Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-23, 17:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Det förklarar fortfarande inte hur Mårten kommer till lägenheten 12 minuter innan han blev uppringd...

Nej, för mig är det helt klart att LP:s berättelse innehåller "luckor" och "förvrängningar av verkligheten". Hon har regisserats, troligen av Säpo på uppdrag av IC med Dahlsten som lojal adjutant.

Därför försvann Rimborns uppgifter snabbt, därför såg hon inget vid bokhandeln, därför är stoppet vid Sari konstigt, därför såg hon inget längs Sveavägen, därför uppfattade hon inget av mördaren, därför är MP:s resa till bostaden märklig mm.

Även utpekandet av CP var regisserat på så sätt att hon innan gavs intrycket att personen polisen gripit var starkt misstänkt för mordet. Hon sade själv att hon utgick från att polisen hade starka indicier/bevis mot mannen hon skulle titta på vid konfrontationen.

Dessutom då det lilla tipset om att mannen är alkoholist.

Det tog väl ungefär en månad innan åklagarna lämnade ifrån sig ett kortfattat protokoll rörande LP:s utpekande av CP. Viktigt med rätt ord där.

LP:s envetna tystnad och hennes vägran att låta sig filmas, bli inspelad på band, intervjuas live i media, delta i rekonstruktionerna etc är tycker jag är beviset på att hon höll sig till en starkt regisserad historia som riskerade att spricka om hon uppträdde utan skyddsnät.

Hon var rädd att försäga sig/säga fel vilket kunde leda till besvärliga följdfrågor. Och då skulle hela föreställningen braka ihop inför ögonen på svenska folket.

Hon avfärdade också vissa poliser som inte fick förhöra henne för att hon saknade förtroende för dem. Var de inte invigda i regianvisningarna?

Folk har många gånger sagt att allt det här berodde på att hon var en överklasskvinna som var van att få som hon ville. Det kanske också är sant.

Men hela hennes uppträdande genom hela processen regisserades på mordnatten och under förmiddagen lördag 1 mars 1986. Tror jag.

Därefter lanserades det ena villospåret efter det andra och fortfarande befarar vi att en ensam galning utan närmare bevisning ska utpekas som mördare för att den "sanningen" är bekvämast.

Vårt förtroende för PU är mycket lågt. KP har ett tufft uppdrag.
Senast redigerad av Basfakta 2020-04-23 kl. 17:40.
Citera
2020-04-23, 17:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Den sjukvårdspersonal som var med henne i väntrummet lämnade vittnesmål.

Och den tidpunkten kan inte vara fel?

Och vidare är jag ju också nyfiken på vart du läst detta? Länk till källa?
Citera
2020-04-23, 17:47
Medlem
Citat:
Anledningen uppgavs vara att yngste sonen var 17 år och brukade glömma nyckeln.

Ok, kan vara så, Det måste varit utan Säpos medgivande då,

Palme själv måste väl haft större insikt att inte göra så då han var högsta säkerhetsklass.

Men kanske Palme var blåögd...//
Citera
2020-04-23, 17:48
Medlem
Citat:
Det är från Google earth men det kan såklart ingå trafikförhållanden i den beräkningen.
Ja, det kan ju vara knöligt vissa tider, men en sen fredagkväll går det nog på 5 min normalt.
Jag har kört ganska mycket i stan, dock sällan till Västerlånggatan.

Tillägg: De borde ha passerat mordplatsen utan att de visste om det, om de inte tog vägen över St Eriksgatan-Torsgatan-Vasagatan.
Vet inte var på Vanadisvägen hon bodde.
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-23 kl. 18:01.
Citera
2020-04-23, 17:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Fast tidslinjen går inte ihop oavsett grannens utsago, Det tar 18 minuter att köra från Vanadisvägen till Västerlånggatan 31. Sen skall du upp i lägenheten och vända och ner till gatan, in i en polisbil och köra till sabbatsberg som i normalfallet tar 15 minuter men vi får väl anta att polisen körde i dubbel fart.

Om vi räknar med att taxin kör med bredställ lär det ändå ta 10 minuter och då är du uppe i 17 minuter innan vi räknat in tiden då Mårten ringer på hos grannen och får nyckeln, inne och vänder i lägenheten och ner till gatan igen. Grannens vittnesmål säger inget om att han sprang som en oljad blixt heller. Lägg därtill att taxin skall köras fram i starten på resan vilket tar ett par minuter. Mest optimistiska upplägget men ändå realistiskt kräver att Mårten svarar i telefonen i lägenheten. för att tidslinjen skall passa.

Du nämner att tidslinjen kan verifieras med taxin, har det gjorts eller är det bara ytterligare ett spår man inte följt upp?

Klering bor ju centralt, så det bör kunnat gå fort att få en taxi. Jag såg också att de menar på nätet idag att det tar 17-18 minuter att köra sträckan, men 5-10 minuter låter nog rimligare om man tittar på sträckan.

Nej, jag tvivlar på att man haft behov av att verifiera Mårten Palmes uppgifter. Min poäng är att om vi har osäkra uppgifter om tider som kan ge utrymme åt tvivel på Mårtens uppgifter är inte det ett stöd för att det inte stämmer eller ökar sannolikheten för det. För det behöver vi verifierbara fakta som talar för att det inte förhåller sig som han uppger. Man kan för det mesta hitta möjliga händelseförlopp för vad som kan ha inträffat. Inga sådana fakta talar idag för att Mårten Palme - och Ingrid Klering - ljuger. Det du tar upp visar att det skulle kunna finnas möjligheter att de gör det, men det är en annan sak.

Mårten Palme fick ju nyckeln av grannen. Denne påstår vad jag förstår inte uttryckligen att MP befann sig i lägenheten någon längre stund, utan enbart att klockan var före midnatt när han dök upp. Lars Borgnäs utvecklar inte detta, utan skriver att grannen efter en stund såg paret åka iväg i en polisbil. (Olof Palmes sista steg, s. 188)

Innebär det verkligen att grannen påstår att MP befann sig i lägenheten i över tjugo minuter?
Citera
2020-04-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Klering bor ju centralt, så det bör kunnat gå fort att få en taxi. Jag såg också att de menar på nätet idag att det tar 17-18 minuter att köra sträckan, men 5-10 minuter låter nog rimligare om man tittar på sträckan.

Nej, jag tvivlar på att man haft behov av att verifiera Mårten Palmes uppgifter. Min poäng är att om vi har osäkra uppgifter om tider som kan ge utrymme åt tvivel på Mårtens uppgifter är inte det ett stöd för att det inte stämmer eller ökar sannolikheten för det. För det behöver vi verifierbara fakta som talar för att det inte förhåller sig som han uppger. Man kan för det mesta hitta möjliga händelseförlopp för vad som kan ha inträffat. Inga sådana fakta talar idag för att Mårten Palme - och Ingrid Klering - ljuger. Det du tar upp visar att det skulle kunna finnas möjligheter att de gör det, men det är en annan sak.

Mårten Palme fick ju nyckeln av grannen. Denne påstår vad jag förstår inte uttryckligen att MP befann sig i lägenheten någon längre stund, utan enbart att klockan var före midnatt när han dök upp. Lars Borgnäs utvecklar inte detta, utan skriver att grannen efter en stund såg paret åka iväg i en polisbil. (Olof Palmes sista steg, s. 188)

Innebär det verkligen att grannen påstår att MP befann sig i lägenheten i över tjugo minuter?

MP kanske "städade bort" känsliga dokument, eller så kanske han bara hämtade en ny kappa till LP.

Vi får tänka på att det var kaos i Palmefamiljens huvud och andra också för den delen ..

Åter igen hur kunde en granne få ha nyckel till OP:s lägenhet, viste Säpo om detta?
Senast redigerad av Gormer 2020-04-23 kl. 18:12.
Citera
2020-04-23, 18:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Han var 53år, född 1933

Vet du var Alf Karlsson bodde 1986? Gärna gatuadressen om du har den.
Citera
2020-04-23, 18:24
Medlem
D.Rossels avatar
Citat:
Klering bor ju centralt, så det bör kunnat gå fort att få en taxi.

Kanske inte vid midnatt en löningsfredag år 1986.
Citera
2020-04-23, 18:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
MP kanske "städade bort" känsliga dokument, eller så kanske han bara hämtade en ny kappa till LP.

Vi får tänka på att det var kaos i Palmefamiljens huvud och andra också för den delen ..

Åter igen hur kunde en granne få ha nyckel till OP:s lägenhet, viste Säpo om detta?

Jag har i sig inget emot teorin att Mårten Palme åkte till föräldrars lägenhet mordkvällen och städade bort något känsligt dokument. Den är väl möjlig, utan att man för den delen måste tro att han eller Lisbeth Palme ljuger i övrigt.

Men det finns inga som helst belägg, bevis, tecken eller indicier på den saken. Så det finns inga skäl att anta att det inträffat.
Citera
2020-04-23, 18:40
Medlem
Citat:
Jag har i sig inget emot teorin att Mårten Palme åkte till föräldrars lägenhet mordkvällen och städade bort något känsligt dokument. Den är väl möjlig, utan att man för den delen måste tro att han eller Lisbeth Palme ljuger i övrigt.

Men det finns inga som helst belägg, bevis, tecken eller indicier på den saken. Så det finns inga skäl att anta att det inträffat.

Jag håller med att i ett "normalt hem" skulle dett hända alla dagar i veckan.

Vet man vad grannen hade för inställning/kontakter, visste Säpo om nycklen hos grannen.

Det var väl ingen som kunde "anta" att Sveriges Stadsminister skulle dödad heller .. 😎
Citera
2020-04-23, 19:11
Medlem
Citat:
En tydlig indikation på att Lisbeth inte berättar och även ljuger är att hennes version inte hänger ihop med verkligheten. Utanför bion pratade de med Mårten om tedrickande vilket hon nekade till och paret gick skilda vägar. Detta kan inte stämma:

23:55 Mårten anländer till lägenheten i Gamla stan, talar om för grannen att Palme är skjuten och att han behöver nyckeln.
00:06 Palme dödförklaras på Sabb
00:06, precis efter dödsbudet ringer Lisbeth sönerna. Lisbeth hade sällskap på sjukhuset och ringde först nu. Mårten befanns sig dock redan i deras hem på Västerlånggatan. Hur visste hon att han skulle nås där?
00:20 skickade TT ut ett flashtelegram om att Palme var död.
01:10 bröt Riksradion programmet och meddelade att Palme har mördats

Det är uppenbart att de inte pratade om tedrickande utanför bion för att därefter säga godnatt. De måste ha kommit överens om att Mårten skulle ta sig till lägenheten i gamla stan och inte hem till sig. Mårten kan INTE hört på radion vid hemkomst till sin flickväns lägenhet att Palme skjutits eftersom TT gick ut med det 25 minuter efter att han anlänt till gamla stan.

Mårten har inte hållit sig till en version om hur detta går ihop och Lisbeth tiger som en mussla. Dessutom har inte Lisbeth berättat om den man som utanför bion tryckte upp Palme mot väggen, en händelse som två sinsemellan oberoende vittnen berättat om.
Jag är nog lite trög ibland.

Hur visste Mårten redan kl 23.55 då han hämtade nyckeln att Palme var skjuten om vi antar att han fick telefonsamtalet från Sabb kl 00.06?

Om han meddelats detta före kl 23.55 i bostaden i gamla stan undrar man ju varför han efteråt gick och hämtade nyckel från grannen för att återigen gå in i samma lägenhet och svara i telefonen kl 00.06?
Han hade ju redan varit där inne och måste ju ha haft en egen nyckel redan?

Antingen har väl grannen eller sjuksköterskan tittat fel på klockan?
Citera
2020-04-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vet du var Alf Karlsson bodde 1986? Gärna gatuadressen om du har den.

Brudsporregränd 24, Vällingby
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in