2020-04-14, 12:29
  #757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag nöjer mig med ord som folk här använder sig av.
Du nöjer dig med att förbli okunnig. För att förstå Bibelns tal om kärlek måste du förstå vilken typ av kärlek som menas. Förutom agape finns ordet fili som har gett oss lånord som homofili och pedofili, samt eros. Erotik är ett svenskt lånord, schmuck. Jag skriver inte till dig så du behöver inte svara.
Citera
2020-04-14, 12:32
  #758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du nöjer dig med att förbli okunnig. För att förstå Bibelns tal om kärlek måste du förstå vilken typ av kärlek som menas. Förutom agape finns ordet fili som har gett oss lånord som homofili och pedofili, samt eros. Erotik är ett svenskt lånord, schmuck. Jag skriver inte till dig så du behöver inte svara.
Jag har redan förstått vad som menas. Men tack för tipsen.
Citera
2020-04-14, 12:35
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har redan förstått vad som menas. Men tack för tipsen.
Dina egna ord och brist på förståelse i tidigare inlägg överbevisar dig.
Citera
2020-04-14, 12:41
  #760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Dina egna ord och brist på förståelse i tidigare inlägg överbevisar dig.
Ok, du vet bäst.
Citera
2020-04-16, 15:24
  #761
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast det är ju Gud som avgör om någon är oskyldig eller inte. Så när Gud dränker alla barn i världen så är det för att de är skyldiga.
Så resonerar alla diktatorer. Stalin, Hitler, Kim, .... och vår Gud. Den starkaste har alltid rätt.
Citera
2020-04-22, 02:39
  #762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du förstår inte innebörden av att älska. Om du hade läst den heliga skriften NT hade du förstått att det handlar om människokärlek och att behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Det handlar egentligen om sunt förnuft och grundläggande psykologi. Men det finns också en andlig aspekt som bara en del känner till.
Jo jag förstår innebörden. Man kan inte älska någon man inte känner.
Man kan respektera däremot.
Det är inte samma sak.
Citera
2023-02-18, 10:35
  #763
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?
Det hebreiska ordet för synd är "chata" (חטא) och betyder bokstavligen "att missa målet", att misslyckas med Guds prov för att få evigt liv genom att följa Jesus läror om rättfärdighet, barmhärtighet och kärlek, älska sina fiender, vända andra kinden till och göra gott mot dem som förtalar en. Att synda innebär att misslyckas med att visa att man lämpar sig för ett evigt liv, ungefär som att vara olämplig att anförtros en svår uppgift.
Citera
2023-02-18, 11:46
  #764
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det hebreiska ordet för synd är "chata" (חטא) och betyder bokstavligen "att missa målet", att misslyckas med Guds prov för att få evigt liv genom att följa Jesus läror om rättfärdighet, barmhärtighet och kärlek, älska sina fiender, vända andra kinden till och göra gott mot dem som förtalar en. Att synda innebär att misslyckas med att visa att man lämpar sig för ett evigt liv, ungefär som att vara olämplig att anförtros en svår uppgift.
Du blandar ihop gamla testamentet, den ursprungliga Bibeln, som skrevs på hebreiska med de kristnas grekiskspråkiga texter.

Att missa målet i gamla eviga testamentet är att man inte lever efter de bud Gud givit.

Kain skulle inte brytit mot budet att mörda.
Befolkningen i Sodom borde haft en god sexuell etik.
Adam borde inte ha stulit frukten som han inte var tillåten att ta.
Människorna på Abrahams tid borde inte hållit på med avgudadyrkan.
Noa förbundet berättar att man inte får äta djur innan de tömts på livgivande blod. (1 Mos 9 + Apg 15).
O s v.

Att bryta mot Guds bud är att bryta mot de bud som Gud ålagt människorna sedan (den mytologiska) begynnelsen.
Citera
2023-02-18, 14:49
  #765
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du blandar ihop gamla testamentet, den ursprungliga Bibeln, som skrevs på hebreiska med de kristnas grekiskspråkiga texter.

Att missa målet i gamla eviga testamentet är att man inte lever efter de bud Gud givit.

Kain skulle inte brytit mot budet att mörda.
Befolkningen i Sodom borde haft en god sexuell etik.
Adam borde inte ha stulit frukten som han inte var tillåten att ta.
Människorna på Abrahams tid borde inte hållit på med avgudadyrkan.
Noa förbundet berättar att man inte får äta djur innan de tömts på livgivande blod. (1 Mos 9 + Apg 15).
O s v.

Att bryta mot Guds bud är att bryta mot de bud som Gud ålagt människorna sedan (den mytologiska) begynnelsen.
De kristna blandar ihop vissa saker men inte Jesus.

Guds budord är missförstådda, de beskriver hur man ska leva snarare än att de är formaliteter som berättigar dem som anser sig leva efter buden evigt liv.
Citera
2023-02-18, 18:50
  #766
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det hebreiska ordet för synd är "chata" (חטא) och betyder bokstavligen "att missa målet", att misslyckas med Guds prov för att få evigt liv genom att följa Jesus läror om rättfärdighet, barmhärtighet och kärlek, älska sina fiender, vända andra kinden till och göra gott mot dem som förtalar en. Att synda innebär att misslyckas med att visa att man lämpar sig för ett evigt liv, ungefär som att vara olämplig att anförtros en svår uppgift.
Sen måste vi ha salt också.
Är det människostadgar och så?
Vilka kan inte förlora sin sälta? Som modernt salt. Vissa saltar för mycket. Man får ta det med en nypa salt.
Citera
2023-02-18, 18:53
  #767
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Jo jag förstår innebörden. Man kan inte älska någon man inte känner.
Man kan respektera däremot.
Det är inte samma sak.
Jo man kan älska denne som sig själv. I det vi är gemensamma.
Citera
2023-02-19, 00:50
  #768
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Guds budord är missförstådda, de beskriver hur man ska leva snarare än att de är formaliteter som berättigar dem som anser sig leva efter buden evigt liv.

Man ska älska Gud helhjärtat och därför följa Guds bud, det är nog det du menar. Instämmer med det.

Bud för att få evigt liv skriver du, nu har du nog missuppfattat något.

Det finns några textpassager i GT som berättar om ett liv efter döden, men de är ganska vaga. Var står att man får evigt liv om man lever efter budorden, var i GT?

Bibelns bud är givna i första hand för att få ett välsignat liv här på jorden.
Så här talade Gud till Israels folk om vad som händer om de lever efter buden de fick på Sinai (och där nämns inte uttryckligen något evigt liv):

Se, jag ställer dig i dag inför liv och lycka eller död och olycka. Om du lyssnar till Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och om du älskar Herren, din Gud, vandrar hans vägar och följer hans bud, stadgar och föreskrifter, då skall du få leva och bli talrik, och Herren, din Gud, skall välsigna dig i det land som du kommer till och tar i besittning. Men om du stänger ditt hjärta och inte vill lyssna utan låter dig förledas att tillbe andra gudar och tjäna dem, då säger jag er i dag att ni skall förintas. Ni får inte leva länge i det land som du kommer till och tar i besittning när du går över Jordan. Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.5 Mosebok 30:15-30

Man ska leva efter Guds bud för att det är vad Gud att vi gör här på jorden och Gud utlovar välsignelser då här på jorden.
Vad som händer i evigheten vet vi väldigt lite om.

Inget annat folk lever så mycket efter Guds bud som Israels folk och det har gjort dem så extremt välsignade av Gud att andra avundsjukt ljuger ihop konspirationer om det Judiska folket.

Men sanningen är att de är mer välsignade här på jorden för inget annat folk lever i kärlek lika mycket efter Guds bud.
Jag tror de blir välsignade efter döden oxå, även om det inte finns bibelverser (bibeln=gt) som lovar det (som jag känner till)..
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-02-19 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in