit i så god jord kan man säga...varken bland kolleger eller chefer

Näe hade han trott att de skulle bli glada när han provocerade?
Citera
2021-04-08, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tack för alla svar!

Det är nog ytterst tveksamt om jag gör verklighet av mina funderingar. Som många sagt är nog A-kasseperioden inget större problem. Det är tiden med aktivitetsstöd som verkar ställa till det. Tänk om man anvisas en ”aktivitet” i exempelvis Jordbro där man börjar jobba kl 06:00 och man måste ta buss/T-bana och pendeltåg för att komma dit. Sedan jobba där 40 h/vecka för en skitlön. Låter inte så lockande... Fan också, jag tycker att över 40 år i arbetslivet med knappt några sjukdagar skulle räcka!

Jag tror inte din lösning är den bästa.
Däremot kan jag råda dig att ta upp det med din arbetsgivare, framför allt om det börjar bli tal om någon typ av förändring/uppsägning. Har haft ett par kollegor som gjort det vid ett par neddragningar.
Då har de laggt upp en plan där de blir uppsagda p.g.a arbetsbrist fått A-Kassa + omställningstöd i 2år sen har de tagit ut pension. Men då har de varit närmare 60 så de nått 62(är väl 63 idag och skall flyttas uppåt?) efter sin arbetsbefirade uppsägningstid och sitt omställningsstöd.
Citera
2021-04-09, 10:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genusforskare
Du är inte lockad av att studera? Själv ångrar jag inte en dag av mina. studier. Arbetar nu heltid med genusforskning.

Nja, jag blir 62 i år så studier känns inte aktuellt längre (såg att jag underdrev åldern i trådstarten).

Jag antar att du har en anställning inom genusforskning? Något arbete i ordets rätta bemärkelse utför du väl inte?
Citera
2021-04-09, 10:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tror inte din lösning är den bästa.
Däremot kan jag råda dig att ta upp det med din arbetsgivare, framför allt om det börjar bli tal om någon typ av förändring/uppsägning. Har haft ett par kollegor som gjort det vid ett par neddragningar.
Då har de laggt upp en plan där de blir uppsagda p.g.a arbetsbrist fått A-Kassa + omställningstöd i 2år sen har de tagit ut pension. Men då har de varit närmare 60 så de nått 62(är väl 63 idag och skall flyttas uppåt?) efter sin arbetsbefirade uppsägningstid och sitt omställningsstöd.

Efter mycket tänkande tror jag att jag lägger mina planer på hyllan. Det verkar lite meckigt med A-kassa och att söka jobb som jag vare sig vill ha eller kan få. Jag trivs egentligen bra på mitt jobb fast det är långtråkigt nu under pandemin. Efter sommaren blir det nog bättre.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in