2020-04-16, 12:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ett mejl till hela avdelningen (mestadels PK-medelklass med ”värdegrund”) om att jag bjuder på negerbollar till fikat kan ju vara ett steg på vägen att göra mig omöjlig...).

Efter något års arbetslöshet kan jag tänka mig att arbetsförmedlaren frågar om jag inte borde ta ut pension istället. Naturligtvis svarar jag då att jag vill jobba till 70 års ålder.

Jag är Ca 10 år yngre än dig men tänkte faktiskt samma tanke för någon månad sen.

Kan man köra A-kassa mellan 63-67 och sen plocka ut pension så skulle det vara kalas. Har jobbat sen jag var 20 år och har garanterat betalat in mer skatt än vad jag kostat Sverige så skulle inte ha några problem alls att utnyttja systemet lite extra när det närmar sig.
Skulle också göra att pensionen blev lite högre när man väl kommer dit vid 67 år.

Min Pappa blev arbetslös på äldre dar men han sökte nytt jobb och körde fram till han var 65 år har jag för mig. Han blev också kallad till AF lite då och då när han var arbetslös och detta var för minst 15 år sen. De har nog blivit bråkigare nu för tiden.
Citera
2020-04-16, 13:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Kan man köra A-kassa mellan 63-67 och sen plocka ut pension så skulle det vara kalas. Har jobbat sen jag var 20 år och har garanterat betalat in mer skatt än vad jag kostat Sverige så skulle inte ha några problem alls att utnyttja systemet lite extra när det närmar sig.
Skulle också göra att pensionen blev lite högre när man väl kommer dit vid 67 år.

Jag är rätt säker på att man inte kan få A-kassa efter fyllda 65 år.
Citera
2020-04-16, 13:20
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:

Det stämmer. Månaden innan man fyller 65 blir man automatiskt utesluten ur a-kassan.
Annars skulle troligen alla gå på a-kassa tills 67 för att få bättre pension.
Senast redigerad av Hackenbush55 2020-04-16 kl. 13:23.
Citera
2020-04-16, 13:43
Medlem
Sonny00s avatar
Som sagt, jag har ju flera år kvar tills detta eventuellt kan bli aktuellt. Vem vet hur reglerna kommer att se ut då. Vid en hög arbetslöshet kanske staten vill locka seniorerna att sluta tidigare för att bereda plats åt yngre?

Det vore hursomhelst en intressant upplevelse att vara arbetslös från 62/63 års ålder. Hur mycket press skulle arbetsförmedlingen sätta på en? Vilka praktikjobb skulle man erbjudas?
Citera
2020-04-16, 14:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Det stämmer. Månaden innan man fyller 65 blir man automatiskt utesluten ur a-kassan.
Annars skulle troligen alla gå på a-kassa tills 67 för att få bättre pension.

Ni har båda rätt men med tanke på att de ska höja pensionsåldern så borde även denna gräns höjas. Jag är drygt 45 år nu så om ca 20 år när det är dax för mig så kanske det ser annorlunda ut.
Citera
2020-04-16, 14:52
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Som sagt, jag har ju flera år kvar tills detta eventuellt kan bli aktuellt. Vem vet hur reglerna kommer att se ut då. Vid en hög arbetslöshet kanske staten vill locka seniorerna att sluta tidigare för att bereda plats åt yngre?

Det vore hursomhelst en intressant upplevelse att vara arbetslös från 62/63 års ålder. Hur mycket press skulle arbetsförmedlingen sätta på en? Vilka praktikjobb skulle man erbjudas?

Själv tror jag aldrig på att staten kommer att locka seniorer att gå i tidig pension, de vill ju istället höja pensionåldern. Nu kan man få jobba till man är 67 år och 2023 kan man få jobba till man är 69 år. Detta är förstås inget krav än så länge men att de kommer att höja lägsta pensionsålder till 65 är jag övertygad om och sedan i intervaller höja den ytterligare.

Pressen från arbetsförmedlingen skulle nog inte bli alltför stor tror jag men de kan ju sätta dig på vilken praktik som helst så länge du får ersättning och du kan inte neka för då drar de in ersättningen, så bered dig på att få göra vadsomhelst.
Senast redigerad av Hackenbush55 2020-04-16 kl. 14:57.
Citera
2020-04-16, 14:55
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ni har båda rätt men med tanke på att de ska höja pensionsåldern så borde även denna gräns höjas. Jag är drygt 45 år nu så om ca 20 år när det är dax för mig så kanske det ser annorlunda ut.

Ja, om 20 år har de kanske avskaffat pensionen
Citera
2020-04-16, 15:40
Medlem
HAARPs avatar
Arbetsförmedlingen genomför stora neddragningar på sina kontor och sin personal under tiden som antalet
arbetslösa ökar kraftigt i samband med Coronakrisen och dess efterdyningar.
Samtidigt förbättrar riksdagen villkoren för a-kassa.

Jag tror därför inte arbetslösa kommer att kunna jagas lika hårt med blåslampa från arbetsförmedlingen för att söka jobb.

Kanske förbättras också villkoren för vad som händer efter 300-dagars perioden med a-kassa.
Skulle tro att det blir enklare att få förlängd a-kassa direkt istället för aktivitetsstöd och påtvingade tramsaktiviteter.
Det blir antagligen svårt för arbetsförmedlingen att organisera sådana aktiviteter till alla arbetslösa som tillkommer nu.
Senast redigerad av HAARP 2020-04-16 kl. 15:46.
Citera
2020-04-16, 16:31
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Jag är 55+ och har jobbat sedan tonåren. Jag känner mer och mer att jag inte vill jobba till 65-66 års ålder. Visst kan man ta ut pensionen några år innan 65, men det blir ju betydligt mindre pengar då.

Jag har lekt med tanken att bli frivilligt arbetslös vid 62-63 år och leva på A-kassa och inkomstförsäkring några år innan jag tar ut pension. Jag vet att det blir karens på A-kassan då, men det gör mig inget.

Jag har ingen eftertraktad utbildning eller andra meriter, så chansen (eller snarare risken) att faktiskt få ett nytt jobb torde vara minimal. Jag är väl medveten om att jag måste söka jobb för att kunna få A-kassa.

Vad tror ni, går det att få ut A-kassa i 2-3 år utan några större krav på prestation? Eller kommer jag att tvingas ut på förnedrande ”praktik” ganska snart?

Är i din sits med där jag funderar i de banorna. Bytte jobb för ett par år sen, 55+ men det blev inte som jag hoppades tyvärr. Ledsamt att man är förbrukad när man har minst 10 år kvar att ge på ett bra jobb?
Citera
2020-04-16, 16:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jo, ingen som vet.
Risken finns att det inte finns några pengar kvar ändå. När man fyller 65 så blir det ett nackskott och en tårta till levande släktingar kanske.
Citera
2020-04-16, 16:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jo, ingen som vet.
Risken finns att det inte finns några pengar kvar ändå. När man fyller 65 så blir det ett nackskott och en tårta till levande släktingar kanske.
Citera
2020-04-16, 16:51
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Ja, om man i framtiden förväntas jobba till 67-68 år så blir det ju lite märkligt om man inte skulle kunna få A-kassa vid arbetslöshet. Vi får väl se om fackförbunden börjar driva frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in