2020-04-14, 18:26
Medlem
På ekonomiekot så talade de om en beräkning som gjorts att det på vissa marknader kommer att ta upp till tio år innan bilförsäljningen häntat sig. Detta pga den minskade köpkraften till följt av alla nödlån https://sverigesradio.se/avsnitt/1479876
Citera
2020-04-14, 18:37
Medlem
Ibland investerar man ju inte bara utifrån P/E tal och hårda data. Ibland investerar man ju istället med hjärtat. Ibland sammanfaller dessa två investeringsskäl och just nu gäller det Geo Group.

Geo Group är ett företag som ligger mig varmt om hjärtat som svensk boende i USA. De driver huvudsakligen privata fängelser och interneringsläger för lyxflyktingar och ”ensamkommande barn” från Latinamerika.

P/E ligger kring tio och de har en finfin utdelning kring 10%. Ett smått hot är att social justice-grupper kräver och har gått till donstol för att företaget ska köpa in tvål, hand sanitizer och skyddsutrustning så här i coronatider men hittills har de inte fått gehör från vad jag förstått.

Ett annat hot är förstås Biden, men jag tror ändå att Donald tar hem segern i november.
Citera
2020-04-14, 18:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Berkshire Hathaway ligger likvida, säger en del. Många stora investerare ligger likvida.
Det finns väl två sidor av det där.

Ja han hade massa kassa innan. Men har han köpt något under fallet eller inte?

Jag har sett någon påstå att han skulle sålt av ett flygbolag under det, är det sant?

Han tog ju iaf lån vilket ju dels kunde vara för att det behövdes men även såklart kan vara för att han vill köpa .. Om tillfälle ges, vilket ju hade kunnat gå att se som att han tyckte det fanns köplägen? Eller hoppas på det framöver.
Citera
2020-04-14, 18:52
Medlem
sinewaves avatar
Det blir intressant om DJI (Dow Jones Industrial Average) stänger över 50% ned från fallet idag på dagliga. Hittils har det inte skett sedan fallet.

Något av en kontraindikator i allting är annars guld som nått nya ATH-nivåer. Detta måste om inte annat vara det som utgör ett tydligast case för ett bear-scenario just nu.
Citera
2020-04-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det du säger är ju inte så logiskt.

Utlånade pengar till företagen är ju just lån och att ha haft kostnader och inte fått intäkter är ju fortfarande dåligt. Men inte lika dåligt som att gå i konkurs. Får man lättnader på kostnadssidan i form av att slippa betala hyror eller att staten sänker skatter och avgifter och drar på sig underskott istället så är det givetvis positivt allt annat lika. Dock får ju samhället en högre skuld som det skall betalas på någon gång så blir ju mindre välfärd eller högre skatter för att lösa det. Dock tänker man sig ju rimligtvis att om företagen och arbetena blir kvar så får man ju in mer skatt med och slipper behöva betala till folk som går arbetslösa. Men givetvis vore det bättre för det allmänna att slippa det.

Appropå guldet så är det väl helt enkelt så att om det lånas ut mer pengar och om värderingarna på allt möjligt stiger så det "finns mer pengar" så är det ju rimligt att guldet blir dyrare.

Å andra sidan är det väl så att om pengatryckandet inte skulle räcka till och man fick en deflation på tillgångar så hade väl priset även på guldet kunnat gå ner trots lånen? För aktier och fastigheter och så blev ju billigare i.s.f. och då vill man kanske inte lägga jättemycket pengar på guld. Finns ju mindre pengar överhuvudtaget i en sådan situation.

Apropå viruset kändes väl priset nedsatt med 1/3 efter så kort tid rätt bra ändå. Även om börsen var dyr när det började. Men statsobligationer blev ju än mer bajs också. Å andra sidan har skräp- och företagsobligationer blivit billigare/mer avkastning. Proffstyckarna verkade ju tycka att det inte skulle vända förens antalet fall vände och det kändes ju kanske konstigt att börsen skulle vänta på det och vända just då, och det gjorde den ju faktiskt inte heller men den föll längre än man kanske trodde den skulle göra på så kort tid.

Personligen tror jag ju att om folk förväntar sig att allt skall bli som vanligt i maj så kommer de missta sig för förutsatt att man inte kan testa och isolera massor så finns ju risken för nya utbrott och nya behov av att stänga ner, även om folk skyddar sig och man testar och isolerar o.s.v. kommer ju folk vara försiktigare både med pengar och hur de agerar i samhället kan tänkas men viss effekt ändå. Å andra sidan kan ju antivirala läkemedel och tester och även skyddsutrustning i någon grad kanske just få folk att gå tillbaka mot det normala. Jag känner och har inte på rätt länge känt mig övertygad om att det här skall vara kört tills det finns ett vaccin utan om ett antiviralt läkemedel trycker ner riskerna med att bli smittad massor så kan jag tänka mig att man kör på och accepterar nedsmittning men att man behandlar det i.s.f..

Dock känns det ju inte jättelockande att handla nu, situationen för företagen är ju sämre än den var innan och det har ju studsat upp en del. Ser man till IMFs påståenden så känns ju kanske Kina vettigare än en del annat? Eftersom Kina stoppade smittan finns ju dock alltid risken att den kommer tillbaka .. Helst hade jag ju velat ha någon fond med väldigt låg avgift om man skall köpa Kina med, å andra sidan slipper jag gärna Tencent då de ger bort massa spel på Epic store och jag vill inte vara den som betalar för det!
Inte har det väl stigit sedan första fallen i Italien? Kanske har hunnit komma ikapp iofs.

Även om det skulle röra sig neråt blir det kanske mindre panik den gången? Vem vet.

Amerikanerna kan väl vända här mot MA50 på S&P 500 och så, eller mot MA 200, där nere kändes det för mig konstigt om det skulle ta sig ända dit upp för att vända å andra sidan kändes det ju konstigt att man kunde köpa till Januari 2019 års priser och ännu bättre jag som hade missat hela uppgången förra gången... å andra sidan har jag ju inte köpt en massa så .. För man väntar ju på vändningen och sedan ökar det så mycket så tycker man att det var ju väntat med en stark rekyl så lika bra att vänta lite till och ja .. vips var läget förbi , känns som det oftare visar sig vara dumt att vänta när det är något man vill ha.
Det vet jag inte. Ett år är ju bara ett år och att missa ett års vinst är ju inte hela världen men det är väl det här med hur mycket påverkan det får på sikt som kan ställa till det.
Varför skriva så långt? Enkla svaret är att det inte finns någon annanstans att stoppa pengarna just nu. När konkurserna dock börjar trilla in är rusningen inte lika rolig.
Citera
2020-04-14, 20:16
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Vet inte riktigt vad du menar här?

Behoven som uppstår är kanske infrastruktur, att länder behöver köpa eller att länder måste återuppbyggas efter krig etc.
Man ser och köper sånt.
Citera
2020-04-14, 20:42
Medlem
ningudos avatar
IMF går ut att säger att vi förväntar oss en värre recension än 2008-2009 ändå stiger börsen. Jag har tidigare skrivit i tråden att Dow Jones kommer gå ner. Antingen fattar jag noll om börsen eller så är börsen i en bubbla som väntar på smälla.
Citera
2020-04-14, 20:54
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
IMF går ut att säger att vi förväntar oss en värre recension än 2008-2009 ändå stiger börsen. Jag har tidigare skrivit i tråden att Dow Jones kommer gå ner. Antingen fattar jag noll om börsen eller så är börsen i en bubbla som väntar på smälla.

Lyssna inte på opinionen, titta på graferna. Klassiskt nybörjarmisstag. Alltid när dom värsta nyheterna kommer det är då marknaden går som bäst. Precis som under alla andra krascher. Marknaden är före nyheterna.
Citera
2020-04-14, 21:16
Medlem
Känns som jag håller på och missar tåget vad gäller uppgången? Vad händer egentligen
Citera
2020-04-14, 21:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Känns som jag håller på och missar tåget vad gäller uppgången? Vad händer egentligen

Det som hände var att du inte tittade på datan utan istället på nyheterna, något som föregående person också var inne på.

Skulle du tittat på datan skulle du kanske ha sett att veckodatan för RSI14 vid ett visst datum stod på rekordlåga nivåer (under 20) varpå du då skulle ha börjat undersöka potentiella köp. Du kanske också skulle ha sett att 'Fear & Greed Index' stod på 2 av 100 möjliga dvs de extrema nivåerna av 'Extreme Fear'. Det fanns mycket som man kunde ha sett om man istället tittade på datan.

Nu har det istället blivit mer riskabelt att köpa. Man kan dock ändå gå in om man skyddar sig någorlunda för en eventuell nedsida via 'stoploss' osv. Samma sak om man vill gå mot marknaden; dvs korta marknaden.

Inget är direkt 'i hamn' ännu. Om man tittar på guldindex är där ATH (All Time High) -nivåer, något som sällan brukar vara särskilt bra för marknaderna i övrigt. Man ska alltså knappast räkna ut något större fall framåt; frågan då är på vilken nivå priset tar sig. Inte alla nedgångar måste trots allt vara av ondo.
Citera
2020-04-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det som hände var att du inte tittade på datan utan istället på nyheterna, något som föregående person också var inne på.

Skulle du tittat på datan skulle du kanske ha sett att veckodatan för RSI14 vid ett visst datum stod på rekordlåga nivåer (under 20) varpå du då skulle ha börjat undersöka potentiella köp. Du kanske också skulle ha sett att 'Fear & Greed Index' stod på 2 av 100 möjliga dvs de extrema nivåerna av 'Extreme Fear'. Det fanns mycket som man kunde ha sett om man istället tittade på datan.

Nu har det istället blivit mer riskabelt att köpa. Man kan dock ändå gå in om man skyddar sig någorlunda för en eventuell nedsida via 'stoploss' osv. Samma sak om man vill gå mot marknaden; dvs korta marknaden.

Inget är direkt 'i hamn' ännu. Om man tittar på guldindex är där ATH (All Time High) -nivåer, något som sällan brukar vara särskilt bra för marknaderna i övrigt. Man ska alltså knappast räkna ut något större fall framåt; frågan då är på vilken nivå priset tar sig. Inte alla nedgångar måste trots allt vara av ondo.
Blir väl som vanligt..börsen väntar på jag ska gå in..och så kraschar alltihop.
Citera
2020-04-14, 21:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Blir väl som vanligt..börsen väntar på jag ska gå in..och så kraschar alltihop.

Lagen om allts djävlighet.

Man måste dock inte 'gå in' utan man kan använda sig av sk 'Dollar Cost Averaging', dvs köpa på flera olika tillfällen för att sprida ut risken och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in