Det du säger är ju inte så logiskt.
Utlånade pengar till företagen är ju just lån och att ha haft kostnader och inte fått intäkter är ju fortfarande dåligt. Men inte lika dåligt som att gå i konkurs. Får man lättnader på kostnadssidan i form av att slippa betala hyror eller att staten sänker skatter och avgifter och drar på sig underskott istället så är det givetvis positivt allt annat lika. Dock får ju samhället en högre skuld som det skall betalas på någon gång så blir ju mindre välfärd eller högre skatter för att lösa det. Dock tänker man sig ju rimligtvis att om företagen och arbetena blir kvar så får man ju in mer skatt med och slipper behöva betala till folk som går arbetslösa. Men givetvis vore det bättre för det allmänna att slippa det.
Appropå guldet så är det väl helt enkelt så att om det lånas ut mer pengar och om värderingarna på allt möjligt stiger så det "finns mer pengar" så är det ju rimligt att guldet blir dyrare.
Å andra sidan är det väl så att om pengatryckandet inte skulle räcka till och man fick en deflation på tillgångar så hade väl priset även på guldet kunnat gå ner trots lånen? För aktier och fastigheter och så blev ju billigare i.s.f. och då vill man kanske inte lägga jättemycket pengar på guld. Finns ju mindre pengar överhuvudtaget i en sådan situation.
Apropå viruset kändes väl priset nedsatt med 1/3 efter så kort tid rätt bra ändå. Även om börsen var dyr när det började. Men statsobligationer blev ju än mer bajs också. Å andra sidan har skräp- och företagsobligationer blivit billigare/mer avkastning. Proffstyckarna verkade ju tycka att det inte skulle vända förens antalet fall vände och det kändes ju kanske konstigt att börsen skulle vänta på det och vända just då, och det gjorde den ju faktiskt inte heller men den föll längre än man kanske trodde den skulle göra på så kort tid.
Personligen tror jag ju att om folk förväntar sig att allt skall bli som vanligt i maj så kommer de missta sig för förutsatt att man inte kan testa och isolera massor så finns ju risken för nya utbrott och nya behov av att stänga ner, även om folk skyddar sig och man testar och isolerar o.s.v. kommer ju folk vara försiktigare både med pengar och hur de agerar i samhället kan tänkas men viss effekt ändå. Å andra sidan kan ju antivirala läkemedel och tester och även skyddsutrustning i någon grad kanske just få folk att gå tillbaka mot det normala. Jag känner och har inte på rätt länge känt mig övertygad om att det här skall vara kört tills det finns ett vaccin utan om ett antiviralt läkemedel trycker ner riskerna med att bli smittad massor så kan jag tänka mig att man kör på och accepterar nedsmittning men att man behandlar det i.s.f..
Dock känns det ju inte jättelockande att handla nu, situationen för företagen är ju sämre än den var innan och det har ju studsat upp en del. Ser man till IMFs påståenden så känns ju kanske Kina vettigare än en del annat? Eftersom Kina stoppade smittan finns ju dock alltid risken att den kommer tillbaka .. Helst hade jag ju velat ha någon fond med väldigt låg avgift om man skall köpa Kina med, å andra sidan slipper jag gärna Tencent då de ger bort massa spel på Epic store och jag vill inte vara den som betalar för det!
Inte har det väl stigit sedan första fallen i Italien? Kanske har hunnit komma ikapp iofs.
Även om det skulle röra sig neråt blir det kanske mindre panik den gången? Vem vet.
Amerikanerna kan väl vända här mot MA50 på S&P 500 och så, eller mot MA 200, där nere kändes det för mig konstigt om det skulle ta sig ända dit upp för att vända å andra sidan kändes det ju konstigt att man kunde köpa till Januari 2019 års priser och ännu bättre jag som hade missat hela uppgången förra gången... å andra sidan har jag ju inte köpt en massa så .. För man väntar ju på vändningen och sedan ökar det så mycket så tycker man att det var ju väntat med en stark rekyl så lika bra att vänta lite till och ja .. vips var läget förbi

, känns som det oftare visar sig vara dumt att vänta när det är något man vill ha.
Det vet jag inte. Ett år är ju bara ett år och att missa ett års vinst är ju inte hela världen men det är väl det här med hur mycket påverkan det får på sikt som kan ställa till det.