2020-04-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan ska jag göra? Om jag köper spridda fonder nu för 200 papp med 10-15 års sikt så måste det väl vara ok för i helvete????

En variant är ju att köpa för 10 tusen i veckan i 20 veckor framåt. Då kommer du nog få ett bra snitt.
Sommaren är ju en volatil period även i vanliga fall. Amerikanerna brukar ju säga "Sell in may and stay away".
Citera
2020-04-10, 18:16
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Ja det är sant men globalfonder har stor exponering mot usa. Är inte säker men säkert 40 % är mot USA. Läkemedel är tänkt som hedge men vet inte hur bra det funkar.

Man vet inget men kan läsa på behoven som uppstår. Liksom brister och svårigheter.
Citera
2020-04-10, 18:17
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Vad fan ska jag göra? Om jag köper spridda fonder nu för 200 papp med 10-15 års sikt så måste det väl vara ok för i helvete????

Fast skulle du ha köpt fonder precis innan börskraschen så skulle de återhämta sig efter 3-5 år. Efter 10-15 år kommer det säkert en ny krasch. Om du satsar nu 200 papp på vettiga fonder så kommer du garanterat ta ut rejäl med vinst efter 3 år.
Citera
2020-04-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripan555
Ja, det funkar ända tills vi får depression eller hyperinflation. Investerade man på peaken 1929, strax före kraschen, så skulle det dröja tills 1992 innan man vore break even givet korrelation för inflation. Så snacket om att börsen alltid går upp stämmer så länge den går upp. Problemet är att dess vågor och cykler är väldigt långa. Det gäller dessvärre även björncyklerna.

Får se vad som händer. Lite guld- och bitcoinhedgning är nog inte oklokt om man insisterar på att stanna kvar på börsen.

Tog det 63 år för att komma jämt ut ??
Du får överbevisa mig på den , hänger inte med alls
Citera
2020-04-10, 18:36
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Man vet inget men kan läsa på behoven som uppstår. Liksom brister och svårigheter.
Vet inte riktigt vad du menar här?
Citera
2020-04-10, 18:57
Medlem
Citat:

Ja, förmodligen.
Citera
2020-04-10, 19:38
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
hälften nu och hälften om 6-12 månader för det fall inte ett nytt kraftig fall inträffar innan dess kanske?

Det råder ju väldigt delade meningar om börsen ska ner för ett stup till innan det är klart så då är det ju onödigt att gå in med allt just nu.

Det finns rätt mkt matematiska beräkningar på nätet som visar att det får oerhört stor procentuell betydelse när man går in även på lång sikt. T.ex. hade man slängt in alla pengar i januari jmf med om man gjort det för tre veckor sen så kommer det ge ett utslag på flera hundra procent om femton år, förutsatt att du investerar i något som går upp någorlunda bra.

Jag tillhör ju dem som tror att stora börsen ska ner ett snäpp till innan det är klart (det enda som gör mig lite osäker är de abnorma historiskt oprövade massiva stimulansenrna, det är helt oprövad mark) så då skulle jag säga att det vore oklokt att gå in med allt just nu.
Citera
2020-04-10, 19:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
En variant är ju att köpa för 10 tusen i veckan i 20 veckor framåt. Då kommer du nog få ett bra snitt.
Sommaren är ju en volatil period även i vanliga fall. Amerikanerna brukar ju säga "Sell in may and stay away".

Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Fast skulle du ha köpt fonder precis innan börskraschen så skulle de återhämta sig efter 3-5 år. Efter 10-15 år kommer det säkert en ny krasch. Om du satsar nu 200 papp på vettiga fonder så kommer du garanterat ta ut rejäl med vinst efter 3 år.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, förmodligen.

Sitter med över 200 k som bränner på mitt konto. Har redan ett hyfsat stort traditionellt pensionssparande. Inväntar kraschen. Kraschen kommer men jag gör ändå inte ett skit. Känner mig jävligt uppstressad nu.

Det är pengar som ska ge mig en god ålderdom. Så jag vågar inte ta stora risker. Men att se skiten förlora värde pga hur landets ekonomi missköts känns förjävligt. Något måste jag göra för att säkra värdet!
Citera
2020-04-10, 19:45
Medlem
Jag har 19 aktier just nu i min aktieportfölj, är det smartare att dela på dem och ha 2 med ca 10 i varje? Vad är för och nackdelar, aldrig fattat det.
Citera
2020-04-10, 19:49
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag har 19 aktier just nu i min aktieportfölj, är det smartare att dela på dem och ha 2 med ca 10 i varje? Vad är för och nackdelar, aldrig fattat det.

Nej ha allt i samma portfölj om de inte har speciella skäl att vilja ha olika depåtyper, t.ex. KF och ISK.
Citera
2020-04-10, 20:15
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Sitter med över 200 k som bränner på mitt konto. Har redan ett hyfsat stort traditionellt pensionssparande. Inväntar kraschen. Kraschen kommer men jag gör ändå inte ett skit. Känner mig jävligt uppstressad nu.

Det är pengar som ska ge mig en god ålderdom. Så jag vågar inte ta stora risker. Men att se skiten förlora värde pga hur landets ekonomi missköts känns förjävligt. Något måste jag göra för att säkra värdet!

Kraschen är här och nu! Det fallit en del och den kan falla mer. Så länge du har en sparhorizont mer än 3 år plus är du säker. Om du behöver dina pengar nu eller kommande 3 åren är du körd (delvis,.. ).

När ska du gå i pension? Hur många år är kvar?
Citera
2020-04-10, 20:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Kraschen är här och nu! Det fallit en del och den kan falla mer. Så länge du har en sparhorizont mer än 3 år plus är du säker. Om du behöver dina pengar nu eller kommande 3 åren är du körd (delvis,.. ).

När ska du gå i pension? Hur många år är kvar?

Jo det är ju så det känns att kraschen är här. Ändå agerar jag inte, pga feghet!

Ibland kan ju att INTE agera vara det bästa tänker fegisen inom mig. Pengarna på ett stabilt lågräntekonto.

Jag har 15-20 år kvar till pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in