Citat:
Ursprungligen postat av
Confusedsoul
Löjligt påstående. Men själv bryr jag mig inte vad folk tror om mig på nätet.
Andledningen till att marknaden kommer krossas är enkel om man tittar på ett x antal faktorer, exempelvis volymen.
Flygbolagen är körda, restaurangerna stänger, bil industrin stoppad. Inget ser bra ut, endå har marknaden gått upp så pass mycket sedan Corona kraschen. Nu plötsligt säger GS (
https://www.marketwatch.com/story/goldman-sachs-abandons-its-bearish-near-term-view-on-stocks-says-the-bottom-is-in-2020-04-13?mod=hom e-page )
"bottom is in", jo precis. Alla vet vi vad dessa sa inte för länge sedan.
Fråga dig själv, vad har ändrats till att nu plötsligt paniken är över? Inget, detta är en bulltrap.
Det som bl a har ändrats är att det gått upp till 50%, dvs en 50% retracement på bl a DJI och det finns även en stängning över SMA200 på veckografen. Hur det går framåt får vi dock se. Idag såg vi även en tillbakagång från 50%-nivån, dock liten (ca -1.2%). På det korta perspektivet t ex 4h ligger kursen fortfarande över saker som EMA21, dvs det finns en mer positiv än negativ trend på det kortare perspektivet (just nu).
En sk 'bulltrap' av någon särskild magnitud som du talar om innebär alltså lägre lägstanivåer än den nuvarande lägsta. För att det ska ske behöver t ex DJI gå ned ca 22.5% från nuvarande nivå (under ca 18222). Det är inte något av en 'bulltrap' om det går ned till förmodat första motstånd på 22590 eller 21480 (DJI). Detta skulle då snarare bli en tydlig dubbelbotten och bör då istället betraktas som något positivt.
De flesta något mer seriösa har annars flera olika scenarier och söker sedan bekräftelse för dessa utifrån datan. Typiskt och klassiskt är att se till support och motstånd på olika tidsintervaller och sedan i kombination med olika indaktorer ta beslut efter det. Något ingen gör är dock att komma med olika tvärsäkra 'det går upp' och 'det går ned'.
Kan du definiera vad för värden du menar som så definitivt visar en ny lägsta?