2020-04-15, 13:49
Bannlyst
Ungefär såhär går det till när man överklagar till Hovrätten.

Att överklaga till hovrätten
Är du missnöjd med tingsrättens dom har du möjlighet att överklaga domen till hovrätten. Det framgår av en bilaga till tingsrättens dom hur du ska göra för att överklaga.
I korthet krävs att överklagande ska ske skriftligt inom tre veckor från det att domen meddelades. Överklagandet ska skickas till tingsrätten som kontrollerar att överklagandet har kommit in i rätt tid. Om överklagandet kommit in i rätt tid skickas det och alla handlingar i målet till hovrätten.

Prövningstillstånd till hovrätten
I tvistemål och i vissa brottmål krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet. Det är hovrätten som avgör om den ska lämna prövningstillstånd eller inte.
Lämnar hovrätten prövningstillstånd kommer den att pröva målet på nytt i de delar som tingsrättens dom har överklagats. Hovrätten kan också begränsa prövningstillståndet till en del av målet.
Om du inte får prövningstillstånd gäller tingsrättens dom.

I vissa mål krävs det att hovrätten först tar ställning till om målet ska tas upp i hovrätten. Ett sådant ställningstagande kallas för prövningstillstånd. Det framgår av tingsrättens dom om det behövs ett prövningstillstånd eller inte. För att avgöra om ett prövningstillstånd ska ges, sätter en jurist vid hovrätten sig in i ärendet och redovisar det muntligt för tre domare. Domarna gör sedan en bedömning av tingsrättens dom och om det finns skäl att ge prövningstillstånd.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:
•När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.
•Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om tingsrätten dömt rätt.
•Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.
•När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet, till exempel att tingsrätten har begått ett allvarligt misstag.

Bevisning
Specificera vilken bevisning du åberopar. Personer som hördes i tingsrätten ska normalt inte höras även i hovrätten. Där spelas i stället den videoupptagning upp som gjordes av förhöret i tingsrätten.
•Ange vilken eller vilka videoupptagningar som ska spelas upp. Du kan också välja att begära uppläsning ur tingsrättens dom av vad hörda personer sagt vid tingsrätten. Du kan även begära att skriftlig och muntlig bevisning presenteras genom att du enbart hänvisar till beviset, så kallad hänvisning.
•Om du åberopar ny bevisning, ange vad det syftar till att bevisa (bevistema). Om det rör sig om muntlig bevisning, ange också vad personen i fråga ska höras om (förhörstema).
•I undantagsfall kan ytterligare frågor få ställas till en person som hördes vid tingsrätten (tilläggsförhör) eller ett helt nytt förhör hållas i hovrätten (omförhör). Om du begär tilläggs- eller omförhör ska du ange varför det behövs och ange förhörs- och bevistema för tilläggsförhöret.
•Ange adress och telefonnummer till personer som ska kallas till hovrätten.
•Ange hur lång tid förhör beräknas ta för personer som inte har hörts i tingsrätten och för tilläggs- samt omförhör.
•Om du inte åberopar någon skriftlig eller muntlig bevisning i hovrätten ska du ange det när du överklagar.
•Du behöver inte skicka in sådant material som redan skickats till tingsrätten. Allt material som tingsrätten haft tillgång till följer med till hovrätten.
•Processmaterial kan vid en huvudförhandling presenteras genom hänvisning till handlingar. Detta gäller yrkanden, inställningar, utvecklande av talan, skriftlig bevisning och tidigare upptagen muntlig bevisning (även videoupptagning).
•Specificera vilka handlingar du vill hänvisa till under huvudförhandlingen.
•Ange också om något särskilt tekniskt hjälpmedel behövs vid presentationen av bevisningen.

https://www.domstol.se/svea-hovratt/overklaga-till-hovratten/att-overklaga-till-hovratten/
Citera
2020-04-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag misstänker att det kan bli en sån där klassisk "pinsam tystnad" på kontoret på måndag morgon.

- Jaha, där sitter ni i soffan som jag brukar knulla i. Vad säger ni om en härlig AfterWork idag efter jobbet ??

Hanna o Stefan skiter jag väl i, men deras stackars barn kan inte ha det lätt. Andra barn kan vara skit-elaka..... Det blir nog en del prat bakom ryggar mm.
Ja, det blir inte lättare heller nu när han är på fri fot. Stackars ungar.

SD fick ju frågan om han har kvar sitt jobb och det svarade han ja på. Jag undrar det. Men man kan kanske inte sparka någon som råkat sitta häktad, om än för mord. Å andra sidan kan man skylla på arbetsbrist - men då får man inte ersätta honom (tror jag). Då går väl LAS in (lagen om anställningstrygghet) och han har första tjing på jobbet. Stackars arbetsgivare.
Citera
2020-04-15, 13:50
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Picasso2 menar ju att du först uttalade dig om att det är inte ens säkert att det tas upp i HR alls.

I vissa brottmål krävs prövningstillstånd, det är HR som ska lämna prövningstillstånd, , lämnar HR prövningstillstånd kommer HR pröva målet på nytt i de delar som tingsrättens dom överklagats.

Hovrätten kan också begränsa prövningstillståndet till en del av målet
Citera
2020-04-15, 13:51
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Tycker synd om äldsta sonen, hans insta story är hjärtskärande

Hjärtat går sönder för LWs barn. De måste få beskydd. Det är helt horribelt att de ska bo granne nu med den som misstänkts för att ha mördat deras mamma och sedan sitter och fnissar hela tiden i rättegången.

Om JG haft någon skam i kroppen och menat ett uns av vad han sagt till N*oa så hade han ställt sig på barnens sida nu och inte på SDs och HDs.

Ni som kan det rättsliga. Kan inte LWs anhöriga anmäla SD för mordhotet mot A*ron?
Citera
2020-04-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBombadill
Han verkar ha varit inne på sitt geocach-konto redan den 13e: "Senast besökt 2020-04-13". Betyder det att han släpptes redan då- eller släppte man på restriktionerna redan då?
Har för mig att han (någon) varit inne lite då och då under hela perioden som han suttit häktad.
Citera
2020-04-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Blir nog inget i HD heller!
Tvärtom. Där krävs bevis , mer än i TR om man säger så.

Nej, det tror tyvärr inte jag heller. Vilka "nya bevis" skall dom lyckas gräva fram nu? Beklagligt nog har jag haft denna utgång på känn hela tiden även om hoppet tändes en aning i samband med den maffiga FUP:en.

Är SD redan på fri fot eller släpps han efter att domen meddelats 6 maj?

Finns inte på kartan att Stefan kommer flytta som många verkar tro. Jag tror absolut han har närmsta kretsen av vänner kvar (JG i toppen) följt av HD och hennes familj så han kommer fortsätta glänsa med sina selfies och gladeligen och bekymmersfritt go on with his life. Med ännu mera skinn på näsan bara. Om jag varit i Stefans skor skulle jag inte kunnat se mina grannar i ögonen efter detta och jag skulle gräma mig varje dag över att behöva stöta ihop med Lenas barn på gatan. Men Stefan kommer fortsätta vinka glatt till grannarna och göra high five med bekanta. Precis som innan. Att hans liv hängts ut här på FB ser han inte som ett nederlag. Tvärtom skulle jag tro. Han har mycket läsning att gotta sig åt ett tag framöver och hans ego kommer växa. Han begick ju trots allt, det perfekta brottet.

Skulle inte bli förvånad om Hanna flyttar tillbax till huset oxå. Trots allt Stefan berättat om deras relation under förhören, kan ju varit ljug även det att deras förhållande var över.
Citera
2020-04-15, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kanske lite förvånad ändå.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/

Nädå.. Allt kan hända i denna hemska historia. TÄNK OM, Stefan har tjallat.....

Har personligen fått infon direkt från Hiding, men tack ändå för påminnelsen.

Hej!

Det finns inga kvarstående misstankar mot Hanna Davidsson.

Mvh Åsa Hiding

Åsa Hiding
Kammaråklagare

Åklagarområde Bergslagen | Åklagarkammaren i Örebro
Box 1634 | 701 16 ÖREBRO
Tel exp 010-562 66 40 | Växel 010-562 66 00
www.aklagare.se
Citera
2020-04-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson

Jag konstaterade bara att du inte har någon aning, för du påstod ju att det ÄR långt ifrån löst. Själv är jag 99 % säker på att han blir dömd till 18 år eller livstid.

Fortfarande lika övertygad?

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
/../

SD är fortfarande misstänkt på sannolika skäl för att tidigare ha bragt livet om L*na Wesstr*m antingen du vill eller inte.

/../
Mvh/ @JokerMannen

Men skulle TR försätta SD på fri fot om de ansåg att han sannolikt är mördaren?
Citera
2020-04-15, 13:56
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skärp dig nu. Inte läge för ironi. Nej, det vet jag självklart inte. Men jag vet att HR är tvungen att titta på ärendet och fälla ett utslag om det sker en överklagan.

Vad är du för översittare, här ironiseras ö.h.t inget, att vara oförskämd ger inget seriöst intryck av dig.
Citera
2020-04-15, 13:57
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Hmm, SD släppt och avspärrning av huset hävt.
Kanske ska man ta sig en sväng och se om det är nån aktivitet i huset...?
Citera
2020-04-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Detta var ju den förväntade utgången. Att få någon dömd för mord utan att kunna göra sannolikt att personen varit på brottsplatsen, utan mycket klar teknisk bevisning och utan att kunna koppla ett mordvapen till MGM går nästan inte. Lär inte bli något mer av det här.

Nej detta var väntat, precis som du säger. En eventuell omgång i HR kommer inte göra någon skillnad (om inte nya bevis dyker upp). Trist så klart men så är det ibland, är ju inte det enda mordet som är "polisiärt uppklarat". Lider så med Lenas anhöriga, usch.
Citera
2020-04-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag fick alldeles nyss ett svar från chefredaktören i den tidskrift jag citerat ur,
att jag inte gjort något fel, vilket jag visste ändå.

Bläddra bakåt så ser du att fotolagen inte är så enkel som du tror.
Man får fota in i andras hem om man står på allmän plats och fotar, både då och nu.
Förut kvittade det om den avfotade sagt OK, nu ska den avfotade vara medveten om
fotograferingen.

Det fetade, där har du fel.
Jag tänker inte leta reda på paragrafen, men överbevisa om du tror dig kunna det.
Red gärna ut vad du menar med "dold fotografering" också.

Det är inte kränkande att titta på någon på gatan som man inte känner.
Det är inte kränkande att ta en bild på personen heller!
Nej i trädgårdar får man ju inte springa om man inte känner ägaren till trädgården, där har du rätt, och ägaren ska förstås vara med på det.

I detta fall var det OK för LW att bli fotad av SD mestadels, hon fick fotot tillsänt till sig
och därefter öppnade hon dörren. Det var något de brukade roa sig med -
men tydligen hände något när SD fotade mär LW hade besök ...kan varit besökaren som
insisterade på anmälan.
Vid den tidpunkten, dock, fick man fota folk ovetandes.
Förmodar att SD fick gå i henens trädgård.
Han stod vi det aktuella (tillfället för anmälan) fullt synlig i fasadbelysningen och dolde sig inte.

Som jag sa. Det kom ingen hänvisning till någon lagparagraf och var och en kan enkelt kolla att regeln inte ändrats sedan den infördes 2013.

I rest my case...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in