2020-04-15, 09:15
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tesla steg väl 40 procent igår?
Är det robotar som handlar?

Jo tack, och här bangade man på 420$ för att man var upptagen när den var på 350. Ångrar mig grovt nu då jag gärna ägt den. Men tror att det har att göra med positiva nyheter? Försäljningen i Kina gick visst bättre än väntat.
Citera
2020-04-15, 09:18
Medlem
RobertoSavianos avatar
Skalade av en del på öppning idag. Bland annat på Storytel och EVO. Känns som vi kanske ser ett lite större drop i den här bottenformation under kommande dagar.
Citera
2020-04-15, 09:38
Medlem
Det är ju mest USA-börsen som har gjort en jätterekyl från botten. Non-US har inte gått upp så himla mycket ändå. Blir att köpa lite mer Ryssland och Asien idag (har 0 innehav i USA).
Citera
2020-04-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
Det är ju mest USA-börsen som har gjort en jätterekyl från botten. Non-US har inte gått upp så himla mycket ändå. Blir att köpa lite mer Ryssland och Asien idag (har 0 innehav i USA).

Jo jag har precis sålt mina nord america fonder också. Är ju rejält exponerad mot Nord america i vilket fall med global fonderna. Tänker också köpa lite Ryssland men främst hålla på strategin att köpa några bolag jag tror på. Det blir Peab, Scandic Hotels och Securitas Vet inte om det är det bästa valet men det blir säkert vinst åtminstone

Lite sugen på något mer riskfyllt som något flygbolag eller företag som TUI eller liknande men är för feg Då missar man kursraketer men sover lättare Avvägning helt klart.
Citera
2020-04-15, 11:59
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Det jag har svårt att förstå är hur en viss del av marknaden ligger på nivåer som är högre än 2018/2019. Vi vet att det här kommer få ordentliga konsekvenser för samhället, vi vet att företag kommer få det tufft och vi vet att det är lock down i många länder.

Var börsen grovt undervärderad 2018/2019?

Det är klart du har, för du förstår inte marknaden. Marknaden är den som bestämmer. Du ska inte titta på opinionen för att förstå eller handla marknaden, du ska titta på marknaden och handla därefter.

Du verkar vara väldigt bear exempelvis. Jag gissar på att du missade rallyt. Trots att många av marknaderna säger mer upp rent tekniskt, så sitter du enbart och lyssnar på opinionen och tänker att marknaden har fel (marknaden har inte fel).

Bernard Baruch sa en gång "Show me the charts and I will tell you the news."
Citera
2020-04-15, 12:11
Medlem
dotslashs avatar
Klassiskt FOMO just nu. Det kommer komma ett rejält ras till nu efter rapporterna.
Citera
2020-04-15, 12:14
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det är klart du har, för du förstår inte marknaden. Marknaden är den som bestämmer. Du ska inte titta på opinionen för att förstå eller handla marknaden, du ska titta på marknaden och handla därefter.

Du verkar vara väldigt bear exempelvis. Jag gissar på att du missade rallyt. Trots att många av marknaderna säger mer upp rent tekniskt, så sitter du enbart och lyssnar på opinionen och tänker att marknaden har fel (marknaden har inte fel).

Bernard Baruch sa en gång "Show me the charts and I will tell you the news."

Det här är din åsikt. Och tekniskt finns inget som talar för mer upp (förutom i extremt korta perspektiv = lotto). Det här är en pump n dump för att skapa FOMO av större aktörer. Jag äter upp Annies röv om vi inte får ett ras till innan sommaren.
Citera
2020-04-15, 12:17
Medlem
Norweigan är nere på några kronor nu....här finns en finns en chans att fynda..om norska staten går in och räddar bolaget.
Citera
2020-04-15, 13:12
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Det här är din åsikt. Och tekniskt finns inget som talar för mer upp (förutom i extremt korta perspektiv = lotto). Det här är en pump n dump för att skapa FOMO av större aktörer. Jag äter upp Annies röv om vi inte får ett ras till innan sommaren.

Sorry, men det är ingen åsikt att det är marknaden man ska kolla på när man tradear. Det är fakta. Men fortsätt du sitta utanför bara för att du vet att allt är en bulltrap.

Du kommer aldrig bli en lyckad trader tills du ser på marknaden objektivt istället för att vara biased.
Citera
2020-04-15, 13:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
De flesta bettar i tomma intet. Finns inga framtida vinster som berättigar dagens nivåer.

När tror ni att vi testar mars-botten? Första veckan i maj? Mer befogad fråga: tror ni marsbotten kommer att hålla?
Citera
2020-04-15, 13:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
https://www.marketwatch.com/story/goldman-sachs-abandons-its-bearish-near-term-view-on-stocks-says-the-bottom-is-in-2020-04-13?mod=hom e-page )
"bottom is in", jo precis. Alla vet vi vad dessa sa inte för länge sedan.
Ja jag tyckte det var lite konstigt med alla de där som sade att man skulle vänta tills antalet sjuka sjönk för exempelvis när man gjorde åtgärder för att åstadkomma just det ja då kunde man ju förvänta sig det liksom om målet nu är fallande antal så kan man ju kolla på vilken bas exponentialkurvan utvecklas med / alltså hur snabbt nya blir smittade för att se om det avtar eller inte. Nu när man är nöjda med att det sjunker men talar öppning så är ju frågan hur det ser ut när man öppnar för det naturliga är ju att det sprider sig mer igen då. Har man dock väldigt få fall och lyckas testa och isolera dem så kan man ju slippa det. Karantän av människor som kom hit, test och isolering av människor med symptom hade ju kunnat hålla allmän smittspridning borta från Sverige men där kändes ju Anders Tegnell defeatistisk redan i Februari, dock hade ju Sverige inte så många tester heller.

I.a.f. det var ju mycket "vänta" på dem liksom "det kommer fler bottnar!", att det skulle komma en rekyl någon gång för att någon köpte var ju inte oväntat men om det var vändningen eller bara paus i nedgången det är ju svårare att sia om. Ett alternativ hade ju varit att köpa över tiden eller att köpa för en del av pengarna då och sedan sett hur det gick och dök det igen köpa mer den vändan.

När de sedan säger "nu kan ni börja köpa!" halvvägs upp eller som Morgan Stanley idag påstå att de är bullish så .. ja kan man ju undra om syftet är att stötta andra eller att driva marknaden åt dem själva. Bullish 1/3 ner kan jag förstå om man var, speciellt eftersom allt var ner och det var antagligen inte lika rimligt med lika stora fall för allt, men nu börjar vi ju närma oss de tidigare prisnivåerna även om det är mycket kvar i en del och då kan man ju fråga sig givet att företagen nu har fått minskade intäkter och får ta på sig lån o.s.v. för att klara det här är det verkligen motiverat med lika högre eller ännu högre priser? Dessutom har väl vissa delar av räntemarknaden blivit lägre prissatt med? Nu är väl inte företagsobligationer lika värdelöst avkastande? Förutsatt att de betalar då .. Så där finns ju ett alternativ iaf.
Citera
2020-04-15, 14:45
Medlem
Oljan under 20usd nu. Lägsta sen 2002.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här