2020-04-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Indiciekedjan är stark, så pass stark att den enligt mig bör räcka till en fällande dom....men det är i "people´s court" och tydligen inte i tingsrätten. Lite patetiskt blir det i detta fallet då man klart och tydligt kan pussla ihop indicierna till ett solitt finger som klart och tydligt pekar ut mördaren: Stefan Davidsson. Okej om han lyckats begå mordet snyggare med färre spår och utrymme för alternativa gärningsmän men det har han enligt mig misslyckats med. Juridik handlar inte om vad som är sant utan om vad som kan bevisas. Det finns ingen anledning att efter detta frisläppande börja tvivla i skuldfrågan om man läst fup och följt rättegången. Hoppet står till hovrätten, där möjligheten finns att Hanna eller möjligtvis JG kommer till sans och inser att de hjälper en mördare komma undan. Personligen tror jag endast Hanna Davidsson sitter inne på information som kan ändra domslutet.

Antingen är hon sanningsenlig och logisk i sina svar och har ingen anledning att komma ihåg,
eftersom hon inte haft anledning att stödja LW under all tid, dvs samarbeta i förhören,
då LW hade ihop det med hennes make då hon själv var deprimerad - utan vill stå utanför och bara vara ett ofrånkomligt vittne -
eller så ljuger hon otroligt bra, både då hon tiger och då hon talar.
Kan man ljuga så coolt?
Citera
2020-04-15, 20:16
Medlem
Jag lutar åt att hela rätten "vet" att han är skyldig, inkl advokaterna. Men det finns inte tillräckliga bevis för att fälla honom rent juridiskt. Det kan vara något sådant. Har de inte någon annan gärningsman på lut överhuvudtaget, så släpps han enbart i brist på bevis och inte på ett klart frikännande. Det är skillnad. Det innebär att han alltid kommer vara misstänkt gärningsman, om än inte formellt.
Citera
2020-04-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Nej.

OK, det vet jag nu - också ..att det gäller inte i mordrättegångar.
Citera
2020-04-15, 20:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Advokaten kan inte veta, men däremot kan han tro att han vet.

SD har väl med sin psykopatiska (!) förmåga lyckats övertyga advokaten om att det är HD som är mördaren och också gett en mycket trovärdig men lögnaktig förklaring. Advokaten tror helt på SD:s historia.

Eftersom SD enligt sin egen historia inte på något sätt är inblandad i mordet eller förberedelserna till det så kan han berätta allt för advokaten. Om SD hade erkänt mord eller medhjälp till mord hade advokaten varit tvungen att avsäga sig målet eftersom han inte får ljuga.

Sedan medger SD för advokaten att han har hjälpt HD att dölja mordet efter att det har skett.
Eftersom det inte är skyddande av brottsling han är åtalad för så är det riskfritt att berätta det för advokaten som då inte behöver avsäga sig målet.
Advokaten har tystnadsplikt om SD berättar om brott som inte åtalet gäller (tror jag).
Det här är förstås spekulationer.

Det är just det här som är kärnan i vad jag funderar över. Hur fungerar försvarsadvokatens tystnadsplikt i en sådan situation? Vilket fint hårklyveri finns det i vad som klienten är åtalad för och inte och var därmed går gränsen för när advokat kan ha tystnadsplikt men ändå använda det som argument? Vi ska också komma ihåg att Hiding öppnat upp för att MGMG SD kunnat begå mordet med hjälp av någon fler. Vilket är en utvidgning som borde göra det ännu mer vanskligt för Backman att hålla tyst om annan persons involvering om det inte är solklart vilka roller SD och denna okända haft i dramat. På vilket sätt kan ett utpekande av MGM mot ny MGM sätta den första på fri fot utan att det tillkommit ny bevisning? Vilken typ av vittnesmål eller bevisning som ändå inte är ny kan innebära detta?

Situation:
Klienten säger att han är oskyldig.
Klienten påstår att han däremot vet vem som är skyldig. Klienten yppar det för sin advokat.
Advokaten lägger fram detta till TR. TR köper det rakt av utan att behöva veta vem som är den utpekade egentligt skyldiga eller att de har indicier eller teknisk bevisning mot denna alternativa GM? Klient går fri.

För det första, om klient säger till advokat att det inte var han utan en annan, på vilket sätt är detta användbart för advokaten så pass att klienten återfår frihet utan att en ny undersökning upptagits mot den nya utpekade? Förstår inte riktigt. Förklara gärna ni som är juridiskt insatta. Ursäkta rörigt skrivet men försöker förstå hur det fungerar.
Citera
2020-04-15, 20:21
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om SD är den skyldige (vilket jag tror) så kan det vara så att han ändå har angett en annan person som mördare. Eller skyller ifrån sig.

Om det stämmer så kommer vi få se på andra bullar fortsättningsvis.

Jag hade hoppats att vi skulle fått se någon form av agerande sedan under dagen men vi verkar vänta förgäves. Hade hoppats att frigivandet av SD skulle inneburit att de fått korn på en annan GM. Nu verkar det som att han släpps fri bara för att TR menat att indiciekedjan inte håller? Eller räcker?

Eller kan vi förvänta ny insatsstyrka i arla morgonstund hos någon?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, kan inte tänka mig att Backman får tiga om en sån sak.

Det är just det jag sitter och försöker förstå. Var gränserna går för när man både skulle kunna använda en alternativt utpekad MGM som argument för frisläppande och samtidigt hävda tystnadsplikt om vem denne alternative MGM skulle vara.
Citera
2020-04-15, 20:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Måste ändå ge dig cred för att oförtrutet trots hemska påhopp ställt frågan "vilka objektiva bevis" det finns för att han utfört gärningen..till dom rabiata kärringarnas förtret.

Det är på sin plats att framhålla att du hade 100% rätt.
Jag förstår inte alls vad du menar med att jag skulle ha haft 100% rätt, du måste ha misstolkat mig på något sätt här. Så länge jag inte känner till någon egentlig bevisning mot SD kan jag helt enkelt inte göra en korrekt värdering av den.
Senast redigerad av Draifos 2020-04-15 kl. 20:53.
Citera
2020-04-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Men han hade väl också råkat tömma
mobilen på allt LW skickat?
Det kan vara så att jag missat något. Advokaten frågar nu: Har du läst allt Lena skickat? Fan - lyssnar jag så dåligt?
Citera
2020-04-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
I vissa brottmål krävs prövningstillstånd, det är HR som ska lämna prövningstillstånd, , lämnar HR prövningstillstånd kommer HR pröva målet på nytt i de delar som tingsrättens dom överklagats.

Hovrätten kan också begränsa prövningstillståndet till en del av målet

13 § För att hovrätten ska pröva tingsrättens dom i brottmål, såvitt avser annat än enskilt anspråk, krävs inte prövningstillstånd i andra fall än då den tilltalade genom domen som enda påföljd dömts till böter, eller frikänts från ansvar för brott för vilket det inte är föreskrivet svårare straff än fängelse i sex månader.

https://lagen.nu/1942:740#K49P13S1

Mord kan ge upp till livstid, alltså krävs inget prövningstillstånd.
Citera
2020-04-15, 20:25
Medlem
Som påpekats har SD med flera blivit uthängd. Det är inte på lösa boliner dock, vilket vi inte ska glömma.
Det kan vara så att vi alla har hemligheter som vi inte vill ska nå ut till allmänheten. Det är inte sannolikt att de flesta av oss har sån magnitud på liken i garderoben som SD och HD ändå.

* SD har haft en mångårig sexuell relation med LW. SD har även ljugit om det inför sin hustru tills han blev överbevisad. Han slutade dock inte träffa LW utan snart därpå återupptogs deras relation.
* SD har bevisligen haft för avsikt att döda HD och deras gemensamma barn i något sorts "lindrande" syfte, så som det framställts.
* SD har bevisligen hotat att ta livet av LW och en av hennes barn (A*on).
* Trion SD, HD och JG har alla raderat inlägg i sina telefoner. SD har även lyckats fumla så mycket på fotoknappen på sin Samsung att han tagit över 900 foton på stenbeläggningen utanför polishuset. Att det var ett halvt lyckat försök att skriva över tidigare raderad info förnekar SD.
* Den oefterhärmliga minnesproblematiken som de tidigare makarna Davidsson bjuder på är stundtals underhållande. Speciellt med tanke på att vissa saker kan återges med skärpa. Här utmärker sig HD på ett negativt sätt i förhören med en stor mängd "jag vet inte", "vill inte svara på det" "vet inte vad jag känner" "jag väljer att inte svara på det" och så vidare..

Punkterna nedan är även sånt som kommit fram som bi-material i utredningen men ändå visar på potensen som finns hos SD. Och HD för alla del.

* Strösselförhöret.
* Slå näven genom väggen i "samtal" med sin dotter.
* SD har haft sex på sin arbetsplats upprepade gånger enligt han själv. Kanske inte så kul för kollegorna att få reda på vad som försiggått på deras fikabord. Och nu kommer han väl tillbaka till arbetet om jag förstod det rätt.. Fram med handspriten!

Grannar, kollegor och närstående har all anledning att fjärma sig från dessa människor med ytterst tvivelaktig moral. Vi kan väl anta att byggbranschen redan har slagit stopp i maskin och inte blir det bättre ifall T*yrens har SD som anställd. Detsamma gäller kollegor till HD på sjukhuset som verkligen behöver skärskåda ifall HD, med sin minnesproblematik, är lämplig att föräras medicinskt ansvar på strokeavdelningen. Att universitetsanställda har häpnat över JG:s uppträde i TR är redan känt och omvittnat. Ta det ett steg längre och fråga vad han är för människa som raderar telefonens innehåll så att polisen inte kan ta del av konversation med SD/HD.

Ja, det var lite reflektioner. Fler kan mer än gärna fylla på med ytterligare punkter och tyckanden efter eget behag. En sak är i vart fall säker, vi backar inte om rättvisa för LW och hennes familj! Inte nu och inte i framtiden. De tre som aktivt bidragit till att försvåra utredningen (SD, HD och JG) kommer inte glömmas bort. Inte heller kommer vi att glömma grannar, bekanta och andra som bidragit med pusselbitar för att bilda en helhet som bringar förstånd i den brutalitet som ändade LW:s liv.
Inte heller ska vi glömma att backa upp LW:s familj!
Citera
2020-04-15, 20:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan vara så att jag missat något. Advokaten frågar nu: Har du läst allt Lena skickat? Fan - lyssnar jag så dåligt?

Citat:
Messengerkonversationen mellan Lena och Kenneth
Lena och Kenneth har haft kontakt via Messenger. Kenneth vill överlämna konversationen till
polisen då den innehåller viktig information kopplat till Stefan Davidsson från Lena. Kenneth
säger att konversationen på något sätt raderats
. Konversationen mellan dem är väldigt
omfattande då Lena är supersnabb på att skriva. Kenneth säger att han kan redogöra för
kilometervis av meddelanden från Lena som handlar om hennes relation till Stefan.
Kenneth har inte tagit skärmdumpar eller sparat det Lena skickat/skrivit till honom. Kenneth
förstår nu att han var en "backup" till Lena om något skulle hända henne. Det är inget Lena
och han uttryckligen pratat om, men Kenneth har fått "allt" skickat till sig. Han säger att han
alltid varit noga med att spara konversationen mellan honom och Lena. Då han rensat i
telefonen har han varit noga med att spara den. När Lena försvann förstod Kenneth direkt att
hon var död och att Stefan dödat henne. Det var anledningen till att han skickat ett mail till
förundersökningsledare Åsa och till polisen och berättade om att han hade viktig information.

s. 446

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519
Citera
2020-04-15, 20:26
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är tydligen regel ang 4 nämndemän vid stora långa mål. Detta har inget med Corona-viruset att göra. Läs det fetade längst ner i mitt inlägg.
En combo var det visst.
Citera
2020-04-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Men han hade väl också råkat tömma
mobilen på allt LW skickat?

Det är väl KJ vi pratar om? 430 sidor i fup med messengerkonversation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in