Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Män blir sjukare av något skäl trots att kvinnor jobbar oftare i yrken med mer nära kontakt med många människor varje dag, de flesta som blivit svårt sjuka kommer ju dessutom från en miljö där gamla sköra människor lever mycket nära andra människor.
Självfallet är det större risk att smittas som lärare med daglig vistelse i ett klassrum med 30 elever än att smittas om jobbar på ett bygge precis som det är större risk att smittas om man kör buss än om man jobbar på en myndighet med eget kontor
Så du har inget belägg eller källa mao?
det här är faktan jag vilar mitt antagande på i form av ett förenklat exempel på vad 20% färre arbetimmar per vecka innebär.
om du ringer (bara förvärvsarbetande) 1000kvinnor och 1000män varje vardag i en veckas tid och frågar, är du på jobbet? . Så kommer alla kvinnor vara hemma på onsdag. Medans männen är på jobbet mån-fre.
Så även om kvinnorna är fler till antalet på en specefik arbetsplats så utsätts de nödvändigtvis inte för en större risk (om nu själva arbetsplattsen är riskfaktorn)
Det vi vet är att män dör i högre utsträckning av koronaviruset. Det jag skrev var (läs ovan exempel) att det kanske beror på att kvinnorna är hemma varje onsdag. Viruset smittar ju troligtvis även på onsdagar.....
Vad tror du?