2020-04-13, 16:07
Medlem
Det här var en nyhet för mig. Två vittnen ser en (möjlig) wt-man strax söder om mordplatsen några minuter efter mordet. Polisen är så intresserad att de flyger ner den ena från Kalix och visar video på tänkbara kandidater som hon kan ha sett - hon lyckas identifiera en av dem.

https://tidningar.kb.se/4112703/1986-09-04/edition/11244/part/1/page/6/?q=%22walkie-talkie%22%20sveav%C3%A4gen%20tunnelgatan&sort=asc
Senast redigerad av HubertNorlen 2020-04-13 kl. 16:56.
Citera
2020-04-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Kan någon för helvete berätta för mig vilket övergångsställe LOP korsade Sveavägen? Var det nordliga övergångsstället eller det sydliga?
Det sydliga, men det förekommer lite olika uppgifter om huruvida de sneddade eller gick rakt över, men helt klart är att de kom över på den södra sidan av AF kyrkogata.
Tror inte att SARI låg direkt i hörnet, utan ett tiotal meter söderut.
Var det inte en flickskola närmast upp mot AF?
Citera
2020-04-13, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det sydliga, men det förekommer lite olika uppgifter om huruvida de sneddade eller gick rakt över, men helt klart är att de kom över på den södra sidan av AF kyrkogata.
Tror inte att SARI låg direkt i hörnet, utan ett tiotal meter söderut.
Var det inte en flickskola närmast upp mot AF?
Ok. Tycker det är konstigt då olika tidningars grafik visar att makarna gick över från det nordliga övergångsstället.

Låg Sari och Le carterie bredvid varandra?
Citera
2020-04-13, 16:37
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
AB kan inte gärna vara den GM som IM ser, för denne GM är så nära att IM uppfattar det som att han lägger handen på OPs axel.

Nej nej precis, jag uttryckte mig lite för komprimerat. Menar att IM kan ha lagt ihop sin observation av en väntande man (Björkman?) med GM, men att det lika väl kan vara två skilda skeenden och personer. IM:s vittnesmål är ju rörigt och han kämpar med att få ihop de olika sekvenserna till en helhet, vilket gör observationerna innan själva skotten väldigt osäkra. Han medger ju också att han inte tittar mot platsen med oavbruten koncentration, utan verkar fara en del med blicken.
Citera
2020-04-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ok. Tycker det är konstigt då olika tidningars grafik visar att makarna gick över från det nordliga övergångsstället.

Låg Sari och Le carterie bredvid varandra?
Lisbeth har gett lite olika uppgifter i förhören, så det är inte lätt att veta exakt hur de gjorde.

Sari och La Carterie låg inte vägg i vägg.
Det låg en butik som hette Svensk hemslöjd emellan och eventuellt något annat litet, en frisör tror jag. Sen kom La Carterie och efter det en tobaksaffär, och sedan Skandia.
Citera
2020-04-13, 17:11
Bannlyst
Citat:
Lisbeth har gett lite olika uppgifter i förhören, så det är inte lätt att veta exakt hur de gjorde.

Sari och La Carterie låg inte vägg i vägg.
Det låg en butik som hette Svensk hemslöjd emellan och eventuellt något annat litet, en frisör tror jag. Sen kom La Carterie och efter det en tobaksaffär, och sedan Skandia.
Och efter skandia själva bankomaten? Och sen dekorima?
Citera
2020-04-13, 17:11
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
I tingsrätten och hovrätten är IM återigen lika klar över att gänget passerade bara sekunder innan Palme kom, så man måste ju fråga sig vad som föranledde denna tillfälliga variant om gänget som passerade 4 min före Palme?
Den verkar ju inte gälla då IM själv får lägga fram sina ord.
Är man riktigt uppmärksam så ser man att Klas N förhörs precis efter Inge M av samma förhörsledare (87.11.12) så det borde finnas en koppling till frågan de försöker utreda.

Ja det framstår som att förhörsledaren i referatet 1987 försöker få ihop sekvensen till en rimlig kronologi med Björkmans gäng. Det är iofs förståeligt eftersom IM:s observationer med ett gäng som passerar 10-15 sekunder innan skotten går så på tvärs mot det förlopp som utkristalliseras ur andra vittnesmål. Men eftersom det bara är ett kortfattat referat är det svårt att veta hur IM resonerat vid tillfället och rimligare att anta att förhörsledare Kjellvås på eget bevåg försökt räta ut förloppet.
Citera
2020-04-13, 17:19
Medlem
Citat:
Och efter skandia själva bankomaten? Och sen dekorima?
Hmm...det fanns en radda med fönster mellan Skandia och bankomaten, men vad det var för verksamhet kan jag inte säga. Vet inte hur stor banklokalen var, men en resebyrå bör ha klämt sig in någonstans också.
Ungefär 25 meter mellan bankomaten och Skandia, och ytterligare 25 ner till mordplatsen.
Citera
2020-04-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja det framstår som att förhörsledaren i referatet 1987 försöker få ihop sekvensen till en rimlig kronologi med Björkmans gäng. Det är iofs förståeligt eftersom IM:s observationer med ett gäng som passerar 10-15 sekunder innan skotten går så på tvärs mot det förlopp som utkristalliseras ur andra vittnesmål. Men eftersom det bara är ett kortfattat referat är det svårt att veta hur IM resonerat vid tillfället och rimligare att anta att förhörsledare Kjellvås på eget bevåg försökt räta ut förloppet.
Ja, Kjellvås kanske ville lite för mycket, och det är svårt att veta om IM var med på noterna helt.
I tingsrätten var han tillbaka vid ursprungsversionen.
Det var väl CP:s polare Harri Miekkalinna som inte hade så mycket till övers för Kjellvås förhörsutskrifter.
Citera
2020-04-13, 17:32
Bannlyst
Citat:
Hmm...det fanns en radda med fönster mellan Skandia och bankomaten, men vad det var för verksamhet kan jag inte säga. Vet inte hur stor banklokalen var, men en resebyrå bör ha klämt sig in någonstans också.
Ungefär 25 meter mellan bankomaten och Skandia, och ytterligare 25 ner till mordplatsen.
Skämtar du? Skandiaingången låg ju precis där det står "sveavägen 44". Från där är det verkligen inte 50 meter till mordplatsen eller 25 meter till bankomaten. Kolla google street.

Sen var väl bankomaten inne i själva lokalen va?
Citera
2020-04-13, 17:34
Medlem
Citat:
Skämtar du? Skandiaingången låg ju precis där det står "sveavägen 44". Från där är det verkligen inte 50 meter till mordplatsen eller 25 meter till bankomaten. Kolla google street.

Sen var väl bankomaten inne i själva lokalen va?
Nej, den ingången är flyttad och låg inte där den ligger i dag.
Om du kollar ingången till Klarna i stället så hamnar du ganska exakt där Skandias entré låg 1986.
Bankomaten var inne i en liten foajé.
Citera
2020-04-13, 17:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur vet du att fantombilden inte har den ringaste likhet med CP, VG osv när den är hemlig.? Är det enbart ett antagande utifrån att den inte togs med i FUP i fallet CP?

Eller syftar du på vad Mårten Palme sagt i övrigt om Grandmannen och att fantombilden är i linje med det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRmE1X/marten-palme-jag-hjalpte-polisen-ta-fram-en-fantombild

När Christer Pettersson var på tapeten som GM gjorde dåvarande PU allt för att skapa en kedja som visade att CP var på Biografen Grand och därifrån följde makarna Palme fram till Dekorimahörnan. Det gick i inget vidare. Trots att man medvetet utelämnade de bästa Grandvittnena Storhök/Korhonen när det blev dags för rättegångarna. Dessa var de vittnen som hade bäst möjligheter att se en Grandman, MS rakt framifrån i bra l ljus ca 4-5 meters avstånd under ca två-tre minuter, men deras utsagor pekade mot en helt annan typ än CP.

Dåvarande PU lutade sig t.o.m mot höghushöge pundaren Roger Östlund och ett TK-protokoll vars uppgifter inte stämmer med fem olika vittnen från Grands foajé. I det läget hade en fantombild som bara påminde om CP varit som manna från himlen för Hans Ölvebro, Anders Helin och de andra som ledde PU. Att den hölls väl förborgad för allmänheten förstår jag. Skulle vara en ordentlig bredsida rakt in i både PUs och Mårten Palmes trovärdighet om den offentliggjorts .

I princip har jag förstråelse för polisens restriktivitet med offentliggörande av fantombilder. Det är väl dokumenterat att Hans Holmérs släppande av den första fantombilden skapade kaos för PU då de fullständigt översköljdes av tips. Det blev inte bättre av att HHs fantom med största sannolikhet inte hade ett dyft med MOP och gör och var från en iakttagelse på Smala Gränd ca kvarten efter MOP.

Med MPs fantombild är det annorlunda. Den borde funnits med i FUP redan i samband med rättegångarna mot CP. Jag hoppas den offentliggjörs. Om inte annat för att visa vilket gungfly det åtalet byggde på. Så att bilden inte påminner om CP kommer jag fram till genom analys och slutledningsförmåga. I detta fall var det inte särskilt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in