2020-04-15, 23:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/

Undrar om svensken efter 100.000 döda fortfarande dyrkar Tegnell och tycker att regeringen gjort ett bra jobb att stoppa smittan.

Skulle inte tro det va.

Undrar om svenskar blir arga när det visar sig att månen var gjord av ost?

Hypotetisk idiotfråga
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han hade ju helt rätt. Vad betyder "invånare per capita"? Hur kan lombardiet vara 20 gånger större än Sverige när hela italien bara är sex gånger större?

Men snälla rara, är det så svårt att fatta att det var ett typo och att det menades döda per 1M?
Lombardiet har Befolkningstäthet = 420 invånare/km²
Sverige har Befolkningstäthet = 22,7 inv./km²
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Folk, speciellt svenskar är idioter. Finns ingen bättre beskrivning (jag är själv genetiskt svensk)

Nej, så är det inte.
Citera
2020-04-15, 23:31
Medlem
DikTs avatar
Lite nyfiken på hur ni som känner trygga med Sverige hantering tänker.

1. Vår hantering är bäst. Punkt. Om bara Spanien, Italien och övriga "problemländer" hade gjort som oss så hade det varit mycket bättre där.
2. Vi är speciella i Sverige. Här är inte viruset lika farligt(?) så vi behöver inte ta till lika skarpa åtgärder.
3. Alla måste ändå bli sjuka innan ett vaccin är klart, så det är lika bra att "köra på".

Det känns som en blandning mellan punkterna här på forumet med flest i "kategori 3"?!

Följdfrågorna blir sedan:
1a) Det betyder att i princip allt vi vet om bekämpning av pandemier är fel. Vad grundar ni det på?
2a) Vad är det som gör oss speciella mer konkret? Visste FHM detta innan, eller chansar man?
3a) Det bygger på att man blir immun (även om man drabbas lindrigt), vore det inte bättre att vara försiktig till man vet att detta stämmer? (särskilt om man är dåligt förberedd). Skjuter man upp smittan kan även bättre behandlingsmetoder hinnas tas fram?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Undrar om det i slutändan blir rätt lika överallt. Man kommer inte undan de små Coronaliven. Vad som kan göra skillnad är hur sjukvården hunnit med.

Jag bara spånar men...

Ja, det är rätt rimligt att tänka sig. Och har man då inte tagit de skållade råttornas panikstrategier så har man ekonomi och uthållighet i bättre kondition. Sen ska man inte undervärdera riskerna med att låsa in ett folk i ett år, eller två, eller tre..
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns rent spontant som att Dr Tedros är en hyvens man som blivit lite missförledd. Jag tror vi alla är "lite" körda just nu.

Ja lite, men mitt tips är att inte få c19, det är det bästa och sedan när det kommer ett vaccin som kan skydda resten av världen som har inte har blivit smittade så är du safe. Men det är vad jag tror och du vet vad mamma sa att du ska aldrig lita på en främling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/

Undrar om svensken efter 100.000 döda fortfarande dyrkar Tegnell och tycker att regeringen gjort ett bra jobb att stoppa smittan.

Skulle inte tro det va.

Och just dom forskarna sitter på facit menar du?
Som kärringen på karolinska som sa att vi skulle ha 8000 på iva i mitten av april?
Citera
2020-04-15, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Återstår att se? Vadå menar du?

Man var tydliga med att man ville skydda de äldre och försöka dämpa smittspridningen. Nu är vi en av de med högst dödlighet per capita och de äldre dörr som flugor på äldreboendena medans vårdare saknar skyddsutrustning.

Finns inget se, man har redan misslyckats kapitalt. Kommer aldrig förlåta dom för det här. Riktiga as allihop i regeringen. Borde straffas.

Ochom lika många eller fler dör i andra länder innan detta är slut?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tegnell pratade om att vi har modeller om hur man kan räkna ut sånt utan att mäta hela befolkningen, den där snubben är livsfarlig med sina uttalanden.

Så 20% Kan man nog slänga i sjön? Man kan bara gissa med andra ord.
Citera
Medlem
DIdes avatar
Fascinerande att FHM inte insett att äldreboenden kommer att få många fall.
Vi som anhöriga får inte besöka men de som jobbar där verkar inte ha några begränsningar eller varit under någon som helst riskanalys.

Jag åker från mitt garage till mitt jobb om jag behöver, även det med parkering i ett för tillfället nästan tomt garage. Sitter i princip ensam på jobbet och har möten via video. Övrigt arbetas det frän hemmet. Så ser det ut i de flesta svenska hem.

Många svenska har sina äldre på boenden. Jag tror att de flesta äldre på boenden är just svenskar (invandrarna har ännu inte nått den åldern i samma antal ännu) och har vanliga svenska barn i medelklassen som gör som jag, försöker följa rekommendationer om handtvätt, avstånd mm.

På äldreboenden jobbar idag mestadels invandrare. De bor i lägenheter, ofta i invandrartäta områden och kanske till och med i stora familjer. De umgås mer eller mindre som vanligt och det är redan konstaterat att covid är vanligare i "vissa" områden. De åker ofta till jobbet kommunalt vilket är nästan ovanligt att svenskar gör utanför de tre storstäderna. Det är väl nästan bara stockholm där det är vanligt för en svensk att transportera sig per t-bana eller buss till arbetet.

Det korkade i att inte inse att man utsätter de gamla för en starkt ökad risk genom att ha ovan nämnd personal, samtidigt som man förbjuder anhöriga att besöka sina äldre, är fantastiskt. Sedan undrar löfven varför våra äldre blir sjuka. "Är det anhöriga som smugit in?" Va fan, djäkla sossejöns!!!

Om sosse- och vänsterfascister bara en enda gång kunde dra huvudet ur sina rasiströvar och bortse från hudfärg och istället BARA titta på riskhantering och riskgrupper så skulle de kunna våga dra slutsatsen att vissa av de som jobbar på dessa boenden skulle bytas ut och ersättas av annan personal under den begränsade tid som krävs. Permittera med lön eller höj ersättning mot att de bor kvar på boendet under nedlåsningstiden.

Jag tror att vi med äldre inte går och besöker med smitta om vi kan låta bli men vi tillhör generellt en grupp med garanterat lägre riskfaktor än vad de anställda vid våra boenden har.

Nu får vi snällt sitta på avstånd och se hur stat och regering kanske tar livet av våra föräldrar med hjälp av invandrare som ofrivilliga och kanske oförstående bödlar. Vi tillåts inte ens ta farväl när de väl smittas och avlider.

sveriges goda idioter till medborgarvänstermpsossar lyssnar och tackar löfven och tegnell. De till och med beundrar deras fasthet, styrka och förnuft. Ooooootroligt!!!!!

Jag vet inte vad jag skall tycka om detta. Det är som om någon under de senaste 15 åren vänt upp och ner på sverige och de korkade hyllas som de smarta och bästa. dum är bra och smart är kass.
Senast redigerad av DIde 2020-04-15 kl. 23:49.
Citera
Medlem
Nu har det verkligen satt fart i många fattigare delar av världen. Det tog lång tid, men Indien till exempel har snart lika många fall som Sverige och rapporterar över 800 nya fall idag. Sydamerika kommer också starkt. Idag rapporterar Peru 1200 nya fall. Det kan bli rena slakten i många länder inom några veckor.
Citera
2020-04-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns rent spontant som att Dr Tedros är en hyvens man som blivit lite missförledd. Jag tror vi alla är "lite" körda just nu.

Det vidriga kommunist Kina skall få betala för sina virus de sprider över världen. ”Made in China” på något skall bli en symbol som står för folkmord och dödliga virus. Hata kommunister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in