2020-04-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Du har alltså läst domen och vet att det inte finns utrymme för överklagan?
Läs en gång till, plz!

Kontot jag replikerade till skrev att vi, för ett avgörande, skulle få vänta till efter en dom i HR.
Jag bara undrade hur målet skulle ta sig dit.
Citera
2020-04-16, 17:10
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
12 månader är drygt 1.500.000 kronor och just i detta fallet OM❗nu "Smartur Steffe" (tror han ja) ... blir helt frikänd från mordet på L*na Wesstr*m vid den slutliga domen, så kommer "Smartur Steffe" tror han ja att begära ett skadestånd för minst 4 månader vilket kommer att bli drygt 500.000 kronor.

Om i sådant fall sker, blir det nog med största sannolikhet en resa till USA, eller vad tror du om detta ?

Mvh/ @JokerMannen
Han kan få för förlorad arbetsinkomst och lidande. 1000:-/dygn för lidande. 120.000:- i lidande. Skulle han haft 95.000:- netto i månaden då enligt dig?
Citera
2020-04-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Gläds med honom att änligen få återförenats med den familj som möter upp med varma kramar.

SD ❗En normal familjefar, tillåt mig gråta åt eländet

1: / "Dom har ingenting på mig"

2: / Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

"Smartur Steffe" tror han ja

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-16, 17:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nä tveksamt. Det lutar åt luffarschack på offentlig plats som parets gemensamma fritidsintresse i fortsättningen. Redan tipspromenad vore att utmana ödet.

Nä det kommer att vara buissness as usual med deras hobby. Övertygad om det. Dom kommer att utmana ödet. Frågan är bara om han får hybris och skaffar sig en ny älskarinna.
Citera
2020-04-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han kan få för förlorad arbetsinkomst och lidande. 1000:-/dygn för lidande. 120.000:- i lidande. Skulle han haft 95.000:- netto i månaden då enligt dig?

Tror ju denna tråden gjort så SDs skadestånd kommer att höjas avsevärt. Bara den visar ju vilken ofantligt skada en människa kan drabbas av genom att bli uthängd och dömd av massan.
Citera
2020-04-16, 17:21
Medlem
Citat:
Kan du få ersättning för den tid som du satt häktad?

Jag läste någonstans om ett belopp på 20.000-30 000 kr i månaden. I Sds fall skulle det då bli 160 000-240 000 kr för senaste häktningen. Det finns massor att läsa och googla på. Men en liten länk:

https://www.jk.se/skadestand/frihetsberovande/

Detta är ju under förutsättning att han verkligen får en dom på att han är OSKYLDIGT anklagad. Eller kan det också bli om han är friad i "brist på bevis"? Eller har det samma betydelse?

Frågorna är många - åtminstone för mig. Många andra verkar tvärsäkra på allt de skriver. Jag är det inte. Jag har inte tillräckligt med kunskap.
Citera
2020-04-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kommentaren finns inte med i FUP.
Han uttryckte sig vara född utan nerver i ett pelletsforum. Sannolikt handlade det om hans sätt att framställa sig som rolig.

SD är en taktiker som verkar ha en rationell förmåga att separera logik och känslor, men det är inte särskilt logiskt att fnissa och skratta när man är den åtalade i en mordrättegång

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Jo jag har läst det; att han säger att han skrattar när det kommer grodor ur folks munnar
och när han min något roligt ur berättelsen bakåt som han skrattar åt.
Nej själv klart är det malplacerat att skratta allt som oftast i det här fallet, som tilltalad.
Särskilt som han säger att han vill hålla en neutral linje.
Men han ser det på annat sätt än vi tydligen.

Jag var bara nyfiken på hur han uttryckte sig när han sa att han saknade nerver,
vilket för mig är ett anmärkningsvärt påstående.
Citera
2020-04-16, 17:24
Medlem
Citat:

4 månader och drygt 500.000 kronor till "Fnitter-Pelle" OM❗vederbörande friförklaras från mordet på L*na Wesstr*m vid den slutliga domen.

1: "Dom har ingenting på mig"

2: "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

3 Du svarade aldrig på min tidigare ställda fråga till dig gällande en ny USA resa med lyxhotell och bubbelpol samt lite hummer och champagne 'o clock at the night ... OM❗SD nu frias helt från mordet på LW och sedan får sitt lilla skadestånd förstås

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-16, 17:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag blir ganska förvirrad av det som rapporterats idag från rättegången om blod/DNA från SDs skor.

Ska man tolka forensikern idag som att det har visserligen påvisats blod på skorna lite här och där, och att det DNA som påvisar att det kommer från LW behöver inte komma från blodet, även om det fanns blod där också?

NA:

"På skorna har det hittats dna från både Lena Wesström och 45-åringen."
//
"Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor."

https://www.na.se/artikel/just-nu-expert-fran-nfc-det-finns-dna-fran-tva-personer-pa-lena-wesstroms-ring-folj-direktrapporten- fran-rattegangen-om-hjarstamordet

FUP:

Aktbilaga 157 B
sid 332
: -------------------
"På den övre delen av den vänstra skons plös, insida, reagerade luminollösningen
Bluestar som för blod.
Vid kontroll i vanligt vitt ljus kunde blodliknande besudling
iakttas
på det material som fanns innanför det yttre nätliknande materialet. Detta område
förprövades med blodförprövningsmedel och gav reagens som för blod. Den röda pilen
på bilden nedan visar det område på insidan av plösen som reagerade som för blod.
"

Aktbilaga 157 B
sid 337:
----------------------------------------
" De blodliknande besudlingarna var knappt synliga i det yttre nätliknande skiktet men syntes
tydligt i det tätare bottenskiktet innanför. Det såg ut som att blodet spätts ut/sugits upp
och spridit ut sig i det tätare bottenskiktet.
"
Aktbil 157 B
sid 339:
---------------------------------------------------------

Bra bild på plös, de synliga besudlingarna innanför yttre plöstyget och det inre skumfodret
Fem spår säkrades från plösen; S 191-S195.

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:71240a8393f5f151b35e78781e68a271

Aktbilaga 160
sid 114:

Alla proven gav positiva leuko. Alla prov påvisade blodförekomst, utom S 195.

Prov S 193 visar positivt på DNA (Grad +4 för L*ena Wesström och Grad +4 för S*tefan Davidsson)
"Bit av plös. Vänster sko (G121), skumstoppning inuti plös,
positiv med leuko.
Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys
påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA frän minst
två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t
kommer från Lena Wesström (Grad +4)
, om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten
talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från Stefan
Davidsson ( Grad +4)
, om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för
att DNA:t inte kommer från någon av de övriga under jämförelse
material nämnda personerna ( Grad -4). "
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:4b99bd5d1e882818359417d6ba9cfc07

Nu citerar jag mig själv för att visa hur svårt det är att kunna tolka de bevis som finns.

DNA:t under L*enas ring är ett annat exempel.

Vad gäller skorna så har jag svårt att se att det är rimligt att människor som är nämndemän ska kunna med lätthet kunna själv dra slutsatser av det som forensikerna under rättegången redovisar.

Jag har ännu inte hunnit lyssna på den delen av förhören.

För mig som har försökt dra slutsatser i FUP av det som framkommit tror jag att blodet på skon kommer från L*ena, men det går inte att avgöra det rent tekniskt.

Hur stor är sannolikheten att just på denna röda fläck på insidan av plösen, som med två olika analyser som ger positivt utslag för blod( även synligt för blotta ögat) återfinns DNA från just L*ena?

Att det sedan även finns L*enas blod på tvättmaskinen trots storstädning av ett helt team, är ju ett under.

Jag misstänker starkt att domaren har haft en stor påverkan i frågan av att frikänna SD. Hur sjutton ska vanliga människor förstå dessa analyser och kunna ta ställning så snabbt i skuldfrågan efter 20 rättegångsdagar?

Det finns ingen logik i det.
Det borde ta många dagar att gå igenom materialet?
Citera
2020-04-16, 17:43
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan dock riskera att slå tillbaka på honom, ponera att SD nu blir frikänd och stämmer den - numera myndige - sonen för förtal.

Nja, att utifrån att uttala sina rädslor grundade i det trauma han varit med om, löper han inte den minsta risk för någon stämning.
Stefan verkar inte bli dömd för mordet, men de allra flesta vet ändå att kräket är skyldig.

Har Stefan nån liten ponny hemma på loftet, inser han att ett förtalsmål inte gynnar honom ett dugg.

Att sonen uppmanar till läsning av FUP, bör ju ses som en uppmaning till att förkovra sig i fallet.
Gör man det, har man inga problem med att förstå sonens beslut att skiva som han gör om sina känslor kring fallets vändning.

Davidssons lär bli varse om hur körda de nu är, trots avsaknad av fällande dom.
Citera
2020-04-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Föreslår att ni lyssnar/tittar på den absolut sista filen i rättegången.

Är det Vi*eka E*ander som är sista?
Citera
2020-04-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Är det Vi*eka E*ander som är sista?
Jag menar den 47:e delen - det står "De mystiska samtalen" - känsliga tittare varnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in