2020-04-16, 09:30
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det tycks just nu som att frågan om du har släktskap med Kalle Anka inte kommer att kunna fastställas av Örebro TR, eftersom nu allt tyder på att SD kommer att frikännas.

Det tycks mig som att alla de som satsade på 'Team Åsa Hiding' olyckligtvis satsade på fel häst.
Miljoner av skattepengar har tagits i anspråk (insatsstyrkor också), tonläget har varit högt (svansföringen också) och så verkar det nu som av allt det här högljudda, det till slut bara bidde en tummetott (pun intended).

Den senaste tiden har jag huvudsakligen fått ägna mig åt corona, så mina besök i tråden har fått stå tillbaka. Döm då om min förvåning när jag igår vid middagstid kollade tråden och får se att SD hade släppts på fri fot.

Det här frisläppandet kan knappast innebära något annat än att tingsrätten i sitt domslut kommer att landa i att det inte går att fälla SD för nåt brott öht, allraminst då för mord.

Under hela min tid i denna tråd har jag påpekat det osmakliga (och brottsliga!) i att utpeka en odömd person som mördare.
Visst går det att förstå att psykologiskt "undernärda" individer kan ha ett behov att i form av flockgemenskap under anonymitet få ägna sig åt att utpeka en person som mördare trots att ingen dom fallit, men det är ingen hedervärd sysselsättning. Det är klassisk lynchjustis, ingenting annat!
Flashbacks verkligt dystra sida och som tyvärr ger irreparabla skador.

Man skulle ju också kunna uttrycka följande....

Visst går det att förstå att emotionellt "undernärda" individer kan ha ett behov att i form av flockgemenskap under anonymitet få ägna sig åt att utpeka en person som allt igenom ond, omoralisk och full av synd trots att det då är BrottsOffret man svartmålar, men det är ingen hedervärd sysselsättning. Det är klassisk lynchjustis, ingenting annat.
Flashbacks verkligt dystra sida och som tyvärr ger irreparabla skador.

Ett rätt logiskt utfall av en dylik strategi, som varat under nästan två års tid, är att Den eller De som misstänkts ansvara för Lenas död i framtiden får ta konsekvenserna av detta i sin nyfunna verklighet.

Kampanjen mot Lena har förts rätt anonymt här och i skenet av det får de personer man just nu har koll på, fd makarna Davidsson och Jerry G, klä skott för det.

Finns en poetisk typ av rättvisa i det som jag själv ser det.

Folket i Hjärsta har en gemensam uppgift nu.

Ha koll på dåligt mående, rädslan och oron som lär finnas hos alla inblandade barn.
Stötta och hjälp dem när och om behov synliggörs.
Den här historien är inte slut på långa vägar, tyvärr....
Citera
2020-04-16, 09:31
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Hur kan man se med blotta ögat att det är en spärmafläck?

När kjolen återkom från NFC såg man en för ögat synlig fläck som visade sig ha reagens för sperma.
Hur i helskotta kunde ansvarig forensiker missa att begära undersökning av fläcken vid första sändningen till NFC? Vem var det som gjorde den katastrofala missen och inte minst hur många fler missar är gjorda? Medvetet eller omedvetet?
Citera
2020-04-16, 09:38
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja som till exempel de mörka hårstråna, till dem har vi inte fått någon godtagbar förklaring, väl?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Hårstrån utan intakt hårsäck är nästintill omöjliga att utvinna DNA ur.
Citera
2020-04-16, 09:43
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
När kjolen återkom från NFC såg man en för ögat synlig fläck som visade sig ha reagens för sperma.
Hur i helskotta kunde ansvarig forensiker missa att begära undersökning av fläcken vid första sändningen till NFC? Vem var det som gjorde den katastrofala missen och inte minst hur många fler missar är gjorda? Medvetet eller omedvetet?

Det är verkligen en miss, sådant ska/får inte hända, vem som är ansvarig för detta lär aldrig redovisas offentligt då tigs det.
Citera
2020-04-16, 09:44
Medlem
Honan6s avatar
Var det MV som skrev att svaren fanns att finna i det stora utredningsmaterialet?

Det ÄR mycket allvarligt att den misstänkte var personligt vän med två av personerna som ansvarade för och utförde de tekniska undersökningarna. Jag är rädd för att det har missats avsevärt mycket mer än SD:s spermafläck.

Jag tror det finns skäl för ÅH att i samband med en överklagan till HR plocka in andra forensiker för en ny genomgång och undersökningar. Om det skulle visa sig saknas protokollfört material, så vore det en rejäl skandal, men så illa kan det väl inte vara?
Senast redigerad av Honan6 2020-04-16 kl. 09:46.
Citera
2020-04-16, 09:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Och det finns många med mörka hårstrån, inte SD förstås men många andra.

(Rimligen bör man åtminstone kunnat utesluta att det är LW:s)
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-16 kl. 09:47.
Citera
2020-04-16, 09:46
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
jag har varit tveksam till att detta åtal skulle hålla hela tiden just för att det inte blev någon omhäktning och att åklagaren inte vid det första försöket kom över nivån skälig misstanke. Däremot har det förvånat mig att tingsrätten gick med på häktning i augusti förra året trots att något mer graverande förutom skvaller och spekulationer har kommit fram.

Nåja, då hade man ju fått svar från NFC
Citera
2020-04-16, 09:48
Medlem
ulliperssons avatar
Jag tror att vi kan konstatera att Stefan är för smart och vältalig i rättegången att det ska finnas tvivel för hans skuld. Då ska han frias. MEN inför HovR får vi se..
Citera
2020-04-16, 09:54
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner

Exakt, den enda delen av håret, som innehåller celler med cellkärna är hårroten, där dna går att utvinna troligtvis fanns ingen hårrot på hårstråna.
Citera
2020-04-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jösses Reimer.
Ha ha ha ha ha ha ha.

Från den dagen Lena försvann och när hon senare hittades död, så har det nystats upp en historia som inte ens går att fantisera ihop.
Vi har fått lära känna ett gäng mycket märkliga individer med mycket märkliga beteende.
Lögner, svek, skyddande, rädsla, skvallrande till polisen, undanröjande.

- Men du måste väl veta om du heter Hanna i alla fall, människa !!
- Eehh...Aahh...jag vet inte...jag minns inte...eehh va?...jag säger i alla fall samma som Stefan.

En pastor, ett par, Geo burkar, loggningar, raderade loggar, och till slut ett mord !!

Det har ploppat upp nya konstiga saker varje vecka, typ.

Och när vi inte kunde tro att nåt mer konstigt kunde hända.. SÅ HÄNDER DET HÄR !!!!!!!
Ha ha ha ha ha ha... Jag dööör Reimer. Orka !!

Vi får acceptera att en mördare och medhjälpare går på gatorna i Örebro i några veckor till.
Sen gör vi om allt i Hovrätten igen - Och hoppas att dom åker in båda två.

Men fram tills dess skall det bli spännande och höra hur livet bland grannar och Geo-vänner har det i Örebro. (förmodligen ligger väl alla o knullar, men det skall bli intressant o höra hur nästa event ter sig, för kungen o drottningen är ju säkert på plats med narren JG, och resten av hovet kommer väl knäböja)

Jadu Reimer, själv börjar jag bli för gammal för sånt här. Hjärtat orkar inte.

Instämmer med det du skriver. Helt galen historia som överträffar dikten. Jag skulle ge rätt mkt för att vara en fluga på en grannes axel. Ja då kan jag ju flyga runt på flera axlar till och med
Hur som, känner med LWs anhöriga och de som vittnat om SW. Känns skrämmande.
Citera
2020-04-16, 10:11
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du vet lika bra som vi andra att SD är skyldig. Det vet rätten också. Problemet är att de stod och vägde. De släppte honom i väntan på en dom som väntas bli friande i brist på bevis. Här blir inget totalt friande från brott. HR är nästa instans och de kan döma annorlunda. Det är många ute i samhället som är förbannade, och hade jag varit Stefan skulle jag se mig över axeln.

Vilka inkluderar vi andra "talar" du för hela tråden?

Hur vet du att "de" stod och vägde?

Är det ett indirekt hot du skriver, mitt sista fetade?
Citera
2020-04-16, 10:30
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Efter som detta mordfallet intresserar mig med stor kraft skall jag åter på nytt gå igenom allt material som jag har för att vara säker på att jag inte har missat någon viktig detalj.

Gott folk nu är det dags att vi hjälper polisen och KammarÅklagaren Åsa Hiding, det vill säga, ni som har partikuljära misstankar var vänlig kontakta polisen och berätta, och ni som sitter inne på viktig och för polisen hitintills okänd information, var vänlig kontakta polisen.

Det vore en ren katastrof om detta mordfallet skulle förbli ouppklarat efter ett sådant långvarigt och påkostat arbete inom polisen.

Mvh/ @JokerMannen

Men vad snackar du om??
Tror du på allvar att någon här har viktig information om fallet som man inte delgett polisen??

Att du väljer att göra det nu EFTER avslutat rättegångsförhandling ökar ju inte direkt din trovärdighet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in