2020-04-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du glömde en svarvad dildo i rostfritt stål.

Glömde (eller förträngde) den.
Var den enligt teorin konventionell eller taktisk?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Haha, jadu. Har själv varit inne på hammare.
Men tänk om det var 2 personer som tillsammans slog ihjäl Lena? Två olika vapen.

Det vet vi inte.

Nej det kan vi inte alldeles säkert veta. Men om det nyttjats två olika vapen/föremål så borde nog rättsläkarna ha sett spår efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror inte han är oskyldig. Ooops! Uttryckte mig fel förut, men menar alltså att jag ff tror han är skyldig.
Möjligen hade en medhjälpare (HD?)

Har ändrat det fatala misstaget.

Ok.
Citera
2020-04-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag blev överraskad eftersom man först förkunnade att han skulle kvarstanna i häktet. Därefter har man på en arbetsdag kommit fram till ett beslut om frisläppande i väntan på dom.

Vad det gäller det juridiska har jag aldrig utgett mig för att vara kunnig och ber om ursäkt om jag bidragit till det "bluddriga".

Med tanke på det omfattande inspelade materialet kan det inte ske på en arbetsdag.
Jag tror på något av följande:

1. TR har inriktat sig på något/några av vittnesmålen eller sakframställningarna och kommit fram till att åklagaren inte har kunnat styrka sitt påstående. Därav den korta behandlingstiden, man hittade "rätt" direkt och kunde avfärda åtalet.

2. Det finns något i de utsagor bakom stängda dörrar som omöjliggör SD som gärningsman.

3. Försvaret har på något sätt bringat fram riktigt hållbar bevisning som anger annan GM och därmed faller åtalet mot SD.
Det här scenariot känns minst troligt eftersom åklagare Hiding var ute i media idag och närmast är chockad över att SD släpps p.g.a. TR har en annan syn ang. GM.
Citera
2020-04-15, 18:56
Medlem
@Flaskbackare
Jag var egentligen inte intresserad av att bevisa något alls för dig, du borde leta rätt på saker och ting själv, speciellt när saker och ting nämnts flera gånger i tråden och flera gånger i live-rapporteringen. Men varsågod: En domare, fyra nämndemän och en tingsfiskal. Eftersom du troligen kommer ifrågasätta detta också så sätter jag nummer framför nämndemännen.

Du skall t o m få en länk: https://www.na.se/artikel/rattegangen-fortsatter-bakom-stangda-dorrar-har-ar-na-s-rapportering-fran-forsta-rattegangsdagen-om- hjarstamordet Spara den länken, det finns väldigt mycket hämtat därifrån och då kan du bevisa eller motbevisa själv.

26 feb 2020 09:10
Rätten består av:
lagmannen Bj*rn Lind*n och
tingsfiskalen R*bert Ing*marsson samt
nämndemännen
1) M*anfred B*arenfeld,
2) I*ga-Lill Er'iksson,
3) Ew'a Le'itzler och
4) Le'if Sund'ström

Edit: Tingsfiskalen är också domare i målet, under utbildning. Så i praktiken finns det två juridiska domare i detta mål.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-15 kl. 19:07.
Citera
2020-04-15, 19:04
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Du har faktiskt ingen aning, inte jag heller....så tala mot bättre vetande, det vete fan. Jag antar att de har en plan...dvs. ny bevisning, inte omöjligt. De kanske luskar i saker som varit diffusa innan och får fram något intressant...
Jo, jag vet absolut vad jag pratar om.
Citera
2020-04-15, 19:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur kan man göra det på en arbetsdag?
Det känns också som lite kort om tid?

Vi får nog räkna med en och en hav dag, de började förmodligen sina diskussioner på klämdagen (Torsdag) så då blir det lite mer tid för att avgöra skuldfrågan, domen är ju inte skriven än, den kommer Björn Lindén att fila på ordentligt så att den blir så korrekt som möjligt.
Citera
2020-04-15, 19:11
Medlem
AB:

” Advokaten menar att det är bevisläget som gör att hans klient nu släpps på fri fot.
– Vi har kritiserat den här utredningen en del och pekat på många saker i den som är oklara och ofullständiga. Så det är inte helt oväntat från vår sida, men desto mer glädjande givetvis, säger Ingvar Backman”

Efter att ha läst FU har jag trott att SD skulle kunnat bli dömd då det finns en rad indicier och faktiskt även teknisk bevisning (om än inte någon större mängd)
En grej som även fastnade igår då jag lyssnade på Rättegången del 3 var att:
SD visste om att dörren varit öppen/på glänt fastän NW ej hade talat om det för honom på morgonen vid telefonsamtalet, SD berättar eller skriver det till någon sedan på förmiddagen. Vad mer behövs liksom?
Citera
2020-04-15, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En oskyldig beter sig inte som han gjorde.

Jag tror att det är domaren som har övertalat nämndemännen.
Det var väl den här domaren som tyckte det var helt ok att anställa en annan domare, trots att denne hade dömts för kvinnomisshandel eller liknande. Domaren verkar inte ta det här med kvinnomisshandel så allvarligt.

Väldigt tidigt såg jag de artikeln om domaren, men valde att inget säga i tråden av olika skäl.

Ett skäl är ju att det faktiskt är så att är man dömd en gång så ska man inte behöva dömas ytterligare. Och att domen (om jag minns rätt) var gammal, tio år sedan. På det viset har han kanske rätt.

Samtidigt funderar jag på vilken personlig åsikt domaren har i frågor om personer som har begått kriminella handlingar och att de arbetar sedan inom rättsväsendet? Och ska en person som själv har utfört t ex brott själv döma i brott liknade det som man själv har dömts för?

Det finns många etiska frågor att ta ställning till här och att domaren yttrar sig "friande" för en kollega på detta sätt behöver inte betyda att han anser att kvinnofridskränkning är ok. Men det kan också betyda att han inte ser allvarligt på det.

Nu vet jag inte om just detta påverkade mig i negativ riktning mot domaren, kanske helt felaktigt?

För det är ju också så att det är ett komplicerat fall, och det är inte överblickbart direkt. Inga bindande bevis, utan en mängd indicier.

Men det är sjukt störande att en person kan komma undan rättvisan genom att ljuga och radera mitt framför ögonen på polisen.

Förhöret som jag lyssnade på igår började med att åklagaren frågade; hur kunde ni hålla ert förhållande hemligt, du och L*ena.

Fräckt svar; jag förstår inte vad du menar? Vi har låtit bli att berätta om den.

Åklagaren går över till hur de kommunicerade med varandra; Kommunicerade ni helt öppet med varandra?

Lika fräckt svar; jag skrev från min telefon och hon från sin telefon

Jag förstår inte frågan, jag vet inte vad du är ute efter är vanliga kommentarer. Hänvisar alltid till vad som står i FUP när han vet att det finns bevis, inget annat minns han. Utom sådant som som har noll vbevisvärde.

Sedan får åklagaren ställa varje fråga för att få ett svar.

De olika nicknames som L*ena använde för att det skulle se ut som att det var något från hans arbete och de inledande meningarna om besiktning; ja, det var på L*enas initiativ. Jag vet inte varför hon valde att skriva så.
(orden är mina egna, fritt ur minnet).

Så uppför sig inte en oskyldig.

Det borde tamej sjutton vara olagligt att ljuga både i förhör och i rätten när det går att bevisa motsatsen.
Citera
2020-04-15, 19:15
Medlem
Citat:
Mycket ovanligt med fyra nämndemän. Jag har aldrig hört talas om det.
Rätten består av:
nämndemännen
1) M*anfred B*arenfeld,
2) I*ga-Lill Er'iksson,
3) Ew'a Le'itzler och
4) Le'if Sund'ström

Enligt liverapporteringen från rättegången.

https://www.domstol.se/blekinge-tingsratt/om-tingsratten/namndeman-vittnesstod/

Normalt tjänstgör tre nämndemän i en rättegång. Om en nämndeman får förhinder sedan rättegången inletts får tingsrätten forsätta handläggningen med två nämndemän. Om det är fråga om ett mål som beräknas pågå under lång tid får fyra nämndemän delta
Citera
2020-04-15, 19:29
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rätten består av:
nämndemännen
1) M*anfred B*arenfeld,
2) I*ga-Lill Er'iksson,
3) Ew'a Le'itzler och
4) Le'if Sund'ström

Enligt liverapporteringen från rättegången.

https://www.domstol.se/blekinge-tingsratt/om-tingsratten/namndeman-vittnesstod/

Normalt tjänstgör tre nämndemän i en rättegång. Om en nämndeman får förhinder sedan rättegången inletts får tingsrätten forsätta handläggningen med två nämndemän. Om det är fråga om ett mål som beräknas pågå under lång tid får fyra nämndemän delta
Att man valde fyra nämndemän och två domare var pga Corona.
Men jag kan inte påminna mig om något fall där man gjort så
Citera
2020-04-15, 19:31
Medlem
Citat:
Att man valde fyra nämndemän och två domare var pga Corona.
Men jag kan inte påminna mig om något fall där man gjort så
Det är tydligen regel ang 4 nämndemän vid stora långa mål. Detta har inget med Corona-viruset att göra. Läs det fetade längst ner i mitt inlägg.
Citera
2020-04-15, 19:36
Medlem
drunknars avatar
Indiciekedjan är stark, så pass stark att den enligt mig bör räcka till en fällande dom....men det är i "people´s court" och tydligen inte i tingsrätten. Lite patetiskt blir det i detta fallet då man klart och tydligt kan pussla ihop indicierna till ett solitt finger som klart och tydligt pekar ut mördaren: Stefan Davidsson. Okej om han lyckats begå mordet snyggare med färre spår och utrymme för alternativa gärningsmän men det har han enligt mig misslyckats med. Juridik handlar inte om vad som är sant utan om vad som kan bevisas. Det finns ingen anledning att efter detta frisläppande börja tvivla i skuldfrågan om man läst fup och följt rättegången. Hoppet står till hovrätten, där möjligheten finns att Hanna eller möjligtvis JG kommer till sans och inser att de hjälper en mördare komma undan. Personligen tror jag endast Hanna Davidsson sitter inne på information som kan ändra domslutet.
Citera
2020-04-15, 19:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
AB:

” Advokaten menar att det är bevisläget som gör att hans klient nu släpps på fri fot.
– Vi har kritiserat den här utredningen en del och pekat på många saker i den som är oklara och ofullständiga. Så det är inte helt oväntat från vår sida, men desto mer glädjande givetvis, säger Ingvar Backman”

Efter att ha läst FU har jag trott att SD skulle kunnat bli dömd då det finns en rad indicier och faktiskt även teknisk bevisning (om än inte någon större mängd)
En grej som även fastnade igår då jag lyssnade på Rättegången del 3 var att:
SD visste om att dörren varit öppen/på glänt fastän NW ej hade talat om det för honom på morgonen vid telefonsamtalet, SD berättar eller skriver det till någon sedan på förmiddagen. Vad mer behövs liksom?

Men räcker det med "ord mot ord"?
Tvivla inte på vem jag litar på!

Men det är ju så där hal han är SD.
Åklagaren visar på att SD sagt annat i förhören mot nu i rätten.

Att SD nu försöker få det till att n*a har berättat bra mycket till honom, gör ju att han vet mycket mer än han skulle kunna om han var oskyldig (naturligtvis). Och SD vet att ingen vet vad som sades i samtalet.

Vips så har SD vridit det så att det passar BÅDE som sanning i förhöret och i rätten. Fast de egentligen är motsägelsefulla.

Nej det var inte jag som ville, utan det var L*ena som sa, ville, gjorde,....
Eller jag var inte svartsjuk, jag var avundsjuk...lika avundsjuk som jag hade varit på om hon åkt med K*arin och T*herese osv
Det var vår vanliga hälsning...
Jag brukade tända ljus hemma hos henne innan hon kom hem så det skulle vara mysigt...

Uppfinningsrikedomen är lika snabb som genialisk. Visar på en person som har arbetat på sitt "yrke" som mästermanipulatör länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in