2020-03-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför inte? Vad rekommenderar du själv?

Därför att svenska storbolag har underpresterat länge, har du inte märkt det och reagerat? Följer du inte med alls?
Citera
2020-03-31, 17:10
Medlem
Anser fortfarande att senaste dagarnas plus på OMX och USA-börser är omotiverad. Vi ser nu en rekyl uppåt men kommer att få se fortsatt ras under våren/sommaren. Oerhört många konkurser och rekonstruktioner som kommer påverka marknaden enormt. Detta är INTE redan inprisat.

Företag har inget skydd gentemot varandra till skillnad från konsumenter kontra företag. Vad innebär detta för stora fastighetsbolag och koncerner när deras hyresgäster sitter på mångåriga kontrakt men konkar och inga pengar finns till att betala förväntad hyresinkomst? Lägg därtill att detta kommer att ske under en koncentrerad period så att effekten blir lik den vi ser i sjukvården i Spanien och Italien - för många på samma gång, fast med konkade företag och tomma lokaler. Nu snackar vi endast stora hyresvärdar.

Gör pengar på daytrades idag men håll dig likvid i största möjliga mån för att sedan gå in i fonder och large cap som alltid levererat när dessa rasat tillräckligt.

Har du en sparhorisont på 20+ år kan du väl månadsspara som vanligt, om du är en ”köp och glöm”.
Citera
2020-03-31, 17:29
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har ett ganska smalt spann som jag talar om, large cap på Stockholmsbörsen, kanske borde varit tydlig med det. Den som handlar väldigt små bolag, i något udda land, eller udda papper, kan ha helt andra värderingar 1-5 år tillbaka. Men svenska storbolag är perfekta att handla nu jämfört med vilken dag som helst 1-5 år tillbaka.

Jag kollar bara på stabila, kvalitétsaktier på large-cap. Nästan alla var billigare för 2+ års sedan och en del även billigare för så lite som 1 år sedan och vissa dec 2019!.
Citera
2020-03-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Anser fortfarande att senaste dagarnas plus på OMX och USA-börser är omotiverad. Vi ser nu en rekyl uppåt men kommer att få se fortsatt ras under våren/sommaren. Oerhört många konkurser och rekonstruktioner som kommer påverka marknaden enormt. Detta är INTE redan inprisat.

Företag har inget skydd gentemot varandra till skillnad från konsumenter kontra företag. Vad innebär detta för stora fastighetsbolag och koncerner när deras hyresgäster sitter på mångåriga kontrakt men konkar och inga pengar finns till att betala förväntad hyresinkomst? Lägg därtill att detta kommer att ske under en koncentrerad period så att effekten blir lik den vi ser i sjukvården i Spanien och Italien - för många på samma gång, fast med konkade företag och tomma lokaler. Nu snackar vi endast stora hyresvärdar.

Gör pengar på daytrades idag men håll dig likvid i största möjliga mån för att sedan gå in i fonder och large cap som alltid levererat när dessa rasat tillräckligt.

Har du en sparhorisont på 20+ år kan du väl månadsspara som vanligt, om du är en ”köp och glöm”.

Så hur många konkurser kommer vi att få, antar att du har en bra känsla för det eftersom du vet att det inte är inprisat. Hur stor andel av alla företag på Stockholmsbörsen kommer konka?
Citera
2020-03-31, 17:35
Medlem
Kh4ns avatar
Jag måste medge att jag kanske inte kom med på detta tåg uppåt om det fortsätter på detta vis.

Vad jag är direkt överraskad över är var pengarna kommer ifrån, men ingens besparingar har ju direkt hunnit försvinna ännu och kollade lite runt bland folk som jag vet att spelar med stora summor lånade pengar och efter ett kort tillbakadragande vågade de fortsätta, då det lovats så mycket uppbackning av staterna, så kändes för dem som om det åtminstone fanns ett skyddsnät.
Säkert stora summor som skulle ha dragits ur börsen om inte de och personer i liknande situation och förtroendet för börsen skulle ha försvunnit.
QE kommer ju att ha en massiv effekt då dom kan stjäla besparingar.

Jag kommer själv att låta detta blåsa över och följa med de ekonomiska eftersviterna. Det enda jag gör är att jag investerar i lugn takt, precis som vanligt, i bolag som jag tror har en bra framtid men kommer inte själv att leta efter nästa Apple, eller snabba klipp.

Detta skiljer sig från min ursprungliga tanke om att snabbare, under allt från 3-6 månader investera precis allt (80%) som fanns kvar likvidt ganska med "shotgun"-metod på det som kommit hårt ner, men som jag tänkte hade så mycket hype bakom sig att de skulle komma tillbaka lätt.
Men nu kommer jag antagligen att hålla rejält tillbaka och sätta lite här och var när jag hittar intressant och vara noggrannare med vad jag investerar i och t.o.m. kolla över ett par år.

Klart kan det komma ner ännu, men jag tror att FED sätter in allt de har (läste att det finns en möjlighet att de t.o.m. skulle handla aktier för att kasta in kapital: https://www.cnbc.com/2020/03/29/what-it-would-take-for-the-fed-to-start-buying-stocks-during-coronavirus-crisis.html) och det blir inte mycket funderingar över förskjutningar av pengar från fattiga till rika och svällande skuldtak för att rädda situationen, så investerare bör leva under samhällets bästa förhållanden.
Senast redigerad av Kh4n 2020-03-31 kl. 18:19.
Citera
2020-03-31, 18:10
Medlem
AoE3#1s avatar
Idag kan vi dra slutsatsen att volymen i USA minskat drastiskt - och skulle kunna vara ett första tecken på att "bullen" är över?
Citera
2020-03-31, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123

Börsen som helhet ska ned mycket mer.

Jag köpte in mig lite smått i spelbolag och bolag inom life science. Spelbolagen går bra nu när folk sitter hemma. De var dessutom utbombade redan innan årets krasch.

I life science-bolagen uppstod ett fyndläge. Halva priset på bolag som knappt påverkas eller påverkas positivt av coronaviruset.
Citera
2020-03-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Börsen som helhet ska ned mycket mer.

Jag köpte in mig lite smått i spelbolag och bolag inom life science. Spelbolagen går bra nu när folk sitter hemma. De var dessutom utbombade redan innan årets krasch.

I life science-bolagen uppstod ett fyndläge. Halva priset på bolag som knappt påverkas eller påverkas positivt av coronaviruset.

Den ska inte alls ner mycket mer.

Du applicerar vad som hände tidigare krascher på denna. Helt fel tänkt.

Antar att du missade att köpa när S&P500 låg på 2190.
Citera
2020-03-31, 19:29
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Den ska inte alls ner mycket mer.

Du applicerar vad som hände tidigare krascher på denna. Helt fel tänkt.

Antar att du missade att köpa när S&P500 låg på 2190.

Känns också som att den ska ner mer, jag tycker inte att biljonerna FED tryckt in hjälp tillräckligt mycket. Redan nu har omsättning avtagit helt och troligtvis ser vi rött i USA resten av veckan. Därför tror jag att nästa dipp blir större OM det blir en till dipp nu.
Citera
2020-03-31, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Därför att svenska storbolag har underpresterat länge, har du inte märkt det och reagerat? Följer du inte med alls?

Det är väl egentligen bara Evolution Gaming som går riktigt bra av storbolagen.

Jag fattar inte att folk tramsar med H&M, Nordea, Volvo och liknande bolag. De har passerat bäst före-datum för länge sedan.
Citera
2020-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är väl egentligen bara Evolution Gaming som går riktigt bra av storbolagen.

Jag fattar inte att folk tramsar med H&M, Nordea, Volvo och liknande bolag. De har passerat bäst före-datum för länge sedan.

Och istället ska man köpa bettingbolag som kan bli bannlysta eller sönderreglerade imorgon?

Du är en riktig skarp kniv du.
Citera
2020-03-31, 19:35
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Idag kan vi dra slutsatsen att volymen i USA minskat drastiskt - och skulle kunna vara ett första tecken på att "bullen" är över?

Tror du? Tror snarare att börsen kommer stå rätt stil och gå sidleds ett tag. De bästa möjligheterna har passerat och folk avvaktar för att se vart det kommer barka. FOMON har avtagit och det kan man ju se inte bara i den här tråden utan överallt.

Folk känner att de ”missat tåget” och vill inte handla nu, antingen väntar de på ett dropp eller en klar bullish signal.

Kommer pendla mellan -1% och +2% ett tag skulle jag gissa. Så länge inget drastiskt händer.

Min gissning, så god som någons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in