2020-04-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
IMF går ut att säger att vi förväntar oss en värre recension än 2008-2009 ändå stiger börsen. Jag har tidigare skrivit i tråden att Dow Jones kommer gå ner. Antingen fattar jag noll om börsen eller så är börsen i en bubbla som väntar på smälla.

Ställ dig frågan : varför skulle IMF ha rätt
Brukar dom ha det ??

Krasch eller inte ??
Hade den varit orsakad utav ekonomin hade det varit mycket allvarligare
Nu är det ett virus som påverkar ekonomin
Stor skillnad
Citera
2020-04-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Lyssna inte på opinionen, titta på graferna. Klassiskt nybörjarmisstag. Alltid när dom värsta nyheterna kommer det är då marknaden går som bäst. Precis som under alla andra krascher. Marknaden är före nyheterna.

Menar du att marknaden vid dessa kurser redan räknar med en värre recession än 2008-2009? Annars förstår jag inte riktigt vad du menar.
Citera
2020-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Menar du att marknaden vid dessa kurser redan räknar med en värre recession än 2008-2009? Annars förstår jag inte riktigt vad du menar.

Tror han menar nog att detta skedde när rekordfallet kom i mars, marknaden hade det såkallat ”inprisat”.

Det kommer komma flera bottnar utan tvekan, sen om de är lägre än tidigare får blir spännande att se.
Citera
2020-04-14, 23:15
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
IMF går ut att säger att vi förväntar oss en värre recension än 2008-2009 ändå stiger börsen. Jag har tidigare skrivit i tråden att Dow Jones kommer gå ner. Antingen fattar jag noll om börsen eller så är börsen i en bubbla som väntar på smälla.

Kan vara vettigt att titta på kommande delårsrapporter. Om de är värre än väntat kan vi få en ny nedgång.
Citera
2020-04-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Löjligt påstående. Men själv bryr jag mig inte vad folk tror om mig på nätet.

Andledningen till att marknaden kommer krossas är enkel om man tittar på ett x antal faktorer, exempelvis volymen.

Flygbolagen är körda, restaurangerna stänger, bil industrin stoppad. Inget ser bra ut, endå har marknaden gått upp så pass mycket sedan Corona kraschen. Nu plötsligt säger GS ( https://www.marketwatch.com/story/goldman-sachs-abandons-its-bearish-near-term-view-on-stocks-says-the-bottom-is-in-2020-04-13?mod=hom e-page )
"bottom is in", jo precis. Alla vet vi vad dessa sa inte för länge sedan.

Fråga dig själv, vad har ändrats till att nu plötsligt paniken är över? Inget, detta är en bulltrap.

Vad som ändrats? Allt.

Problemet är att 99% av er på forumet vet inte vilka "parametrar" som är de viktigaste. Ni tror att all kunskap är likvärdig för att det är minsann vad man lärt sig i skolan. Men självklart är verkligheten en annan.

Lycka till i livet.
Citera
2020-04-15, 00:12
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Det jag menar är att det som spelar roll är marknaden, inte opinioner i media. Dåliga nyheter haglar, när vi fick första arbetslöshetssiffrorna från USA flör några veckor sedan så steg börsen med flera procent. Inte speciellt logiskt eller hur? Precis som under kraschen 2008 så steg börsen med typ 60% under ett år när det bara haglade in negativa nyheter och vi hade enorm lågkonjunktur.

Kortfattat: slåss inte mot marknaden bara för att opinionen säger tvärtom. Titta på graferna och handla därefter. Det är det ENDA som spelar roll.
Citera
2020-04-15, 02:52
Medlem
Jag har gjort ca 70k de senaste dagarna tack vare Delta, Carnival Cruises och lite S&P 500 indexfond.

Jag funderar nu på om jag ska göra slag i saken och köpa några aktier som jag undvikit i åratal. Nämligen Netflix, amazon, tesla, Google. Jag har tittat på dessa i flera år och alltid tyckt att de är övervärderade och hypade så jag har aldrig gått in. Tyvärr har de ju fortsatt med sina orimliga värderingar år efter år. Jag kommer ihåg särskilt hur jag ratade amazon 2015 som sedan dess femdubblats... kanske är det nu dags i dessa extrema tider att gå all in i dessa rövbögsaktier? Det känns som att oavsett vad som händer i världen så stiger dessa alltid tack vare alla djävla Apple-millenials?
Citera
2020-04-15, 02:58
Medlem
Jag har hela tiden varit inne, till viss del förstås. 30% likvid.
Sålde ut dessa 30% efter första veckans tokdyk, sen har jag haft resterande i räntefonder samt lekt runt med bear-cert.

Nu när det verkar vända om det ej är en bulltrap, har jag börjat gambla ganska rejält med ca 40% av mitt innehav. Scandic gav en fin kosing och lundin gold likaså, den sistnämnda är nog inte färdigrest ännu på ett tag.
Spännande tider väntar mannar.
Citera
2020-04-15, 04:51
Medlem
Och där satt den. Amerikanska flygbolag får hjälp av Trump att ta sig igenom dessa “tough times”. 5.6 miljarder dollar till delta i ett första steg. Upp >10% i premarket trading adderat till de 15% aktien stigit under de få dagar jag nu haft den. Kanske för sent att gå ytterligare in nu men känns skönt att för en gångs skull tajma marknaden rätt.
Citera
2020-04-15, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Lyssna inte på opinionen, titta på graferna. Klassiskt nybörjarmisstag. Alltid när dom värsta nyheterna kommer det är då marknaden går som bäst. Precis som under alla andra krascher. Marknaden är före nyheterna.
Det jag har svårt att förstå är hur en viss del av marknaden ligger på nivåer som är högre än 2018/2019. Vi vet att det här kommer få ordentliga konsekvenser för samhället, vi vet att företag kommer få det tufft och vi vet att det är lock down i många länder.

Var börsen grovt undervärderad 2018/2019?
Citera
2020-04-15, 07:44
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det finns väl två sidor av det där.

Ja han hade massa kassa innan. Men har han köpt något under fallet eller inte?

Jag har sett någon påstå att han skulle sålt av ett flygbolag under det, är det sant?

Han tog ju iaf lån vilket ju dels kunde vara för att det behövdes men även såklart kan vara för att han vill köpa .. Om tillfälle ges, vilket ju hade kunnat gå att se som att han tyckte det fanns köplägen? Eller hoppas på det framöver.

Han har sålt av aktierna i flygbolaget ja, däremot sålt av allt sitt innehav i en av bankerna han äger under 10%.

Börsen är f-n så märklig nu är jag tror många riskerar att bränna sig.

Kan någon berätta för mig vad som agerar på egentlig fundamenta just nu?

TA är ända att gå på nu men jag har mycket svårt att tro på att börsen slagit i botten.

Magkänslan är en björnfälla att locka in småspararna i, FOMO marknad. Sedan kommer den riktiga nedgången.
Visst aktiemarknaden ska se fram i tiden men i detta fall borde ju kurserna vara åt helvete ett tag till (är utbildad immunolog så att den här pandemin ska dra över till sommaren är en glad förhoppning).
Citera
2020-04-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har gjort ca 70k de senaste dagarna tack vare Delta, Carnival Cruises och lite S&P 500 indexfond.

Jag funderar nu på om jag ska göra slag i saken och köpa några aktier som jag undvikit i åratal. Nämligen Netflix, amazon, tesla, Google. Jag har tittat på dessa i flera år och alltid tyckt att de är övervärderade och hypade så jag har aldrig gått in. Tyvärr har de ju fortsatt med sina orimliga värderingar år efter år. Jag kommer ihåg särskilt hur jag ratade amazon 2015 som sedan dess femdubblats... kanske är det nu dags i dessa extrema tider att gå all in i dessa rövbögsaktier? Det känns som att oavsett vad som händer i världen så stiger dessa alltid tack vare alla djävla Apple-millenials?
Tesla steg väl 40 procent igår?
Är det robotar som handlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in