2020-04-16, 00:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Autistisk får du vara själv din pungkula. Om du inte kan relativisera beror nog på ditt förståndshandikapp så jag tänker inte lägga mer tid på det.

Jag kallade inte dig autistisk, kan du inte relativisera?
Citera
2020-04-16, 00:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja lite, men mitt tips är att inte få c19, det är det bästa och sedan när det kommer ett vaccin som kan skydda resten av världen som har inte har blivit smittade så är du safe. Men det är vad jag tror och du vet vad mamma sa att du ska aldrig lita på en främling.

Min mamma är en god kvinna, men även hon har sina svagheter, som vi alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du driver?
Det är två mycket tydliga läger här- pro Tegnell vs anti-Tegnell.

Nej, Sverige har aldrig varit så här enade sedan andra världskriget.
Och det är mycket tydligt att det finns troll som vill hitta på att det råder splittring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är taktik, ju mindre Lövet pratar desto bättre, du ska veta att det finns anställda personer som ger han tips hela tiden hur han ska tänka.
Ibland bryter huvudpersonen ur från influenserna och skapar egna beslut, men det händer knappast med Lövet för han är för dum.

Så är det säkert.
Citera
2020-04-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Har människor börjat förlika sig med tanken på en recession ner till 50-talsnivå i nåt decennium och gulag-lägermiljö i några år?

Jodå, bara att förbereda sig för frälsningsarméns soppköer och slagsmål om sista brödsmulorna, allmänt kaos, Mad Max scenarion helt enkelt....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
WTF tycker du att hon verkar lugn och sansad eller? Först krävde hon Tegnells avgång när hon pratade men en journalist. Han skrev en artikel om det. Hon förnekade på twitter att hon någonsin sagt det och kallade det usel sensationsjournalistik, varpå journalisten la ut ljudfilen.... och hon raderade genast tweeten.

Om hon beter sig som ett hysteriskt rysstroll, då är det väl inte mitt fel om folk uppfattar henne som ett hysteriskt rysstroll eller? Skulle säga att min diagnos var påfallande klockren tbh
Jag känner henne inte, har inte ens sett henne på tv men hon är en högutbildad kvinna och troligen helt sansad. Twitter är det många som gör bort sig med om du inte märkt det. Det är samma med dig, jag kan inte avgöra om du är hysterisk över detta eller inte.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Sverige har smittan spridits kontrollerat och vi har fortfarande ett fungerande samhälle.
Var har den spridits kontrollerat, menar du?

I Stockholm?

Kommer Malmö, Göteborg, Norrköping, Umeå och Karlstad inte ha okontrollerad smitta de nästa fyra veckorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Har människor börjat förlika sig med tanken på en recession ner till 50-talsnivå i nåt decennium och gulag-lägermiljö i några år?

Ja gud ja- skadar iaf inte att förbereda sig psykiskt ju!
Inhandlat handeldvapen samt vänjer mig vid att käka havregryn och konserver- om inte annat sparar jag jävligt mycket pengar till när detta är över-rekommenderas!
Då blire fest! Tänk dig!
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Glöm det, vi är i startgroparna av det här helvetet.
Tänk januari 2021, då kommer sverige börja öppna upp.
Andra ländet kommer öppna upp mycket tidigare eftersom de agerat snabbt och hårt. De kommer öppna upp kontrollerat steg för steg.
Vi kommer stänga mer och mer, samt mer uttdraget. Vi kommer få stora problem snart
Varför utdraget? Vi har redan misslyckats med att skydda äldre, svaga och sjuka? Att stänga ner bit för bit framöver är väl helt onödigt? Lite som Finland gav upp med Helsingfors då det redan var försent.
Citera
2020-04-16, 00:37
Avslutad
Statsepidemiologen verkar då anse att Norge och Danmark är mest lämpliga att jämföra oss med... Eller ”enda” länderna vi kan jämföra med pga ungefär samma metodik och levnadsförhållanden:

Citat:
(...)anser att vi bara kan jämföra oss med länder som använder ungefär samma metodik som Sverige och där levnadsförhållandena är likartade.

Enligt SMI går det därför i praktiken bara att få fram ungefärliga jämförelsetal genom att titta på erfarenheterna från Norge och Danmark”

Sorry, fel pandemi... Som passade oss bättre 😎 (För övrigt nästan absurt låga dödstal när man ser siffror från det idag)

Citat:
Högre dödstal i Norge och Danmark

I Norge kulminerade influensaepidemin tidigare än i Sverige och där drabbades många av influensan innan vaccineringen hade kommit i gång på allvar. I Danmark valde man att enbart vaccinera riskgrupperna. Både Norge och Danmark rapporterade 0,29 fler döda per 100 000 invånare än Sverige. Med motsvarande dödstal hade ytterligare 27 personer avlidit i Sverige på grund av influensan 2009.

Vaccinet skyddade dessutom svenskarna mot den andra influensavågen under 2010 och 2011. Därmed sparades ytterligare 30 liv.

Lätt vara efterklok

Men, påpekar Annika Linde, även om pandemin slog mildare mot Sverige jämfört med andra länder på grund av vaccinationen räddades trots allt väldigt få liv i förhållande till kostnaden för vaccinet. Och i relation till att cirka 150 människor drabbades av narkolepsi var 60 räddade liv sannolikt för få sett ur etisk synvinkel.”

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/februari/smi-missvisande-statistik-om-antalet-raddade-liv-under-pandemin/
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Att det inte serveras mat på IKEA längre. Varm mat. Någon i en annan tråd sa att de bara serverade fika. Jag blev lite besviken då. Så det går alltså? Är inte orolig för smittan direkt. Barn i skolåldern så är redan fucked. Mer orolig för att folk ska kolla konstigt på mig för jag är sjukt pollenallergisk. Det är så där anmärkningsvärt så människor ryggar tillbaka. Nyser och snorar utav helvete. Överväger mask men då blir jag väl ännu mer uttitad.

Tänkte åka till Uppsala. Boländerna.
Jaa, där ser man. Du kan ju äta på chopchop och handla en påse köttbullar på Ikea annars.

Uppsala ska du inte åka till, avvakta då hellre där du är istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Många verkar vilja jämföra länder lite hur det passar dem. Inklusive Tegnell.

Går tex inte att jämföra Sverige med Belgien rakt av även om de har nästan lika stor befolkning.

Ska man göra det ska man ta de andra faktorerna med i beräkningen för att det ska vara "rättvist".

Helst ska man inte jämföra så pass olika länder i karaktären, tror Norge och Finland är mer rätt att jämföra med, och då är per capita fullt tillräckligt som underlag då länderna har liknande befolkningstäthet.
Vill han jämföra så kan han göra det ned Grekland men han vågar inte utan tar ett land som är hårt drabbat. Samma antal invånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in