Citat:
Nej, för mig är det helt klart att LP:s berättelse innehåller "luckor" och "förvrängningar av verkligheten". Hon har regisserats, troligen av Säpo på uppdrag av IC med Dahlsten som lojal adjutant.
Därför försvann Rimborns uppgifter snabbt, därför såg hon inget vid bokhandeln, därför är stoppet vid Sari konstigt, därför såg hon inget längs Sveavägen, därför uppfattade hon inget av mördaren, därför är MP:s resa till bostaden märklig mm.
Även utpekandet av CP var regisserat på så sätt att hon innan gavs intrycket att personen polisen gripit var starkt misstänkt för mordet. Hon sade själv att hon utgick från att polisen hade starka indicier/bevis mot mannen hon skulle titta på vid konfrontationen.
Dessutom då det lilla tipset om att mannen är alkoholist.
Det tog väl ungefär en månad innan åklagarna lämnade ifrån sig ett kortfattat protokoll rörande LP:s utpekande av CP. Viktigt med rätt ord där.
LP:s envetna tystnad och hennes vägran att låta sig filmas, bli inspelad på band, intervjuas live i media, delta i rekonstruktionerna etc är tycker jag är beviset på att hon höll sig till en starkt regisserad historia som riskerade att spricka om hon uppträdde utan skyddsnät.
Hon var rädd att försäga sig/säga fel vilket kunde leda till besvärliga följdfrågor. Och då skulle hela föreställningen braka ihop inför ögonen på svenska folket.
Hon avfärdade också vissa poliser som inte fick förhöra henne för att hon saknade förtroende för dem. Var de inte invigda i regianvisningarna?
Folk har många gånger sagt att allt det här berodde på att hon var en överklasskvinna som var van att få som hon ville. Det kanske också är sant.
Men hela hennes uppträdande genom hela processen regisserades på mordnatten och under förmiddagen lördag 1 mars 1986. Tror jag.
Därefter lanserades det ena villospåret efter det andra och fortfarande befarar vi att en ensam galning utan närmare bevisning ska utpekas som mördare för att den "sanningen" är bekvämast.
Vårt förtroende för PU är mycket lågt. KP har ett tufft uppdrag.
Senast redigerad av Basfakta 2020-04-23 kl. 17:40.
Senast redigerad av Basfakta 2020-04-23 kl. 17:40.