2020-04-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När inte argumenten håller så gå på personen. Klassiskt.
Du valde själv att säga att självmord rättfärdigar mord. Då kommer det nära...
Citera
2020-04-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Ingen älskar alla. Man kan inte älska alla.
Den som säger att han älskar sin nästa är en hycklare.

Jo vid ett första möte med en person kan man absolut älska sin näste. Det handlar om inställning och livsfilosofi. Det handlar om repekt och människokärlek. Men det blir svårt om personen ifråga visar sig vara en idiot. Men det blir inte bättre för någon om man börjar hata personen ifråga.
Citera
2020-04-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du valde själv att säga att självmord rättfärdigar mord. Då kommer det nära...
När sade jag det?
Det enda jag gjorde var att ge ett exempel på att ditt påstående kan leda dit.
Läsförståelse?
Citera
2020-04-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Jo vid ett första möte med en person kan man absolut älska sin näste. Det handlar om inställning och livsfilosofi. Det handlar om repekt och människokärlek. Men det blir svårt om personen ifråga visar sig vara en idiot. Men det blir inte bättre för någon om man börjar hata personen ifråga.
Här ser vi problemet. Det går att respektera folk utan att älska, och det går att låta bli att respektera folk utan att hata.
Min grundinställning är att respektera alla tills de visar motsatsen. Ordet ”älska” betyder något för mig, så det spar jag till människor jag känner så för.
Citera
2020-04-13, 23:34
Medlem
Citat:
Här ser vi problemet. Det går att respektera folk utan att älska, och det går att låta bli att respektera folk utan att hata.
Min grundinställning är att respektera alla tills de visar motsatsen. Ordet ”älska” betyder något för mig, så det spar jag till människor jag känner så för.

Jag håller med dig. Men Jesus talar om människokärlek inte om en förälskelse.
Citera
2020-04-13, 23:43
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Men Jesus talar om människokärlek inte om en förälskelse.
Ja, det stämmer nog.
Folk älskar nog tanken av alla, snarare än att de älskar alla.
Citera
2020-04-14, 10:07
Medlem
Citat:
Nonsens! Man kan väl inte älska någon man inte känner eller ens aldrig förut träffat.
Citera
2020-04-14, 12:02
Medlem
Mogrens avatar
Vår Gud är den störste av alla syndare. Massmord på oskyldiga till exempel drar han sig inte för då han tycker han är helt ok. Han bör vara den förste att skickas till Helvetet.
Citera
2020-04-14, 12:07
Medlem
Citat:
Googla agape så du lär dig nåt.
Citera
2020-04-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Googla agape så du lär dig nåt.
Jag nöjer mig med ord som folk här använder sig av.
Citera
2020-04-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Vår Gud är den störste av alla syndare. Massmord på oskyldiga till exempel drar han sig inte för då han tycker han är helt ok. Han bör vara den förste att skickas till Helvetet.
Fast det är ju Gud som avgör om någon är oskyldig eller inte. Så när Gud dränker alla barn i världen så är det för att de är skyldiga.
Citera
2020-04-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Nonsens! Man kan väl inte älska någon man inte känner eller ens aldrig förut träffat.

Du förstår inte innebörden av att älska. Om du hade läst den heliga skriften NT hade du förstått att det handlar om människokärlek och att behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Det handlar egentligen om sunt förnuft och grundläggande psykologi. Men det finns också en andlig aspekt som bara en del känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in