Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
NF var nog koncentrerad på paret Palme, inte Björkman, som han omedelbart förstod inte var en säkerhetsvakt.

Var Palmes säkerhetsvakter yngre än Björkman ? och hur visste NF det ?
Nej det hade han naturligtvis ingen aning om.
Det jag säger är bara att 39 inte är för gammalt för att vara livvakt.
Och eftersom NF tyckte att mannen var för gammal, så behöver ju inte mannen ha varit den 39 årige AB, utan det skulle kunna ha varit någon annan.
Citera
2020-04-13, 20:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej det hade han naturligtvis ingen aning om.
Det jag säger är bara att 39 inte är för gammalt för att vara livvakt.
Och eftersom NF tyckte att mannen var för gammal, så behöver ju inte mannen ha varit den 39 årige AB, utan det skulle kunna ha varit någon annan.
Stig Engström? men han hade inte "på sig en blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M" (FUP 91) och var inte "halvvägs in i en port eller någon entre" efter skotten (FUP 92)
Senast redigerad av 299792458 2020-04-13 kl. 20:11.
Citera
2020-04-13, 20:05
Medlem
Citat:
Stämmer med bankomaten, och annonspelaren låg ungefär vid lyktstolpen några meter söderut.

Det kan också ha varit en annan man som var ännu äldre än AB som inte var speciellt gammal, och definitivt inte för gammal för att vara livvakt.
Även om jag inte tror att han skulle kunna misstas för att vara livvakt i det tillstånd han tycks ha varit.

De som håller på Skandiamannen som gm hävdar att det är Skandiamannen som Nicola F ser gå bakom OP.
Citera
2020-04-13, 20:13
Medlem
HarryScheinens avatar
Jag kanske är sen på bollen (i vanlig ordning) i den här tråden - men har ni pojkar/flickor diskuterat den relativt nyutkomna boken av Lars Borgnäs (med förträffligt förord av Lena Andersson) ännu? Om, vad tyckte ni om boken (eller snarare om upplägget; den kändes väldigt jordnära och "tajt" på ett positivt vis, inga konspiratoriska utsvävningar in absurdum (tack och lov) utan den höll sig på mattan). Jag personligen blev väldigt tillfreds med att man i det närmaste helt utgick ifrån vittnena - samt att de var oerhört kritisk till Lisbet och dennes "vittnesmål" och icke-vittnesmål och andra "knepigheter" hon slängde sig med när det begav sig.

Spontant känner jag att hon med all säkerhet; medvetet tog med sig väldigt mycket i graven. Men, varför? Vad var det för känsligt kring själva mordet, gärningsmännen och (även) Olof som person hon valde att "lägga locket på" vid tidpunkten för mordet och åren efter?

Då och då under läsningen fick jag för mig att mördaren var en nära anhörig, eller en väldigt nära vän? Är det fler än jag som fick den vibben?
Citera
2020-04-13, 20:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
De som håller på Skandiamannen som gm hävdar att det är Skandiamannen som Nicola F ser gå bakom OP.
Varför gör inte NF det samma som MP och LJ, säger att det kan ha varit SE han såg?
Citera
2020-04-13, 20:22
Medlem
Citat:
Jo jag har också uppfattat det så.
Problemen de då ställs inför är ju att han inte kan ha lämnat Grand i hasorna på Palme, om han bevisligen stämplat ut från Skandia, och ett lika stort problem är ju att SE inte bar en blå jacka - och om han mot all förmodan ljög om det - så kan de inte knyta honom till David bagares gata där en man med lång svart och öppen rock setts springa.
Det blir lite som att äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Man ville så gärna, men det sket sig i redan i starten.
Citera
2020-04-13, 20:29
Medlem
Citat:
Jo jag har också uppfattat det så.
Problemen de då ställs inför är ju att han inte kan ha lämnat Grand i hasorna på Palme, om han bevisligen stämplat ut från Skandia, och ett lika stort problem är ju att SE inte bar en blå jacka - och om han mot all förmodan ljög om det - så kan de inte knyta honom till David bagares gata där en man med lång svart och öppen rock setts springa.
Det blir lite som att äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Man ville så gärna, men det sket sig i redan i starten.

Jag tror inte heller på Skandiamannen som gm men jag vet några som verkar vara helt övertygade att Skandiamannen mördade OP.
Sedan har vi ju också fällan som är lätt fastna i, om man tror på en specifik gm , då kan man leta ihop vittnesmål för att få bilden att stämma och skippa vittnesmål som inte passar in.
Nicolas vittnesmål att han som gick bakom OP var äldre än 44 år blir då till exempel automatiskt Skandiamannen.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Nicola-Fauzzi.pdf
Citera
2020-04-13, 20:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag tror inte heller på Skandiamannen som gm men jag vet några som verkar vara helt övertygade att Skandiamannen mördade OP.
Sedan har vi ju också fällan som är lätt fastna i, om man tror på en specifik gm , då kan man leta ihop vittnesmål för att få bilden att stämma och skippa vittnesmål som inte passar in.
Nicolas vittnesmål att han som gick bakom OP var äldre än 44 år blir då till exempel automatiskt Skandiamannen.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Nicola-Fauzzi.pdf
Björkman såg kanske äldre ut än Länninge? Men du måste också komma ihåg att NF av någon anledning ändrar varje detalj i det andra förhöret.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-13 kl. 20:47.
Citera
2020-04-13, 20:49
Medlem
Citat:

Ja, det är lätt att få tunnelseende, men samtidigt har de ju något de tror på att kämpa för.
En annan stackare har inte den guldkanten på tillvaron.
Hur mycket man än försökt att rätta in sig i något favoritspår, så dyker det alltid upp något djävulskap som gör att man börjar tvivla.
Man är väl för kräsen helt enkelt...
Citera
2020-04-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag kanske är sen på bollen (i vanlig ordning) i den här tråden - men har ni pojkar/flickor diskuterat den relativt nyutkomna boken av Lars Borgnäs (med förträffligt förord av Lena Andersson) ännu? Om, vad tyckte ni om boken (eller snarare om upplägget; den kändes väldigt jordnära och "tajt" på ett positivt vis, inga konspiratoriska utsvävningar in absurdum (tack och lov) utan den höll sig på mattan). Jag personligen blev väldigt tillfreds med att man i det närmaste helt utgick ifrån vittnena - samt att de var oerhört kritisk till Lisbet och dennes "vittnesmål" och icke-vittnesmål och andra "knepigheter" hon slängde sig med när det begav sig.

Spontant känner jag att hon med all säkerhet; medvetet tog med sig väldigt mycket i graven. Men, varför? Vad var det för känsligt kring själva mordet, gärningsmännen och (även) Olof som person hon valde att "lägga locket på" vid tidpunkten för mordet och åren efter?

Då och då under läsningen fick jag för mig att mördaren var en nära anhörig, eller en väldigt nära vän? Är det fler än jag som fick den vibben?
det är väl bara att du tänker efter poliser är inte så djävla dumma att dom tror att christer p skulle vara gärningsmannen så då måste det komma från högre ort att han skulle bli syndabock
Citera
2020-04-13, 21:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Fanns två personer med blå täckjacka på trottoaren?
AB vet vi ju var han höll hus, men Jan-Åke S pratar om en man 30 meter norrut i blå täckjacka som kastar sig in i en port.
Jag blir inte klok på hur han kunnat missbedöma AB:s position med 25 meter, och sedan vidhåller han det genom samtliga förhör, och rekonstruktioner. Det är något som är fishy.
Från Jan-Åkes synvinkel borde AB i stort sett ha varit dold strax bakom, eller sett ut som en fjärde person i sällskapet.

Ja "fishy" är en mild beskrivning av denna (fisk)soppa. Vad har vi egentligen om vi nu utgår från att det vi vet stämmer med verkligheten. Vi säger väl ca 1 minut före mordet och framåt, dvs 23.20.30-23.21.30.

1. Paret Palme passerar Skandias entré och möter NF.
2. Tensonmannen går 8-10 bakom dem.
3. En stund senare kliver SE ut på trottoaren.
4. AB vankar vid Bankomaten.
5. GM står och väntar vid Dekorima.
6. En grupp ungdomar passerar Dekorima 10-15 sekunder innan paret P kommer till Dekorima.
7. Paret Palme når Dekorima/mordet/GM flyr.
8. LP ser smal man i ljus klädsel en bit norr om mordplatsen+ser AB.
9. JÅS ser en man i blå täckjacka kasta sig in i en port 25 meter norr om AB.

Räknat norrut från mordplatsen i mordögonblicket:

AB 5 meter bakom
Tensonmannen 8-10 meter bakom
SE 15 meter bakom
Mannen i blå täckjackan 30 meter bakom (enligt JÅS)
Mannen i ljus klädsel - vad säger LP om avståndet? 30 meter?
Ungdomsgänget - 40 meter bakom?

Man går drygt 80 meter på en minut i promenadtakt. När skotten föll en kort stund efter det att paret Palme nått Dekorima så kan vi kanske räkna att ungdomsgänget hunnit ca 40 meter norrut då det smäller?

När AH springer mot mpl uppfattar hon dessutom ett "äldre par" som närmar sig mpl norrifrån.

Det var kort sagt en j-la massa folk i rörelse norr om mpl sekunderna kring mordet. Vilket väl är rätt normalt en kväll på stan. Men hur hänger det ihop egentligen? Vet KP o gänget det?
Citera
2020-04-13, 21:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat angående MOP från den kontroversielle , debattglade och inte speciellt Palmevänlige framtidsforskaren på FOA, Eskil Block. Han slutsatser uppskattades säkerligen inte av många S-märkta personer.

Hade polisen öppnat Palmes privata arkiv
och hört hans närmaste omgivning
kunde mordet ha lösts för längesedan.
Möjligheten finns att änkan såg och
hörde mer av mördaren än hon medgav
men att dennes motiv inte passade in i
helgonlegenden.

Skulle denna i sin helhet ha
punkterats, kunde en mängd andra
offentliga lögner också ha avslöjats,
och det var just det den trängre kretsen
till vaije pris ville undvika!